Vattensköldpaddor - jobbiga?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

309
38
reptilicus_:
När det kommer till vattensköldpaddor så är det många som säger att dom är väldigt jobbiga att sköta av olika anledningar så som frekventa vattenbyten, etc.
Så jag undrar från er som har vattensköldpaddor; är dom mer "krävande" än övriga reptiler?

Medlem i SmHF
18
36
Anders_S:
Jag skulle nog säga att det beror mest på vilken grundutrustning du har från början. Jag som har haft mycket akvariefisk/Dammfisk innan hade ju allt som behövs.?Jag har ju valt att ha mina ute i damm under maj till oktober. Där har jag ju en kraftig pump med ett jättefilter. När hösten kommer tar jag in dom i mitt 720 liters akvarium med en ordentlig landdel. Jag har ett kraftigt ytterfilter som pumpar runt 1200 l i timmen. Jag tycker inte att jag behöver rengöra detta filter mycket oftare än om jag har fisk. Vattenbyten är ju detsamma ungefär som med akvariefisk. Det viktigaste och tänka på är att matar man med hel fiske eller liknandeså göra detta i en separat balja, sparar vattnet från nedskitning. Så jag skulle nog vilja påstå att dom är inte värre och ha än ett stort akvarium med mycket fisk i....

Medlem i SHF
4003
5035
Jonas_:
Vattensköldpaddor är duktiga på att skita ned vattnet, riktigt duktiga på det faktiskt :) Men som nämndes ovan så löser man det med enkla knep, ett kraftfullt ytterfilter är att rekommendera, överdimensionera gärna filterkapaciteten till paddorna. Annars är det som sagt inte mer jobb med vattenpaddor än ett stort akvarium med fisk i :) Gillar man inte frekventa vattenbyten så bör man definitivt skaffa en annan art :) 

593
551
Redfoot:
Ingen ska väl komma och påstå annat än att vattensköldpaddor kräver lite mer av sin ägare än landsköldpaddor. Därmed inte sagt att det är en vetenskap att ha dessa djur, och det ska det heller inte vara enligt mitt förmenande.
/R

309
38
reptilicus_:
Vad för slags pump skulle ni rekomendera för ett 70-liters kavarium om man vill slippa buta vattnet så ofta?

148
116
Ella:

Sköldpaddan i sig är ej jobbig, utan underhållning av akvarium, samt vattnet är det jag skulle adressera som "jobbigt".

Som skrivet ovan är vattensköldpaddor extremt bra på att skita ner. 
Bildas mycket bakterier i vattnet och krävs bra utrustning(Pump, filter, rörelse, filtermedia) samt annat för att kunna hålla en optimal vattenkvalité. 

Ett akvarium ska vara rikt på bakterier för att det ska fungera som ett ekosystem.
Men ett skölpadds avkarium kan enkelt bli skittigt nog för att dåliga bakterier ska bildas som sedan leder till vanliga problem som svampsjukdomar m.m.


Medlem i SmHF
18
36
Anders_S:
reptilicus_ skrev:
Vad för slags pump skulle ni rekomendera för ett 70-liters kavarium om man vill slippa buta vattnet så ofta?


Jättesvårt o svara på, personligen skulle jag nog aldrig gå under 100 liter till riktigt unga. Sen hänger det helt på vilken art du tänkt dig?? Jag har ju två arter nu, den ena har är rödörade vattensköldpaddor som kom som tre vuxna individer och dom är väl värst på att grisa ner. Dom har jag i ett 720 liters akvarium med ett Eheim ytterfilter. Sen har jag tre europeiska sumpsköldpaddor som jag köpte som ungar i storlek av en femkrona för sex år sen. Dessa växer otroligt långsamt och nu är dom strax över 11 cm i skallängd. Dom bor i 300 liters akvarium med ett mindre ytterfilter. Typ detta:
www.pwss.se/product.php?productid=511&cat=304&page=1

Första åren gick dom i ett 150 liters akvarium med en liknande pump som denna:
www.pwss.se/product.php?productid=8929&cat=620&page=1

Men vattenbyten är ändå något man måste göra regelbundet, jag brukar byta 2/3 av vattnet när jag gör men jag har ju golvbrunn i rummet och flera vattenkranar så det går att göra det smidigt....


Mvh Anders




593
551
Redfoot:
Vilken art är det du funderar på?
/R

Medlem i SHF
4003
5035
Jonas_:

reptilicus_ skrev:
Vad för slags pump skulle ni rekomendera för ett 70-liters kavarium om man vill slippa buta vattnet så ofta?


I ett såpass litet akvarium blir det mycket jobb vilken pump du än väljer skulle jag säga :) 

Vill du ha så lite jobb som möjligt så satsa på ett rejält stort akvarium, ett par hundra liter iaf, & kör på kraftiga pumpar & filter.. Det är lite motsägelsefullt kanske men inom akvaristiken är det så att ju mindre akvarium desto mer jobb och åt andra hållet, ju större akvarium desto mindre tid lägger man på skötseln, blir enklare att hålla värdena stabila i stora kar. 

Bara ett tips om du vill ha det lite enklare :) Jag personligen tycker den dagliga skötseln av djuren är det roliga & skulle inte vilja ha att allt skötte sig självt men det är såklart olika från person till person :) 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild