Snyggt rack för insekter?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

68
9
StaOlog:

Är det någon som har tips på hur man skulle kunna bygga/utforma ett snyggt rack för insekter? Kanske 9st med tre på höjden och de i mitten ca dubbelt så breda(40/80/40?). Hur skulle man kunna göra detta?

Vill inte gärna bygga helglas då jag inte är så hemma på just glas. Trä däremot har jag en hel verkstad att tillgå.

Förslag, länkar och bilder mottages tacksamt! =)

 

// Walle


356
177
krypet:

Jag har färdiga glasterrarier eller plastbackar till mina insekter. Jag köpte ett rätt stort antal begagnade terrarier, så jag har haft gott om varan. Ska det bli riktigt snyggt så behövs snyggare hyllor, men det får duga och det fungerar bra.

Det trista med plastbackar är att de inte är riktigt transparenta, så djuren syns lite dåligt. "Findjur" att titta på har jag i glasterrarier. De jag vill få lite volym på, eller de som bara är framme på natten och mest grävew ner sig, har jag i plastbackar.

Många av insekterna vill ha det ganska fuktigt, och då krävs det bra med lack för att inte få problem om man bygger i trä, så jag har valt att ha glas eller plast till mina djur.

Ska bli kul att följa ditt projekt.

Här är min "vandrande pinne-hylla"

... och en hylla med millipeder, skalbaggar och snäckor

Och sist, men inte minst, fula plastburkar med kackerlackor mm. Det är väl inte precis en bra bild på ett snyggt rack som var det du efterlyste, tvärs om ett avskräckande exempel. Varför har man en så skräpig hobby?


68
9
StaOlog:

Jo... ett gäng små Exo-Terra hade väl varit optimalt... Man kanske skulle köpa ett då och då och köra på något fint som du har till dina pinnar.

Stort tack för bilderna! =)


Mer tips och ideer någon?


356
177
krypet:

Snacka med Herpers choise och beställ ett gäng exoterra på en gång, jag tror du kan få ett bra pris då.


121
95
Kega:

Mitt djurrum ser ut såhär just nu, ska nämna att detta är en skrubb så det är väldigt begränsat utrymme:

Längst in i skrubben har vi efla hyllor:

 

Hyllan högt upp har vi kackerlaclor, 5 olika arter totalt. Det är mörkare än vad det är på bilden, jag tände taklampan. Där har vi varmast och mörkast i rummet = perfekt för kackerlackorna.

Hyllan under har vi skorpioner, endast ökenlevande arter, de har halogen spottar på sig vilket ger värme. Näst varmaste platsen i rummet.

Hyllan under det har vi 2 giganter till fågelspindlar, L. parahybana och T. stirmi, LED spottar som ej ger värme men trevligt ljus.

Hyllan under den har vi ett par blandade arter av fågelspindlar, jag har precis byggt som så dessa har ej ljus än men det kommer.

Sista hyllan har vi 2 Scolopendrar. Juveniler bägge 2.

JA jag vet att det finns hyllplats över, men det kommer mer djur! ;)


Andra väggen i rummet, hyllorna är köpta på Bauhaus. Endast LED lister som belysning för minimal värme. Endast fågelspindlar av diverse olika storlekar här.

Hoppas det kan ge lite inspiration till nån. Alla mina djur i min presentation (förutom Ödlorna) bor i detta utrymme.

Ska nämna att jag värmer upp hela rummet med ett konvektor element. Värmen stiger ju som bekant så tempen högst upp ligger på c:a 30c.

 

Edit: Bilderna tog jag på mobilen så kvaliten är därefter tyvärr.


382
36
MariBarita:

Snyggt :D


68
9
StaOlog:

Hittade den optimala hyllan för mitt projekt på Ikea härom dan! Köpte dock en mindre modell först för att testa med. Hyllorna är i runda slängar 35-40cm.

Jag tänkte bygga små terrarier som passar precis i hyllorna. En gammal polare till min far har haft växthus (massor stora) och har mängder med glas över som jag kunde få använda. =)

Vad tror ni?

Update: Hittade måtten för en låda som passar till denna. Bredd: 33 cm Djup: 37 cm Höjd: 33 cm.


205
25
Strunten:

har en här hemma om du vill ha en ;)


91
8
Saraldor:

den ser ju rikigt bra ut...

 


309
239
Gogs:

Har en hylla av samma sort fast med bara 4 hyllor i som jag har 2st 30x30x30 burkar i =)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild