Scolopendra

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

107
7
Andresjolander97:
tjenare! Jag har tittar runt lite och funderar på att införskaffa mig en scolopendra. Men jag har sökt lite och hittar inte mycket till skötselråd och sånt till den och jag vill ju veta vad man ger sig in på så om det är någon som har erfarenhet och kan dela med sig lite och ge lite tips om hur man tar hand om en eller vet någon bra sida där jag kan läsa på lite skulle det vara uppskattat :)

196
268
NickeJ89:
Det finns över 70 olika arter av scolopendra. Försök att vara lite mer specifik.
Den vanligaste är väl Scolopendra gigantea.

Saxat från Wiki:
"Scolopendra gigantea är en enkelfoting från norra Sydamerika som kan bli upp till 30 centimeter lång. Den hör därmed till de största nu levande enkelfotingarna i världen.
Förutom sin storlek är den här arten anmärkningsvärd eftersom den är giftig nog för att skada en människa

Som hos andra enkelfotingar är kroppen uppdelad i segment. Ett benpar utgår från vart och ett av kroppens segment och hos den här arten motsvarar det antalet 21 till 23 stycken. Den har giftiga klor och mandibler och långa, mångledade antenner. Färgen på kroppen är mörk brunrödaktig med ljusare ben. Livslängden för en individ kan uppgå till 10 år.

Förekommer i tropiska och subtropiska skogsområden i norra Sydamerika, samt på Trinidad, Jamaica och Hispaniola. Den lever på fuktiga platser och kan till exempel hittas under stenar, ruttnande trä och nedfallna löv på marken.

Den här enkelfotingen livnär sig genom predation och tar små ryggradslösa djur, som insekter, maskar och sniglar, men den är stor nog för att också fånga möss, grodor och små ödlor."


Lite mer info på engelska:
animaldiversity.org/site/accounts/information/Scolopendra_gigantea.html

544
424
Gibblo:
S. subspinipes har jag själv och det är väl den man brukar se mest av till salu. Här finns mycket bra information:

kryp.forum24.se/kryp-about5446.html

1275
1724
Falk:
Har du erfarenhet av liknande djur sedan tidigare?

133
30
Avipt:
Endel säger att scolopendras är som en arg cobra med ben :P Viktigt att tänka på är hög burk så de kan sträcka sig högt mot kanten, stark plast eller glas då dom har starka käkar, jag är själv sugen på en Scolopendra men då blire ingen gigantea utan förmodligen en alipes grandidieri inte så stora och va ja läst känd för att den flyr heller än fäktar. Men alla Scolopendras hjar väldigt potent gift.

187
221
Moova:

Undrar samma som Falk, har du erfarenhet av liknande djur? 

Jag har själv haft ett gäng genom åren, riktigt roliga och intressanta djur när de väl är framme men skulle inte rekomendera en till någon som inte har någon erfarenhet. 

De är oftast deffensiva, snabba, EXPERTER på att rymma osv. 


107
7
Andresjolander97:
Gibblo skrev:
S. subspinipes har jag själv och det är väl den man brukar se mest av till salu. Här finns mycket bra information:

kryp.forum24.se/kryp-about5446.html


Det var en sån jag hade varit intresserad av isåfall 

107
7
Andresjolander97:
Moova skrev:
Undrar samma som Falk, har du erfarenhet av liknande djur? 

Jag har själv haft ett gäng genom åren, riktigt roliga och intressanta djur när de väl är framme men skulle inte rekomendera en till någon som inte har någon erfarenhet. 

De är oftast deffensiva, snabba, EXPERTER på att rymma osv. 



Nej har aldrig haft nått liknande tyckte det skulle vara intressant att skaffa något liknande.
Har haft en kejsarskorpion förut som jag tyvärr fick sälja pga av flytt utomlands men har nu skaffat mitt eget ställe så jag vet att jag kan ta hand om den utan att behöva sälja den efter ett tag. Nu för tillfället har jag en leopardgecko.
Men dom är alltså inget för en nybörjare då alltså?

107
7
Andresjolander97:
Avipt skrev:
Endel säger att scolopendras är som en arg cobra med ben :P Viktigt att tänka på är hög burk så de kan sträcka sig högt mot kanten, stark plast eller glas då dom har starka käkar, jag är själv sugen på en Scolopendra men då blire ingen gigantea utan förmodligen en alipes grandidieri inte så stora och va ja läst känd för att den flyr heller än fäktar. Men alla Scolopendras hjar väldigt potent gift.


Ja jag har sett på lite filmklipp och läst den lilla info jag hittat på Google om att dom ska vara giftiga men relativt ofarliga mot människor om man inte är allergisk mot geting stick.
För man lär väl kunna ha dom i ett liksom ödle terrarium för dom skulle inte vara glas klättrare

133
30
Avipt:
Andresjolander97 skrev:


Ja jag har sett på lite filmklipp och läst den lilla info jag hittat på Google om att dom ska vara giftiga men relativt ofarliga mot människor om man inte är allergisk mot geting stick.
För man lär väl kunna ha dom i ett liksom ödle terrarium för dom skulle inte vara glas klättrare



Jag har Old World spindlar, å dom är ju ääääckligt snabba men scolopendras får mig att rysa mer, däremot följer du alla regler som gäller och lär dig hur djuret beter sig så ere ju inga problem, nångång ska man ju börja, men man fattar nog inte riktigt hur snabbt djuret är fören man upplevt de själv :P Folk har rekommenderat Alipes som "nybörjare" för mig iaf. Nej de är ju inga glasklättrare men dom kan nästan sträcka sig hela sin längd mot glaskanten.

sixlegsphoto.files.wordpress.com/2013/05/alipes.jpg
Väldigt vackra om du frågar mig och toppar runt 20 cm
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild