Matvägrande, lugn tokaygecko!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

6
1
Eliteben4:

Hej! Jag var på exop syd och köpte mig en liten Tokay Gecko hane i Lördags och han har inte ätit på 4 dagar. Har försökt hålla syrsorna framför munnen på honom. Lagt de på avstånd(döda).
Har också släppt in cirka 10 stycken i terrariet i hopp om att han ska äta de under natten.

Har inrett buren med grenar (på hög höjd) och fake växter (temporärt).

Håller en temparatur på 28-29 grader på motsatt sida av sidan d'är jag har igång en 50 watts night heatlamp dygnet runt.  Fuktar terrariet 3 ggr om dagen så det ligger på en fuktighet mellan 70 och 85 %.

I och med han inte har ätit på 4 dagar och han är helt lugn de få gångerna jag har plockat upp honom börjar jag bli orolig att han har parasiter i magen eller något i den stilen.

 

Tips och råd uppskattas enormt mycket då jag verkligen inte vill förlora honon!


Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Hur liten är den? Bild skulle hjälpa :)

Dom tokayer jag haft har tagit längre tid än 4 dagar på sig att börja äta, vad jag sett iaf, så tror du kan vara lugn om det inte är en väldigt ung eller tanig individ.

Har för mig att det gått upp till 14 dagar innan dom kommer igång, men givetvis lite individuellt mellan olika individer :)

Att variera maten man ger kan hjälpa utifall han gillar nån insekt mer än andra, jag har alltid kört med DJUPA skålar i terrarierna med insekter i men finns ju flera andra sätt, vissa släpper in i terrariet också men svårare att hålla koll på maten då tycker jag, alla sätt som fungerar är ju bra iofs :)

Lycka till! 


6
1
Eliteben4:

Så länge?:o Hinner han inte i princip svälta ihjäl på en tiden? Han är rätt ung skulle jag misstänka.

 

Jo, det är ju svårare. Ska investera i en skål. Har dock hört att Tokays gillar levande byte mycket mer?

Tack för snabbt svar och lugnande fakta. :)


Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:
Eliteben4 skrev:

Så länge?:o Hinner han inte i princip svälta ihjäl på en tiden? Han är rätt ung skulle jag misstänka.

 

Jo, det är ju svårare. Ska investera i en skål. Har dock hört att Tokays gillar levande byte mycket mer?

Tack för snabbt svar och lugnande fakta. :)



Ja så länge har det alltid varit hemma hos mig iaf, hoppas någon mer svarar så får du se, skiljer säkert från olika ägare :) 

Jag gav alltid levande insekter givetvis :) Men man får leta på en skål dom inte kommer ur så enkelt :) 


55
58
Daffy74:
För det första så kan det vara stressrelaterat att den inte äter har ju precis flyttat och bästa är låta den vara för sig själv i sitt nya terrarie så den får bo in sig någon vecka och inte bli mer stressad som dom blir vid tex hantering. Mina har börjat äta när dom bott in sig och blivit lugna efter flytt. 

182
87
Mrjansson92:
Vet inte om det är mycket till hjälp men jag hämtade hem 3st (1 hane och 2 honor) 4 åriga tokayer på mässan från en jag bokat av, mina har inte heller ätit nått värst, enbart nått enstaka dom tagit, jag tror som ovanstående, att det har med flytt och stressen iom en flytt att göra så bara låta den va så kommer den nog igång snart =) jag testade nu ikväll att ställa in en ganska djup skål med några levande zophobas i så ska se om dom tar det, kanske något du också kan testa? =) och jag har även testat med lite olika insekter så rekomenderar att du gör det samma =)

Lycka till och hoppas den kommer igång, va en väldigt fin ödla förresten =)

6
1
Eliteben4:

Tack för alla hjälpsamma svar.

Tar för givet att det är stressrelaterat då.  Har läst en del om parasiter som många får med sig om de är vildfångade,(vilket jag inte vet om han är) och då ska de inte äta pga obehag i tarmar osv?

 

Daffy: Ska göra så. Köpte en fikusväxt till honom, samt la in våt mossa för mer fuktighet och trivsel. Ska låta honom vara från och med nu då. :)
Hittade avföring med exoskelettet av en syrsa i terrariet igår. (bra tecken att han har ätit iaf 1)

 

Mrjansson: Alla tips är uppskattade.  Testar det snarast!  Ja, tackar på hans vägnar. ;)  HAr du någon uppfattning om hur gammal han kan vara? I jämförelse med mitt lillfinger då alltså..


182
87
Mrjansson92:
Eliteben4 skrev:
Tack för alla hjälpsamma svar.

Tar för givet att det är stressrelaterat då.  Har läst en del om parasiter som många får med sig om de är vildfångade,(vilket jag inte vet om han är) och då ska de inte äta pga obehag i tarmar osv?

 

Daffy: Ska göra så. Köpte en fikusväxt till honom, samt la in våt mossa för mer fuktighet och trivsel. Ska låta honom vara från och med nu då. :)
Hittade avföring med exoskelettet av en syrsa i terrariet igår. (bra tecken att han har ätit iaf 1)

 

Mrjansson: Alla tips är uppskattade.  Testar det snarast!  Ja, tackar på hans vägnar. ;)  HAr du någon uppfattning om hur gammal han kan vara? I jämförelse med mitt lillfinger då alltså..


tyvärr inte, dessa jag köpte är mina första så har ingen vidare erfarenhet av dom =/ kanske någon annan kan gissa?
Jag vet bara att mina är ca 4 år och dom är runt 25cm från nos till svansspets nu =)

6
1
Eliteben4:
Han dog en vecka efter detta inlägget. VEt inte vad det kan ha varit.

182
87
Mrjansson92:
Eliteben4 skrev:
Han dog en vecka efter detta inlägget. VEt inte vad det kan ha varit.

jasså? usch va tråkigt =( aldrig kul när sånt händer, oavsett orsaken =(
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild