Majsorm och KP, bottenmaterial?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

14
2
Elwoonz:
Har precis fått hem en juvenil KP och 2 vuxna majsormar, har det mesta klappat och klart vad det gäller mat och diverse terrarieinredning, men har 2 frågor för att det ska vara så bra som möjligt för djuren. Vad är det bästa bottenmaterialet för de 2 djuren (och vart kan man billigast köpa det)?

Och så vill jag gärna veta vad jag ska ha för lampa till KPn? Fick höra av han jag köpte av att den inte behöver någon speciell lampa men det kändes inte så korrekt.. Vill ju att dom ska ha det bra så bäst att fråga.. :)

Hoppas på snabba och konkreta svar så jag kan inhandla detta i veckan.

Tack på förhand :*

Administratör
Medlem i SHF
565
710
Hanna:
Torv är ju ett smidigt och billigt bottenmaterial. :) Brukar vara pris på 49 kr styck eller tre säckar för 99 kr. "Naturtorv", dvs inget gödsel eller liknande i.

141
109
stefan707:
Jag kör med vanlig täckbark, billigt å bra. Stämmer att KP ej behöver ngn speciell lampa då de ej solar på det viset. Du behöver dock markvärme tex värme slinga eller matta. 

2966
1645
Hoggaforfan:
KP är nattlevande, det förenklar lampvalet markant :-)

1661
777
fluffis:
Grattis till ormarna! :)

Det finns en hel uppsjö av bottenmaterial och enligt mig så finns det inget som är "bäst" utan man får hitta vilket som passar en själv och ens inomhusmiljö samt ormarten såklart. Eftersom kungspytonormar kräver lite halvhög luftfuktighet så är det bra att ha ett material som klarar av att hålla fukt. Till majsormar tycker jag det är enklast att köra med något relativt torrt. Själv kompletterar jag alltid med fuktlåda till mina ormar.

Till både kungspyton och majsorm tycker jag att värme underifrån (värmematta/värmekabel) fungerar bäst och sen använder jag lysdiodplattor (LED-ljus) i taket för att få ljus. Lysdiodplattorna är bra på det sättet att de inte blir så varma att de kan bränna ormarna och sen drar de väldigt lite ström och dessutom sitter de diskret i taket utan att ormarna kan hänga och slänga i dem. Till båda dessa arter skulle det fungera utan ljus om man har ett fönster som det kommer in dagsljus från. LED-ljuset är mest till för min egen del. Jag vill gärna se mina juveler ordentligt :)

24
6
Patrik_Mk:
Hej
jo ang. lysdioder, köpte en "meterslinga" på biltema för typ 60kr. Det kan man enkelt koppla till en 12V DC adapter.
Enda haken var att dom hade bara vit och blått LED. Jag köpte iaf vitt ljus. Eftersom jag inte tyckte att vitt ljus passar särskillt bra och ville hellre ha annat färg så kom jag på att jag skulle kunna lösa det med genomskinligt färgat klisterfilm.
Efter lite fix så blev resultatet riktigt bra!
Det blev orangefärgat film och det påminner mycket om färgen på solstrålarna som lyser in i skogen före skymmning.

Jo LED bandet kan man klippa på markerade ställen, så man kan få 2x0,5m vilket räcker till 2 terrarier!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild