Utan mat och vatten

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

278
47
Boboo:

hej

ni som är experter på ödlor tänker mest leopard gecko samt dag gecko.

Dra en pararellt till ormar,
den västliga diamant skallerormen som har mer eller mindre samma habitat som leopard gecko, klara sig ett halv år utan vatten och foder under vinter halvåret då de är i grottor / tunlar under marken precis som leopard gecko.
De har då byggt upp(fett)reserver i 1 års tid innan vintern kommer 

1:
min fråga är hur har fett reserverna på leopard gecko(svansen) för inverkan, länge klarar de sig utan foder å vatten när de vilar / sover Under vintern?

2:
hur är det med daggeckos ???

tack f alla svar,
 

126
64
Mikachu:

Leopardgeckos och öken/stäpplevande arter tycker jag klarar sig mycket bättre än tropiska arter. Fettreserverna hos leopardgeckon är ju till för att användas och att ha en 'svältvecka' eller så till och från för en välmående och välgödd leopard är inga problem. Skäggagamer kan också gå i en vecka elelr så utan mat utan större problem. Tror att med leopardgeckos så brukar man låta dom dvala i 2 - 4 månader? Och då har man succesivt låtit temperaturen och ljuset sjunka och man ger den mindre och mindre mat för att sedan sluta helt med mat så att den inte har något liggandes i tarmarna medans den dvalar då det kan ge problem vad jag vet :)

Regnskogslevande arter, så som daggeckos, är känsliga mot torka pga känslig hud och känsliga ögon (tex ögonfransgeckos har ju inte ens ögonlock att skydda sig med). Mat, ja de kan klara sig 'ok' utan mat men skulle undvika mer än 3 - 5 alt en vecka med svältdagar, beroende på art, då regnskogs/subtropiska arter oftast äter ofta och har en ganska snabb metabolism. Dom är inte skapta för dvalning och det är relativt lätt att få tag i mat i skogliga områden fulla med insekter :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild