Normalt? (leopardgecko)

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

109
14
Tyris:
Hej!
För fyra veckor sedan köpte jag två leopardgeckos som är 8 år. Nu har jag mätt dom och jag undrar om det är normalt att Leo (hane) är 19 cm och väger 79 g medan Luna (hona)  är 25 cm och väger 115? Leo har missbildad svans sedan födseln. Matar de varannan dag med 2 larver och 1-2 syrsor. Är det för lite??

Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
Tycker de ser lite tjocka ut, testa att skippa larverna. Två syrsor varannan dag är lagom för en vuxen.

2048
773
psyjoh:
Håller med om den understa iaf att den ser ganska överviktig ut runt magen. 

109
14
Tyris:
Men Luna (understa bilden) gillar inte syrsor alls! Har bara ätit 2 gånger på fyra veckor Kan bero på att de är uppväxta på endast larver. Men jag måste ju ta slut på alla larver först isåfall. 

Hur mycket är normalt att väga?

1159
625
Temla:
Om hon inte gillar syrsor kan du testa med Dubia kackerlackor. De är dessutom mycket matigare än syrsor. Det är larverna de blir överviktiga av då de är mycket feta. 

Administratör
Medlem i SHF
565
710
Hanna:
Längden är helt normal, men som föregående talare sagt så är de något tjocka. Mina får mat varannan till var tredje dag och då kackerlackor såpass att de blir nöjda. Larver ges någon gång ibland för lite variation.

109
14
Tyris:
Men kackerlackor rymmer väll lätt och dör inte av något? Om det inte går då vad ska man mata med då?

Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:

Tyris skrev:
Men kackerlackor rymmer väll lätt och dör inte av något? Om det inte går då vad ska man mata med då?


Hehe du har nog hört för mycket skrönor från kackerlacksrädda ;) Dom som alla andra kryp går att döda.. ganska enkelt dessutom :) 

Och har man dom i en rymningssäker behållare eller låda så är det ju omöjligt att rymma. 

Kackerlackor är grymma som reptil eller spindelmat, förökar sig fort (Finns ju enormt många olika arter såklart) och är ett kanonfoder om man matar dom bra. Kör på! :)


109
14
Tyris:
Okej, lägger de ägg eller? Kan man mata med havregryn typ varanann dag?

58
16
deLioncourt:
Vanligaste foderkackerlackan är blaptica dubia, argentinsk kackerlacka. Du hittar skötselråd här: www.terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=spiders&specie=b_dubia
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild