Ormar i terrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

58
16
deLioncourt:
Jag funderar på att skaffa orm och i och med det har det blivit en del diskussioner med min pappa. Inte för att jag bor hemma eller så, vi har bara pratat om det.
Ingen av oss är experter på ormar, men han är av åsikten att det är fel att ha ormar i terrarium på grund av att det oftast är för lite utrymme. Jag har berättat att man brukar säga att ormen åtminstone ska kunna sträcka ut helt, men att de gärna ska ha det större. Han köper det inte, och förstår inte hur jag kan tycka att det är okej.
Enligt honom ska det helst bara vara djurparker eller liknande som får ha ormar (eller ens reptiler) för att privatpersoner oftast inte har tillräckligt med utrymme att ge.

Syftet med den här tråden är inte att hacka på någon som har ormar i terrarium, jag är bara intresserad av att höra vad ni har att säga då jag inte är tillräckligt insatt i hur ormar fungerar för att kunna svara honom. :)


Medlem i SHF
4001
5024
Jonas_:

Gäller hans resonemang endast reptiler eller övriga husdjur också? Exempelvis akvariefiskar & kaniner och burfåglar? För att nämna några arter som väldigt ofta har ett hemskt liv i fångenskap.. 

Jag är nog av motsatt åsikt & tycker en orm lämpar sig betydligt bättre i bur än kaniner för den som vill skaffa ett relativt lättskött husdjur. 

Bor ni i Gävleborg är ni välkomna till oss på ett besok i ormrummet, skulle nog vara en nyttig lärorik utflykt för dig och din pappa :) fika ingår i den guidade turen! 


230
185
Humi:
deLioncourt skrev:
Jag funderar på att skaffa orm och i och med det har det blivit en del diskussioner med min pappa. Inte för att jag bor hemma eller så, vi har bara pratat om det.
Ingen av oss är experter på ormar, men han är av åsikten att det är fel att ha ormar i terrarium på grund av att det oftast är för lite utrymme. Jag har berättat att man brukar säga att ormen åtminstone ska kunna sträcka ut helt, men att de gärna ska ha det större. Han köper det inte, och förstår inte hur jag kan tycka att det är okej.
Enligt honom ska det helst bara vara djurparker eller liknande som får ha ormar (eller ens reptiler) för att privatpersoner oftast inte har tillräckligt med utrymme att ge.

Syftet med den här tråden är inte att hacka på någon som har ormar i terrarium, jag är bara intresserad av att höra vad ni har att säga då jag inte är tillräckligt insatt i hur ormar fungerar för att kunna svara honom. :)



Ett bra mot argument är ju att inget djur what so ever bör i så fall hållas av en människa. 

Men tillbaka till ormarna, ormar ligger normalt undangömda, ihopsnurrade etc större delen av tiden. 
Om vi gämför en orm med en hund så skulle en orm som ska ha minst 2m² vara i klassen med en hund som behöver åtminstånde 500m². 

Troligtvis så skulle ormarna ha det bättre ute i det vilda. Men så är fallet med allt annat också.


1
0
bonne234:
Har ett terrarium till min 3åriga Kungspytonhona som är strax över metern lång. Ca 110 cm. Mitt terrarie är 100x50x50. föredrar hellre tub framför tank,då ormen kan känna sig stressad med insyn från alla vinklar just om man väljer terrarium. Vissa sätter iofs upp något runt om för att skydda insynen. men jag föredrar inte terrarium numera. Men behåller min KP där då hon i princip är född där=)

141
109
stefan707:
Bygger ett just nu åt min kungsboa, som inte riktigt är en meter än, skulle kunna gissa på 70cm kanske? 80 max. 

Där omkring iaf, inte mätt och tycker inte det är så relevant egentligen.
Har byggt med OSB och körde full längd på osb skivorna, så ca 244 cm långt, körde sen på 80 djup å 90 högt, detta är då alltså yttermått, sen tillkommer reglar och själva skivan, så säg att innermått blir 240x75x85 typ, och de tror jag inte den kommer växa ur alls, hoppas då inte det, för då lär jag byta lite möbler här hemma haha.

En orm verkar ej ta så mycket plats, dom ligger ju mest ihop rullade någon stans å trycker, men jag tkr ändå man ska följa L80 minst, gärna lite större faktist.

Sen har väll människan hållt djur i fångenskap i bra många år... Vad är det som just gör det moraliskt fel med reptiler?
Dom kanske inte får EXAKT samma förutsättningar som i det vilda, med deras miljö, men jag tror det kompenseras i att dom aldrig behöver svälta, etc.

Skulle jag rent generellt säga ett djur som JAG tycker känns mest fel att ha i fångenskap är det fåglar.
Måste vara en rätt stor skillnad på att flyga fritt, mot att flyga inomhus.

Men som sagt, mycket annat som väger upp det hela istället.

För och nackdelar med allt.

Medlem i SHF
4001
5024
Jonas_:

bonne234 skrev:
Har ett terrarium till min 3åriga Kungspytonhona som är strax över metern lång. Ca 110 cm. Mitt terrarie är 100x50x50. föredrar hellre tub framför tank,då ormen kan känna sig stressad med insyn från alla vinklar just om man väljer terrarium. Vissa sätter iofs upp något runt om för att skydda insynen. men jag föredrar inte terrarium numera. Men behåller min KP där då hon i princip är född där=)


Det är därför man bygger sina egna stora terrarium i trä eller det material man känner sig trygg med :) Endast glasterrarier som har insyn från alla sidor. 

Jag kör endast racksystem till juveniler under 1,5 år, efter det får dom flytta till ett fullstort terrarium inredd för att passa artens behov & önskemål :) 

 

 

deLioncourt: Om man har lika eller större yta åt sina ormar än dom har på vissa djurparker, är det då okej för privatpersoner att hålla ormar hemma i terrarium?? Eller är han helt emot att vi ska få hålla ormar hemma? :) Alltså det är inte bara storleksaspekten han tycker är fel, för många privatpersoner har enormt snygga & väl tilltagna terrarier åt sina ormar, iaf vi som brinner för dessa fanatastiska djur! :) 

Be din pappa skapa en profil på sidan så diskussionen blir intressant haha ;) 


58
16
deLioncourt:
Jonas: Tyvärr bor vi en bit bort, annars hade vi gärna kommit över. :) Inte för att jag tror att han skulle ändra åsikt, han är envis som en åsna.

Och jodå, vår familj har gjort sig skyldig till att äga de flesta sorters husdjur. Bland annat ormar, som min mamma köpte utan pappas vetskap. Det var dock några år sedan. Han är däremot en akvariemänniska, och jag förstår inte hur han menar att det är mer okej med fiskar i akvarium. Men, men. Att ha husdjur är väl alltid själviskt, men precis som Stefan är inne på måste det ju vägas upp av att man tar hand om dem så bra som möjligt och aldrig låter dem svälta.

Humi, jag är också lite inne på att ormar ofta är ganska stillsamma av sig? Det kanske beror på vilken sort också.

Hur som helst kommer inte mitt ormköp att påverkas av hans åsikt. :) Han stöttar mig ändå, även om han inte gillar det.

58
16
deLioncourt:
Jonas, om man som privatperson har lika mycket plats som en djurpark är jag säker på att han tycker det är okej. Någon profil kan jag inte övertala honom att skaffa. ;)

Medlem i SHF
4001
5024
Jonas_:

deLioncourt skrev:
Jonas, om man som privatperson har lika mycket plats som en djurpark är jag säker på att han tycker det är okej. Någon profil kan jag inte övertala honom att skaffa. ;)


Då är det platsaspekten han tycker är fel och inte expertisen eller kunskapen hos gemene ormskötare hemma, det tycker jag låter bra ändå och på sätt och vis kan jag förstå honom, med tanke på att du nämnde att han inte vet särskilt mycket om ormar :) 

Med lite kunskap & tålamod skulle din pappa kunna övertalas, hör jag redan nu hehe ;) 


58
16
deLioncourt:
Det har jag svårt att tänka mig, envisare gubbe finns inte. :D Men man kan ju alltid hoppas.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild