TV-bänksterrarium, funderingar och frågor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

6
0
Bergelmer:

Hej hallå!

 

Någorlunda ny ormägare här. Bror hade en boa tidigare på 1.7m.
Själv har jag en liten majsorm till att börja med men planen är att utöka senare med andra arter.

Då jag för tillfället bor i lägenhet med begränsat utrymme för nya möbler eller terrarium så har jag stött på ett litet problem nu när terrariet har jag nu börjar bli för litet för majsormen som nått 75cm medans terrariet endast är 60cm långt.

Min idé då är att bygga ett TV-bänksterrarium och på så sätt lösa problemet.
Min fundering är, då jag vill ha boa senare, om värmematta eller lampa är att föredra?

Jag tänker att rent designmässigt så blir det "enklare" med värmematta i terrariet än att montera in lampor som värmer. Dvs värmematta under halva och sedan typ en LED-slinga som man sätter i taket.

 

Storlek jag tänker mig är 160-180cm långt, bredd 50-60, höjd 70cm.

 

Inspiration och som jag ungefär vill ha det: www.youtube.com/watch?v=7agUJ1qFlU0


1662
779
fluffis:
Hallå!

Mja, håller inte med om att det är en bra idé. Har man en TV ovanpå ett terrarium så kommer det bli ljud och vibrationer vilket kanske inte är så himla trevligt för en orm. Sen om det egentligen spelar så mycket roll om ormarna hade varit på andra sidan av rummet istället, kan man ju diskutera.

Mitt tips är att bygga stapelbara terrarier så att flera ormar får plats på höjden. Om du är ute efter andra arter så är mitt tips att försöka få upp ögonen för lite mindre arter som inte kräver så stor plats. Det finns många fina! :)

Om du undrar om värmelampa till en majsorm så är mitt svar nej. Majsormen är för det mesta varken dagaktiv eller soldyrkare, så det känns helt onödigt, om du frågar mig. Snudd på galet att göra på det sättet nästan :) Jag tycker i vilket fall som helst att man behöver värme underifrån till en sådan typ av orm som gillar att ligga och trycka i ett gömställe, och det brukar räcka som värmekälla. Dessutom tycker jag värmelampor drar med sig onödiga eventuella brännrisker. Särskilt om du har lampan inuti terrariet vilket jag antar att du måste ha i TV-bänksfallet. Det finns ju skydd men de blir varma de också...

Gäller det till en boaorm så är det nog annorlunda men det får en boaentusiast svara på :)

6
0
Bergelmer:
fluffis skrev:
Hallå!

Mja, håller inte med om att det är en bra idé. Har man en TV ovanpå ett terrarium så kommer det bli ljud och vibrationer vilket kanske inte är så himla trevligt för en orm. Sen om det egentligen spelar så mycket roll om ormarna hade varit på andra sidan av rummet istället, kan man ju diskutera.

Mitt tips är att bygga stapelbara terrarier så att flera ormar får plats på höjden. Om du är ute efter andra arter så är mitt tips att försöka få upp ögonen för lite mindre arter som inte kräver så stor plats. Det finns många fina! :)

Om du undrar om värmelampa till en majsorm så är mitt svar nej. Majsormen är för det mesta varken dagaktiv eller soldyrkare, så det känns helt onödigt, om du frågar mig. Snudd på galet att göra på det sättet nästan :) Jag tycker i vilket fall som helst att man behöver värme underifrån till en sådan typ av orm som gillar att ligga och trycka i ett gömställe, och det brukar räcka som värmekälla. Dessutom tycker jag värmelampor drar med sig onödiga eventuella brännrisker. Särskilt om du har lampan inuti terrariet vilket jag antar att du måste ha i TV-bänksfallet. Det finns ju skydd men de blir varma de också...

Gäller det till en boaorm så är det nog annorlunda men det får en boaentusiast svara på :)


Ljudet går dock inte via TVn utan via surroundsystem  så vibrationer blir det oavsett var det står i rummet. 

Ok! Men då blir det värmematta. Talade med andra ägare till majsorm och de tyckte likadant! 
Tack för input :) 


141
109
stefan707:
Bara jag som alltid monterar upp mina tv apparater på väggarna direkt? :)

2966
1645
Hoggaforfan:
Ledlister som belysning och värmekabel/matta borde passa båda arterna så visst går det. Jag antar att du menar en marklevande boa. Problem är till för att lösas. :-)
Jag misstänker att det vibrerar i terrariumen bara vi går i rummet sen är det en vanesak med. Bas går ganska långt så vibrationer från det är svårt att undvika.

Nu blev jag lite nyfiken på om ormar tycker starka vibrationer är otäckt eller det kvittar dem?



187
221
Moova:

Vi har TVn på väggen så det skulle aldrig fungera hos oss, dock skulle jag aldrig ha ett terrarie i vardagsrummet med tanke på att vi har hemmabio system så vill verkligen inte utsätta djuren i onödan för stress av vibrationerna (och katterna) som finns i vardagsrummet. Sen vet jag inte alls hur mycket de egentligen stör sig osv, nått jag kanske fått för mig bara. 

Vi bor också litet men har ändå lyckats få plats med 6 relativt stora terrarium i sovrummet varav ett är till två kragagamer och en del småterrarium till spindlar och andra kryp, där det alltid är lugn miljö. 

Sen beror det väl lit epå hur mycket anndra grejer man vill ha plats med som ej är terrarie relaterade ;) 

Såhär såg det ur för ett tag sen iallafall. Alla de större terrarierna är hemma byggda, billigt och lätt. 


230
185
Humi:
Moova skrev:
Vi har TVn på väggen så det skulle aldrig fungera hos oss, dock skulle jag aldrig ha ett terrarie i vardagsrummet med tanke på att vi har hemmabio system så vill verkligen inte utsätta djuren i onödan för stress av vibrationerna (och katterna) som finns i vardagsrummet. Sen vet jag inte alls hur mycket de egentligen stör sig osv, nått jag kanske fått för mig bara. 

Vi bor också litet men har ändå lyckats få plats med 6 relativt stora terrarium i sovrummet varav ett är till två kragagamer och en del småterrarium till spindlar och andra kryp, där det alltid är lugn miljö. 

Sen beror det väl lit epå hur mycket anndra grejer man vill ha plats med som ej är terrarie relaterade ;) 

Såhär såg det ur för ett tag sen iallafall. Alla de större terrarierna är hemma byggda, billigt och lätt. 



Angående ljudet, ljudvågorna från hemmabio systemet kan jag garantera dig att dom känner av vart du än ställer dom i en lägenhet. Bara för att du inte hör ljudet så finns inte vågorna där. 

Kan även tillägga att jag aldrig har märkt av att reptiler blir störda utav ljudvågor :>

187
221
Moova:

Humi skrev:


Angående ljudet, ljudvågorna från hemmabio systemet kan jag garantera dig att dom känner av vart du än ställer dom i en lägenhet. Bara för att du inte hör ljudet så finns inte vågorna där. 

Kan även tillägga att jag aldrig har märkt av att reptiler blir störda utav ljudvågor :>


Ja jo, klart dom känner av, det var inte så jag menade. 

Jag menade mer att jag inte gärna skulle ha djuren i samma rum som anläggningen eftersom att jag inte vet hur pass mycket det stör dem, då har jag hellre dem i ett annat rum som är lugnare ävn o de fortfarande känner av det. Det blir ju inte i samma skala som att vara precis brevid en baslåda :) 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild