Fogskumbakgrund träterrarium?!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

49
25
Lurre213:
Tja! Någon som gjort bakgrund av fogskum i ett träterrarium? 
Jag har byggt hela terrariet av MDF skivor och dessa är ju inte vattentäta. Min plan är att lacka hela insidan med akvarielack (epotex) för att sedan göra bakgrunden på detta. Är det en smart lösning ni som testat detta? Tips uppskattas! 

Någon som har en simpel förklaring på bioactive terrarium? Som jag förstått det så kan man använda vanlig såjord blandat med bark över lite leka kulor för dränering. Men hur får man dit de nedbrytande bakterierna och krypen? 

Lämpar sig bioactive substrat för en kungsboa? :)

/Lukas 

2966
1645
Hoggaforfan:
Enklare att lacka innan i så fall då det är svårare att vara 100% säker att man täckt allt. Blir väl lite problem att få skummet att fastna så ev måste du lägga det på rygg eller rugga upp lacket något innan du fogskummar. Alt klä in allt i gummiduk ;-)
Fogskum och skumplast hör till det vanligaste att göra bakgrunder av. Ofta i kombination så visst fungerar det.

Bioactive, jag antar du tänker på städare tex maskar, gråsuggor, kackerlackor, hoppstjärtar etc
En del kommer in ifrån naturen men oftast köper man en startkultur och slänger in i terrariet (alt startar en odling) så får de sköta sig själva.
Vad du har för bottensubstrat kvittar men du kan behöva fundera vilka arter du kan använda då de flesta vill ha lite fuktigt, andra klarar torrt etc
Lecakulor är för dreneringen, sen markduk på det (helst), sen kaktus- och såjord eller kompostjord och torv 50/50 funkar utmärkt. Kaktus och såjord är det jord som innehåller minst gödning.

Bioactiva lämpar sig för alla djur, är ju så det är i naturen :-)


187
221
Moova:
Första terrariumet jag byggde hemma (för ca 10 år sen dock) så  byggde vi i trä, fogskummade och sen lackade efteråt, änvändet det terrariumet än idag utan problem :) 

342
183
DannyF:
i mitt bygge så har jag byggt i plywood, sen lackat akvarielack i hela insidan. sen silikonade jag på frigolit skivor på hela insidan innan jag sprutade på fogskummet. på så vis slipper man fästa fogskummet imot hela stommen och skulle du inte bli nöjd så är det ju bara att slita ut det. anledningen till att jag gjorde som ja gjort är att jag är osäker på hur bra fogskummet fäster imot den lackerade ytan och vill även eliminera risken att lacket tar skada om ja skulle bryta loss fogskummet.

49
25
Lurre213:
Exakt det jag funderat på hur de fäster på lacken liksom. Gummiduk eller frigolit låter bra, segt bara att det bygger ju en del med frigolit. 
 Har en till fråga, har beställt en reptile radiator(värmeelement). Mitt terrarium är 150 x 60 x 110 (L x D x H). Radiatorn är på 75w står att den klarar ett stort terrarium. Min fråga är kan jag sätta den i taket och ändå få en varm plats på marken under den, eller bör jag bygga in en platå för den närmare marken? Har en kungsboa (marklevande orm, min klättrar en del dock) käkar alltid i grenar ;)

Vart kan man köpa en startkultur? 

187
221
Moova:

Lurre213 skrev:


Vart kan man köpa en startkultur? 


Köp en kultur eller 3 med typ tropiska gråsuggor eller hoppstjärtar.

Har både och i mitt terrarium till kragagamerna och de rensar upp fint. 

Har vanlig ogödslad jord i botten på terrariet, plantorna som är där inne växer som ogräs ändå utan gödsel. 

 Zooariet har både och i sitt utbud

www.zooariet.se/shop/product/hoppstjartat?tm=foderdjur/ovriga-foderdjur/hoppstjartar-bonbaggar-ec

 

www.zooariet.se/shop/product/tropiska-grasuggor-stor-kultur?tm=foderdjur/ovriga-foderdjur/hoppstjartar-bonbaggar-ec


27
14
Zappen:
Lurre213 skrev:
Har en till fråga, har beställt en reptile radiator(värmeelement). Mitt terrarium är 150 x 60 x 110 (L x D x H). Radiatorn är på 75w står att den klarar ett stort terrarium. Min fråga är kan jag sätta den i taket och ändå få en varm plats på marken under den, eller bör jag bygga in en platå för den närmare marken? Har en kungsboa (marklevande orm, min klättrar en del dock) käkar alltid i grenar ;)


Om ditt terrarium är 110 högt så kommer inte temperaturen på marken bli tillräckligt varm är jag rädd. Har för mig att de brukar sitta på ungefär 60-70 cm upp optimalt, så att få den närmare marken kan vara att föredra i såna fall, men det kan du ju kolla upp när du fått hem den.

49
25
Lurre213:
Tack för alla svar! 

Har kommit på hur jag ska få fogskunmet att fästa på det billigaste alternativet nu, plus bygger inte lila mycket.

tar några träskruv och skruvar i lite överallt där bakgrunden ska upp innan jag börjar lacka med akvarielack. Sen på med fogskum med terrariet liggandes. Då lär ju skruvarna hålla fogskummet på plats sen när det torkat :) 

49
25
Lurre213:
Är val av fogskum viktigt? Råkade köpa 3 burkar 400 kr styck, blev chockad när kom hem o kollade kvittot.. (Köpte färg o grejer så tänkte inte på priset för stunden liksom) ^^

åkte och bytte burkarna mot några för 59kr istället men kan dom skilja sig mycket (i bakgrundssyfte)? Vill ju inte att det ska vara giftigt för ormen 

342
183
DannyF:
ja har kört på fogskum ifrån biltema för typ 49kr burken, va ja har hört så är det enbart giftigt innan det har stelnat. har ju lack över mitt skum och det står under vatten. är helt 100 på att vatten tar sig in någonstans, så fiskarna borde ha dött ifall det utsöndrade något gift. om ja inte missuppfattat dig så ska du sätta skruvarna i väggen och sen skumma över.  har jag fattat rätt så är mitt tips att limma fast träbitar som fogskummet kan "hålla fast sig i" istället och sedan lack över.
tänk bara på att om du ska ha mycket fukt i terrariet så finns risken att fukt tränger in runt skruvarna och sedan vidare in i trät.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild