Exo-terra, EpiWeb bygge

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 29

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:
Vart ju kanon det där :) Förresten angående mossan, har du ett osmosfilter? för mossan trivs inte speciellt bra i vanligt kranvattten 

376
359
a6lex:
tenebrosa skrev:
Vart ju kanon det där :) Förresten angående mossan, har du ett osmosfilter? för mossan trivs inte speciellt bra i vanligt kranvattten 

Tackar! Jasså? :( Vill helst slippa osmosfilter då det är ett sånt satans mek att installeras snyggt i duschen. Hade faktiskt inte en aning om att den vantrivdes i kranvatten så bra att du sa det!
Får väl införskaffa en sån när det blir dags :D

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:

Dom flesta växterna trivs väl inte så bra i kranvatten faktiskt.
Behövs inte installeras på duschen, jag har det på tvättstället. Bara skruvar på den när jag använder den och tarbort sen, man behöver bara dra med handkraft när det är gummipackning så är väldigt enkelt.
Beställ filter på ebay med rätt gäng så blir det billigt och bra :) 


376
359
a6lex:
tenebrosa skrev:
Dom flesta växterna trivs väl inte så bra i kranvatten faktiskt.
Behövs inte installeras på duschen, jag har det på tvättstället. Bara skruvar på den när jag använder den och tarbort sen, man behöver bara dra med handkraft när det är gummipackning så är väldigt enkelt.
Beställ filter på ebay med rätt gäng så blir det billigt och bra :) 

Det lät ju super! Är mest att tjejen som redan gnäller på att jag ska ha terrarie igen inte skulle vara så nöjd med ett osmosfilter inkopplat på duschen i vår lilla studentlägenhet :-P
Då ska jag ta o beställa ett från Ebay. Hur är det med reservfilter till sånna? Antar att de behöver bytas någon gång!

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:
a6lex skrev:

Det lät ju super! Är mest att tjejen som redan gnäller på att jag ska ha terrarie igen inte skulle vara så nöjd med ett osmosfilter inkopplat på duschen i vår lilla studentlägenhet :-P
Då ska jag ta o beställa ett från Ebay. Hur är det med reservfilter till sånna? Antar att de behöver bytas någon gång!

Köper du ett med ett kolfilter innan så ska man byta kolfiltret 1-2 gånger om året. Det har jag fuskat med och det märks på mitt filter nu efter 3-4 år så jag ska köpa mig ett nytt. Men verkar inte vara helt omöjligt att hitta reservfilter. Men nu när jag gick in och kollade så var det svårt att hitta lämpliga filter till ett vettigt pris så jag åter kommer om jag hittar något vettigt 

2966
1645
Hoggaforfan:
a6lex skrev:

Det lät ju super! Är mest att tjejen som redan gnäller på att jag ska ha terrarie igen inte skulle vara så nöjd med ett osmosfilter inkopplat på duschen i vår lilla studentlägenhet :-P
Då ska jag ta o beställa ett från Ebay. Hur är det med reservfilter till sånna? Antar att de behöver bytas någon gång!

Jag har mitt installerat under vasken, samma koppling som går till tvättmaskinen.

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:

Hoggaforfan skrev:

Jag har mitt installerat under vasken, samma koppling som går till tvättmaskinen.

Hogga Funkar bra tills den dagen du glömmer att den är där och du har en vattenskada i köket ;) 

a6lex www.ebay.com/itm/aquarium-system-Reverse-Osmosis-Mobile-Water-Filter-Membrane-50-GPD-/381138344562?hash=item58bd9d9a72

Det är ett ganska litet filter så det tar långtid att få ihop 10l och det tar lite olika långtid beroende på vattenkvaliteten. 
Och om man letar lite till borde man kunna hitta ett billigare, vet en medlem på td som betalade runt 3-400 med frakt 


376
359
a6lex:
tenebrosa skrev:

Hogga Funkar bra tills den dagen du glömmer att den är där och du har en vattenskada i köket ;) 

a6lex www.ebay.com/itm/aquarium-system-Reverse-Osmosis-Mobile-Water-Filter-Membrane-50-GPD-/381138344562?hash=item58bd9d9a72

 

Det är ett ganska litet filter så det tar långtid att få ihop 10l och det tar lite olika långtid beroende på vattenkvaliteten. 
Och om man letar lite till borde man kunna hitta ett billigare, vet en medlem på td som betalade runt 3-400 med frakt 


Den såg ju shysst ut, kollade lite själv men är ju en djugel när man inte har hållt på med det innan! Vad kan en sån leverera/dag? Tänkte om man jämför med dusk eller denna:

Edit: Haha nu fattar jag vad 50GPD stod för! Ser nu att det är samma skit! Är exakt samma kapacitet som Dusk Tropics egna, kanske bör köra på den!

2966
1645
Hoggaforfan:
tenebrosa skrev:

Hogga Funkar bra tills den dagen du glömmer att den är där och du har en vattenskada i köket ;) 


Har ju vattenlås på kranen. ^^
Hade velat ha det till tvättmaskinskranen men den var pluggad. Hade blivit rörmokare för det. Nackdelen är att kranen till filtret sitter lite obekvämt.

Jag köpte på ebay, fungerar utmärkt. Tror det slutade på strax över 400:- inkl frakt.


376
359
a6lex:
Nu är genomföringen på plats i alla fall, ska bara hitta en bra 25mm slang samt kulventil. Det lär bli en intressant jakt



Slipa ner genomföringen och gjorde skåror i den
Logga in för att posta i forumet
Sida av 29
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild