Boa c. imperator (BCI) terrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

54
18
Davgust:
Hejsan jag fick för någon månad sen ta över en BCI av en vän som inte kunde ha han kvar, fick med terrarium och lite inredning till det. Funderar nu på att bygga ett nytt terrarium till han då jag tror detta är lite för litet, (måtten är 120 långt, 60 högt och 40 djupt).
Tänkte se ifall någon här har nått tips på hur jag ska bygga mitt terrarie och även lite ifall det är något speciellt jag ska tänka på (är min första orm så har inte så stor erfarenhet ännu!) :)

 

120
62
neon:
Du har juh L80 att sträva efter och om du vill bygga till ett vuxet djur direkt osv...

54
18
Davgust:
neon skrev:
Du har juh L80 att sträva efter och om du vill bygga till ett vuxet djur direkt osv...

Jo det vet jag, vilken storlek borde jag satsa på för en fullvuxen? Han är nu ca 140~cm och är någonstans mellan 1-2 år.

Tänkte även på ifall jag borde satsa på regnskogs inredning till denna sorten? Ifall det ska vara mycket han kan klättra på osv?

Alla tips skulle uppskattas! :)



544
424
Gibblo:

Davgust skrev:

Jo det vet jag, vilken storlek borde jag satsa på för en fullvuxen? Han är nu ca 140~cm och är någonstans mellan 1-2 år.

Tänkte även på ifall jag borde satsa på regnskogs inredning till denna sorten? Ifall det ska vara mycket han kan klättra på osv?

Alla tips skulle uppskattas! :)





Beror ju på hur stor den blir, men något på runt 2 meter hade jag nog kört på nu, sen får man ju anpassa efterhand som ormen växer.

Angående inredning så jo, du bör ju inreda efter habitatet från där ormen kommer ifrån enligt mitt tycke.
Nu vet jag inte vilken lokalitet du har, men Boa constrictor finner man i central och sydamerika, mestadels i tropisk/sub-tropiska områden.


54
18
Davgust:
Gibblo skrev:



Beror ju på hur stor den blir, men något på runt 2 meter hade jag nog kört på nu, sen får man ju anpassa efterhand som ormen växer.

 

Angående inredning så jo, du bör ju inreda efter habitatet från där ormen kommer ifrån enligt mitt tycke.
Nu vet jag inte vilken lokalitet du har, men Boa constrictor finner man i central och sydamerika, mestadels i tropisk/sub-tropiska områden.


Ja absolut, kör på runt en 2 meter till att börja med vid detta bygge och runt 70 högt är tanken.

Är inte säker på lokalitet på den då jag inte fick några papper, enda jag fick veta om den är att det är en 1.0 Boa constrictor imperator.

544
424
Gibblo:
Davgust skrev:

Ja absolut, kör på runt en 2 meter till att börja med vid detta bygge och runt 70 högt är tanken.

Är inte säker på lokalitet på den då jag inte fick några papper, enda jag fick veta om den är att det är en 1.0 Boa constrictor imperator.



De finns ju från Mexico till Peru men jag hade ändå satsat på sub-tropisk miljö.

141
109
stefan707:
Jag körde en full osb skiva i längd, hamnade på ca 2400x800x900 (L x D x H)



544
424
Gibblo:
stefan707 skrev:
Jag körde en full osb skiva i längd, hamnade på ca 2400x800x900 (L x D x H)





Låter bra med de måtten! Men om du kör osb som jag gjorde med mitt så får du fuktspärra det på något vis om du ska ha Boa constrictor där inne, då de vill ha det ganska fuktigt.

Jag fuktspärrade mitt och det funkar super, men det blev dyrt och onödigt mycket jobb så nästa bygge blir i formplyfa.

141
109
stefan707:
Gibblo skrev:



Låter bra med de måtten! Men om du kör osb som jag gjorde med mitt så får du fuktspärra det på något vis om du ska ha Boa constrictor där inne, då de vill ha det ganska fuktigt.

Jag fuktspärrade mitt och det funkar super, men det blev dyrt och onödigt mycket jobb så nästa bygge blir i formplyfa.


Jag tycker inte det blev spec dyrt.
2 tuber med akvarie silikon, var till lokala färghandeln å köpte färg som de blandade svart, som spärrar fukten direkt 

544
424
Gibblo:
stefan707 skrev:


Jag tycker inte det blev spec dyrt.
2 tuber med akvarie silikon, var till lokala färghandeln å köpte färg som de blandade svart, som spärrar fukten direkt 


Det är ju bra
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild