Philodryas baroni

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

182
87
Mrjansson92:
Ja, då tråden jag skapade först blev fel så är det bara att göra om och göra rätt =)

Ja jag är alltså lite intresserad av att skaffa mig en Philodryas Baroni, men jag hittar inte så mycket skötsel om dom när jag kollar runt på nätet, så tänkte höra om någon här på terrariedjur kan berätta lite mer om dom? hur dom är att ha, humör, matning, ja lite allt möjligt =)

Det jag kunnat hitta är att dom, inom fångenskap, funkar utmärkt på en diet av möss.

Dom ska ha bra höjd på terrariet då dom är trädlevande.

Tempen ska ligga på 25-30 grader, antar att det är i själva terrariet, inte hittat något om hotspots temp.

Dom kan bli upp emot 180cm långa, honorna oftast större än hanarna.

Det är allt jag kunnat hitta i stora drag, så skulle som sagt vilja veta så mycket som möjligt utöver det jag redan vet, och självklart bli rättat om något av det jag skrev inte stämmer och isf vad som är det rätta =)

Även hur enkla dom är att hitta på tex mässor här i sverige och ca pris på dom är intressant, vi planerar att åka till expo syd så skulle gärna vilja veta om jag har stor chans att hitta några där =)

Tack på förhand, Mvh Mattias =)

181
110
Stina:

Kontakta Åslunds geckos.hennes bror har baronisar sedan länge. ( köpte adult par avmig för något år sedan )

 

www.facebook.com/jennie.aslund.3?fref=nf


1662
779
fluffis:
Det är jättefina och aktiva ormar. Jag har en :D

Honorna kan bli upp mot 2,20 m har jag hört, därför valde jag själv en hane. Har inte hur mycket plats som helst så jag får hoppas att han skärper sig och inte blir över 2 meter, helst ännu mindre :)

Min är ett år ungefär, hur gullig som helst och alltid hungrig :) Dagaktiv känner du säkert till. Jag läste nyss på philodryas.com att de vill ha en nattsänkning till 20 grader men det känns omöjligt, åtminstone nu på sommaren, men det verkar gå bra ändå.

Jag skaffade min argentinska busksnok i fjor från Room_17 här på sidan.

10
19
Room_17:

Philodryas baroni är väldigt schyssta ormar enligt mig och jag tycker inte att de är särskilt krävande eller knepiga.
De är väldigt nyfikna och far gärna runt i buren under dagen. Jag matar mina med möss och kycklingar, men de kan ta råttor också. Hugger ofta snabbt och oförsiktigt mot maten och allt som rör sig kan vara mat. Hanarna kan vara lite gnälliga med att äta runt parningstid, men annars är de flesta omättbara matvrak.

Hanarna blir oftast mellan 150-180 cm och honorna 170-200 cm, med vissa individer som kommer upp i 220-230 cm. Har man en eller ett par där båda är mellan 175-200cm, så säger L80 att de ska ha ett terrarie med minst en kvadratmeter i bottenyta och en meter högt, men jag hade rekommenderat ett högre terrarium. 

24-30 grader och en hotspot på kanske 32-35 grader och gärna att tempen sjunker ner till 20 under natten, men de klarar sig utan det. Har man ett högt terrarium så kan man ha det varmt uppe vid och svalare nertill och med gömställen på båda nivåerna så kan ormarna själva få välja värmenivå.

Levande växter i terrariet har mest blivit mosade, så det får man räkna med. 

De är baktandsgiftiga men giftet verkar inte vara väldigt farligt. Dock bör man undvika att bli biten. Jag har hört och läst om migrän, feber, svettningar, illamående, och svullenhet vid bettområdet. Endast en unge hos mig har bitit mot mig i skrämselsyfte, annars har de bara huggt efter mig vid matning eller om de trott att det kan ha varit mat. Jag har kunnat plocka ut dem med händerna utan att de har huggt, men jag har alltid skyddshandskar på mig om jag gör det. De verkar hellre föredra att försöka fly än att hugga och då kan de vara väldigt snabba.

Ungar kostar nog runt 700:- och äldre kanske 1500:-. Sen får man betala lite mer för blåare individer, då de är mer eftertraktade.
Jag fick tyvärr bara obefruktade ägg iår, men jag har en grön hona kvar från 2014, som är till salu om det är av intresse. Dock är hon inte allt för grann, men det är inget som stör henne. Hon är väldigt matglad och aktiv.

Kommer jag på något mer så fyller jag i det senare. 


182
87
Mrjansson92:
Stina skrev:
Kontakta Åslunds geckos.hennes bror har baronisar sedan länge. ( köpte adult par avmig för något år sedan )   www.facebook.com/jennie.aslund.3?fref=nf

tack för tipset =)

182
87
Mrjansson92:
fluffis skrev:
Det är jättefina och aktiva ormar. Jag har en :DHonorna kan bli upp mot 2,20 m har jag hört, därför valde jag själv en hane. Har inte hur mycket plats som helst så jag får hoppas att han skärper sig och inte blir över 2 meter, helst ännu mindre :)Min är ett år ungefär, hur gullig som helst och alltid hungrig :) Dagaktiv känner du säkert till. Jag läste nyss på philodryas.com att de vill ha en nattsänkning till 20 grader men det känns omöjligt, åtminstone nu på sommaren, men det verkar gå bra ändå.Jag skaffade min argentinska busksnok i fjor från Room_17 här på sidan.

jo att dom är dagaktiva vet jag, mycket därför jag vill ha en =) det med storleken är väl det enda "jobbiga" för mig, men inget som är omöjligt att ordna =) tack för svaret iaf =)

182
87
Mrjansson92:
Room_17 skrev:
Philodryas baroni är väldigt schyssta ormar enligt mig och jag tycker inte att de är särskilt krävande eller knepiga.De är väldigt nyfikna och far gärna runt i buren under dagen. Jag matar mina med möss och kycklingar, men de kan ta råttor också. Hugger ofta snabbt och oförsiktigt mot maten och allt som rör sig kan vara mat. Hanarna kan vara lite gnälliga med att äta runt parningstid, men annars är de flesta omättbara matvrak. Hanarna blir oftast mellan 150-180 cm och honorna 170-200 cm, med vissa individer som kommer upp i 220-230 cm. Har man en eller ett par där båda är mellan 175-200cm, så säger L80 att de ska ha ett terrarie med minst en kvadratmeter i bottenyta och en meter högt, men jag hade rekommenderat ett högre terrarium.  24-30 grader och en hotspot på kanske 32-35 grader och gärna att tempen sjunker ner till 20 under natten, men de klarar sig utan det. Har man ett högt terrarium så kan man ha det varmt uppe vid och svalare nertill och med gömställen på båda nivåerna så kan ormarna själva få välja värmenivå. Levande växter i terrariet har mest blivit mosade, så det får man räkna med.  De är baktandsgiftiga men giftet verkar inte vara väldigt farligt. Dock bör man undvika att bli biten. Jag har hört och läst om migrän, feber, svettningar, illamående, och svullenhet vid bettområdet. Endast en unge hos mig har bitit mot mig i skrämselsyfte, annars har de bara huggt efter mig vid matning eller om de trott att det kan ha varit mat. Jag har kunnat plocka ut dem med händerna utan att de har huggt, men jag har alltid skyddshandskar på mig om jag gör det. De verkar hellre föredra att försöka fly än att hugga och då kan de vara väldigt snabba. Ungar kostar nog runt 700:- och äldre kanske 1500:-. Sen får man betala lite mer för blåare individer, då de är mer eftertraktade.Jag fick tyvärr bara obefruktade ägg iår, men jag har en grön hona kvar från 2014, som är till salu om det är av intresse. Dock är hon inte allt för grann, men det är inget som stör henne. Hon är väldigt matglad och aktiv. Kommer jag på något mer så fyller jag i det senare. 

tack för super bra svar =) det låter super bra att dom verkar vara enkla att hålla, att dom är baktandsgiftiga visste jag =) jasså har du en till salu, finns det bild på henne någonstans? ungefär hur stor är hon nu? att hon inte är allt för grann, vad menar du med det mer exakt? =) vad begär du för henne isf? =)

10
19
Room_17:

Jag tog en bild på henne, men tyvärr ska hon ömsa strax. Hon är nog runt 50-60 cm lång och åt två "hoppers" (se länk) här om dagen. smreptiles.com/s/cc_images/cache_2874963504.png?t=1267833011

Hon är inte allt för grann för hennes svans är knäckt på 2-3 ställen och hon har ett jack vid munnen nedanför nosen. Ena knäcken ser man på bilden och jacket vid nosen kan man också se. Ringade in det på den lilla bilden.

500:- tänkte jag mig för henne iom hennes små skavanker. Är det av intresse så kan du PMa mig. :)


Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild