Varaner

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

347
220
Newton:
Igår hade jag lite släktingar på besök, och vi kom in på varaner när de med skräckblandad förtjusning kikade på mina djur..
De frågade hur stor en varan blir, och förklarade att det beror ju på vilken varan..

Sen vart jag nyfiken på - i Sverige - Vilken är den största varanen man kan ha i fångenskap?
Inte på zoo och sånt nu alltså, utan som privatperson.. Både i längd och vikt..

Dålig på varaner själv även om de är himla fascinerande djur! :)

(googlar jag kommer bara artikar upp om komodo m.f. som man troligtvis inte har hemma) ;)

235
155
Brokensynapse:
Newton skrev:
Igår hade jag lite släktingar på besök, och vi kom in på varaner när de med skräckblandad förtjusning kikade på mina djur..
De frågade hur stor en varan blir, och förklarade att det beror ju på vilken varan..

Sen vart jag nyfiken på - i Sverige - Vilken är den största varanen man kan ha i fångenskap?
Inte på zoo och sånt nu alltså, utan som privatperson.. Både i längd och vikt..

Dålig på varaner själv även om de är himla fascinerande djur! :)

(googlar jag kommer bara artikar upp om komodo m.f. som man troligtvis inte har hemma) ;)

Bandvaran är väl bland de största som privatpersoner har hemma och dom kan väl landa på strax runt 2 meter om jag minns rätt.
Dom är väl näst största eller tredje största varanen tror jag.

347
220
Newton:

Brokensynapse skrev:

Bandvaran är väl bland de största som privatpersoner har hemma och dom kan väl landa på strax runt 2 meter om jag minns rätt.
Dom är väl näst största eller tredje största varanen tror jag.



Rätt biffig ödla alltså?

Ormar på 3-4 meter har jag inga "problem" med, men vet inte om jag skulle vilja ha en ödla på 2 meter, haha.
Mäktigt dock.


235
155
Brokensynapse:
Newton skrev:



Rätt biffig ödla alltså?

Ormar på 3-4 meter har jag inga "problem" med, men vet inte om jag skulle vilja ha en ödla på 2 meter, haha.
Mäktigt dock.

 


Ne de e som jag brukar säga med stora ormar har den 1 farlig ände, varaner och stora ödlor har 6: Huvud, ben och svans. Ingen av dom ändarna e roliga när djuret verkligen vill göra skada.

347
220
Newton:
Brokensynapse skrev:

Ne de e som jag brukar säga med stora ormar har den 1 farlig ände, varaner och stora ödlor har 6: Huvud, ben och svans. Ingen av dom ändarna e roliga när djuret verkligen vill göra skada.



Googlade bandvaran.. Ingen dålig pjäs!
Det är ju sant det du säger. Snygga djur (tycker jag), men det är ju lite som med leguaner..
Inget jag själv skulle skaffa, och beundrar dem som håller dem! (Korrekt alltså)

230
185
Humi:
Som Brokensynapse säger, men med lite mått ändringar :>

Komodovaranen blir upp till 3 meter och Bandvaran blir upp till 2,5 meter :)
Därav mäter Bandvaranen in sig som näststörst i längd. 

139
363
Dwarfmonitors:

Som sagt. Bandvaran (Varanus salvator) kan bli upp till 2,5m. Rediga reptiler. 

Även Varanus salvadorii kan bli upp till 2,5m. Men är lite slankare i kroppen och har en lång svans. 

Sen blir Nilvaraner (Varanus niloticus) blir upp till 2m. Alltså, stora ödlor.


347
220
Newton:
Koffeinjunkie skrev:
Som sagt. Bandvaran (Varanus salvator) kan bli upp till 2,5m. Rediga reptiler. 

Även Varanus salvadorii kan bli upp till 2,5m. Men är lite slankare i kroppen och har en lång svans. 

Sen blir Nilvaraner (Varanus niloticus) blir upp till 2m. Alltså, stora ödlor.




Lite lagom stora då, haha! Har nog hellre en sur 2m. boa än en sur 2m. varan hemma tror jag..
Även reptiler har ju dåliga dagar så ;)

230
185
Humi:
Newton skrev:



Lite lagom stora då, haha! Har nog hellre en sur 2m. boa än en sur 2m. varan hemma tror jag..
Även reptiler har ju dåliga dagar så ;)


Kan intyga att sura Bandvaraner inte är så roliga ;p

347
220
Newton:

Humi skrev:


Kan intyga att sura Bandvaraner inte är så roliga ;p


Klor, just sayin'..

Håller mig nog till mina mindre ödlor, max 50 cm ;D

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild