Stratiotes aloides till pilgift?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

187
221
Moova:

Har börjat på att göra iordning en större bruk till sambons grodor och idag fick jag en påse Stratiotes aloides av en jobbarkompis som hade över i sin damm och tänkte att jag ville ha till terrariet. 

Funkar dessa att ha inne hos grodorna eller kan det på något vis vara dåligt/giftigt osv för dem? 

 

Och går dessa ens att ha i terrarium/akvarium eller behöver de vara ute i damm för att klara sig?


18
27
BengtO:
Det är ju (blir)en ganska stor växt, som vill växa under vatten. Så den kräver en djup vattendel. För pilgiftsgrodornas del är det ju överflödigt med en stor djup vattendel utan det handlar väl mer hur du vill att terrariet ska se ut. Sen brukar det vara svårt att anpassa våra inhemska växter till ett tropiskt klimat. 
Fin i dammen dock. 

187
221
Moova:

Ja jag tänkte på det men läste någonstans att de håller sig "mindre" om de inte får så stor yta att växa på. Sen om det är sant eller inte är ju en annan femma. 

Terrariet är 60L, 45D, 45H så vattendelen kommer ju inte bli alls så stor, vill mest ha den för "syns skull". 

Men om jag får den att överleva där i så är det alltså inget som kan orsaka problem för grodorna iallafall? 

Får väl plocka ut den om den växer på sig allt för mycket :) 


18
27
BengtO:
Nej, växten i sig utgör inget problem för grodorna. Lycka till!

187
221
Moova:
Tack för hjälpen! :) 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild