Annan föda till majsorm?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
0
Palmenmaya:
Kan man ge en vuxen majsorm ett vaktelägg? 
Äter dom fågelägg i vilttilstånd annars? 
Skulle vilja variera mig från möss till henne, finns det annars något annat man kan ge?


230
185
Humi:
Palmenmaya skrev:
kan man ge en vuxen Majsorm ett vaktelägg? 
Äter dom fågelägg i vilttilstånd annars? 
Skulle vilja variera mig från möss till hon, finns det annars något annat man kan ge??



Kycklingar, Råttor, Ödlor fungerar :> Har aldrig hört någon som gett en majsorm ägg, men det får du nog svar på snart :)

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Du kan ge alla sorters gnagare & fåglar, dock ej ägg :) Finns ju massa olika hönsfåglar, sen finns det otroligt många arter gnagare i världen :) Tänk dock på att ju ovanligare foder desto dyrare gissningsvis, får man fråga varför du vill ge annat än möss & råttor? Det är annars den naturliga dieten för majssnokar. 

Kanin & marsvin funkar också utmärkt, för att nämna någon annan gnagare än mus :) Men finns som sagt hundratals olika arter gnagare :D 

Jag har även provat gett mina ormar gris, duva & kattungar... Nej givetvis inga kattungar! Möjligheterna är oändliga! 


1662
779
fluffis:
Visst kan majsormar i det vilda klättra i träd och ta både fåglar och deras ägg (det fick jag fort fram efter en googling). Däremot tror jag inte det är så vanligt då majsormar inte brukar klättra mycket utan mest håller sig på marken. Jag har själv aldrig ens sett någon bild på en majsorm som äter ägg men det kanske finns om man letar lite...

De kan även äta ödlor och grodor, mest när de är unga. Ekorrar och fladdermöss kan de också äta men är kanske inte lika enkla att få tag på här i Sverige :) Annars är det mest gnagare som gäller. Det finns ju en anledning till att majsormar ingår i släktet som kallas råttsnokar :)

Själv ger jag både möss, råttor och gerbiler. Det finns ingen anledning att prova något annat tycker jag eftersom det är ett fullgott foder och förhållandevis billigt samt enkelt att få tag på. Det finns ingen anledning till variation när man redan ger ett foder som innehåller allt som ormen behöver, tycker jag.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild