Problem pga 230VAC värmemattor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

24
6
Patrik_Mk:
Hej,
ville höra om det är någon mer än mig som lagt märke till att värmemattor alstrar statisk elektricitet i terrariet och närmaste omgivning pga växelspänningen i värmemattan. Tex. som i en kondensator då polerna är isolerade från varandra, men det alstras spänning i motsatta pol än den som är spänningssatt.

För att göra min beskrivning tydligare så är det ungefär likadant som när man nuddar ytterhöljet på hushålsapparater. Man får inte någon stöt men kan känna viss statisk laddning. Det finns där ändå fast att höljet är elektrisk jordat.

Jag vill för info. berätta att jag är elingenjör.

Jag funderar på att leta efter värmemattor som går på likspänning, om det finns några sånna... Jag gillar inte dagens lösning man använder för att värma terrarier. Eftersom djuren är känsligare än oss människor så tror jag inte att dom mår bra av det. Problemet blir dessutom värre då det är hög luftighet i terrariet.

Någon som känner igen problemet?

Medlem i SHF
4001
5023
Jonas_:

Jag förstår typ ingenting av vad du skriver :D Haha.. jag har använt värmeslingor väldigt många år & är riktigt nöjd med alla jag haft, värmemattorna jag haft förr om åren ger jag inte mycket för, tyckte dom ofta gick sönder eller var nåt knas med dom, mycket nöjdare med slingor som dessutom täcker en större yta vilket är bra för oss med stora terrarium :) 

Så har du problem med mattorna så byt till slinga! :) Om det nu var mattorna du är missnöjd med.. 


24
6
Patrik_Mk:
Jonas_ skrev:
Jag förstår typ ingenting av vad du skriver :D Haha.. jag har använt värmeslingor väldigt många år & är riktigt nöjd med alla jag haft, värmemattorna jag haft förr om åren ger jag inte mycket för, tyckte dom ofta gick sönder eller var nåt knas med dom, mycket nöjdare med slingor som dessutom täcker en större yta vilket är bra för oss med stora terrarium :) 

Så har du problem med mattorna så byt till slinga! :) Om det nu var mattorna du är missnöjd med.. 


 
Tack för tipset. Jag har svårt med att göra tydliga formuleringar...
ska prova med slinga.

Medlem i SHF
4001
5023
Jonas_:

Patrik_Mk skrev:

 
Tack för tipset. Jag har svårt med att göra tydliga formuleringar...
ska prova med slinga.


Du formulerade dig säkert helt utmärkt :) Vi skyller på mina kunskaper i el istället :D 

Hoppas du blir nöjd! 


273
148
Flosker:
Hej

Har aldrig haft detta problem. Innan värmettor gick att köpa billigt som nu, så använde jag samma värme mattor som användes i bilsäten. Men de bästa var värmemattorna som sitter i SL bussarnas backspeglar. Inga fler frågor på den tack.... Dessa värmemattor går på 12 eller 24 volt likspänning. Använde min gamla märklin tåg generator som strömkälla. Och stälde värmen efter strömstyrka.

Mvh Micke

24
6
Patrik_Mk:
Flosker skrev:
Hej

Har aldrig haft detta problem. Innan värmettor gick att köpa billigt som nu, så använde jag samma värme mattor som användes i bilsäten. Men de bästa var värmemattorna som sitter i SL bussarnas backspeglar. Inga fler frågor på den tack.... Dessa värmemattor går på 12 eller 24 volt likspänning. Använde min gamla märklin tåg generator som strömkälla. Och stälde värmen efter strömstyrka.

Mvh Micke


ja du är en mycket kreativt problemlösare! :-)
Jag var inne på det med och kollade på värmefilt o sånt för 12V. Grejen med likspänning är att man slipper då alla pulserande elektrostatisk- och magnetfält. Men då ska man ha en trafo som orkar med. Helst också en 12V termostat.

För att alla ska förstå vad jag menar med problembeskrivningen så kan man prova det själv hemma. Ett bra exempel på det är att dra lätt med fingertopparna på yttre höljet en sterioförstärkare, tvättmaskin och liknande då den är spänningssatt.

Jag har grubblat mycket kring det. Är inne på Jonas idé och ska skaffa värmeslinga. Fördelen med det som jag tror är att där går spänningsledning och returledning intill varandra och på så sätt tar ut det mesta av magnetfält/statiska fält.

141
109
stefan707:
Jag är ju nu en elektriker, men jag fattade poängen i det hela. Har dock ej känt på min matta om samma sak uppstår, inte ens tänkt på det.

för å ge ett till exempel till alla som har en iPhone, när den sitter på laddning och man tar på telefonen känns den nästan vibrerande när man drar fingret på den. Lite samma grej som han refererar till. 

Och jag trot inte heller det är nyttigt alls om reptiler kommer åt den. Men nu ligger min värmematta under glaset så bör ej göra något.

mer än det magnetfält som kan uppstå, man kan ju undra hur mycket sånt de får stå ut med i en "naturlig miljö"


24
6
Patrik_Mk:
Jag kanske glömde informera att terrariet är byggd av aluminium. Har man glasterrarie så slipper man dom laddningarna i glaset, men det kanske kan bildas statisk laddning i innehållet, men risken är liten. Men Om det är så att man t.o.m. kan känna laddningen på ormen som jag gjorde, då är det illa...

Var iväg idag och köpte värmeslinga 25W, 4,5m. Höll på med installationen och fix i terrariet. Kopplade in den till termostaten. Den har kört på i 2 tim till och från och jag känner inga statiska laddningar. Problemet löst! :-)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild