Problem pga 230VAC värmemattor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

24
6
Patrik_Mk:
Hej,
ville höra om det är någon mer än mig som lagt märke till att värmemattor alstrar statisk elektricitet i terrariet och närmaste omgivning pga växelspänningen i värmemattan. Tex. som i en kondensator då polerna är isolerade från varandra, men det alstras spänning i motsatta pol än den som är spänningssatt.

För att göra min beskrivning tydligare så är det ungefär likadant som när man nuddar ytterhöljet på hushålsapparater. Man får inte någon stöt men kan känna viss statisk laddning. Det finns där ändå fast att höljet är elektrisk jordat.

Jag vill för info. berätta att jag är elingenjör.

Jag funderar på att leta efter värmemattor som går på likspänning, om det finns några sånna... Jag gillar inte dagens lösning man använder för att värma terrarier. Eftersom djuren är känsligare än oss människor så tror jag inte att dom mår bra av det. Problemet blir dessutom värre då det är hög luftighet i terrariet.

Någon som känner igen problemet?

Medlem i SHF
4001
5023
Jonas_:

Jag förstår typ ingenting av vad du skriver :D Haha.. jag har använt värmeslingor väldigt många år & är riktigt nöjd med alla jag haft, värmemattorna jag haft förr om åren ger jag inte mycket för, tyckte dom ofta gick sönder eller var nåt knas med dom, mycket nöjdare med slingor som dessutom täcker en större yta vilket är bra för oss med stora terrarium :) 

Så har du problem med mattorna så byt till slinga! :) Om det nu var mattorna du är missnöjd med.. 


24
6
Patrik_Mk:
Jonas_ skrev:
Jag förstår typ ingenting av vad du skriver :D Haha.. jag har använt värmeslingor väldigt många år & är riktigt nöjd med alla jag haft, värmemattorna jag haft förr om åren ger jag inte mycket för, tyckte dom ofta gick sönder eller var nåt knas med dom, mycket nöjdare med slingor som dessutom täcker en större yta vilket är bra för oss med stora terrarium :)