Leopardgecko obefruktade ägg?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1159
625
Temla:
Lägger leopardgeckohonor ägg trots att de inte har parat sig och endast bor med en annan hona? Är för lat för att leta info på Google idag. 

2048
773
psyjoh:
Antar att det inte är omöjligt med ägglossning på äggläggande reptiler. Har du lyst äggen då ?

1159
625
Temla:
psyjoh skrev:
Antar att det inte är omöjligt med ägglossning på äggläggande reptiler. Har du lyst äggen då ?


Har inga ägg just nu. Vill inte att mina honor ska lägga fler ägg - speciellt ena honan som det tär extra mycket på av någon anledning. Men om de lägger ägg ändå är det ju ingen mening att sära på honorna och hanen.

187
221
Moova:

Våra lägger ägg hela tiden. 

Ena honan lägger befruktade (hon har inte gått ihop med hane på lver ett år) och andra som aldrig gått med  hane lägger obefruktade. 


1159
625
Temla:
Moova skrev:
Våra lägger ägg hela tiden. 

Ena honan lägger befruktade (hon har inte gått ihop med hane på lver ett år) och andra som aldrig gått med  hane lägger obefruktade. 



Aha! Tack för svar. Helt meningslöst att sära på dom med andra ord. Vad synd! Ena honan matvägrar månader i sträck innan hon ska lägga ägg (och det blir ju fler än en äggläggning varje säsong också) och magrar något enormt. Hinner bara äta upp sej en kort period innan det dags igen. Tycker så synd om henne. 

2048
773
psyjoh:
Kan ju fortfarande vara stressigt för honan att bli påsatt så fort hanen är på humör. Sen finns ju möjlighet att de lägger mindre ägg utan parning ifall det nu är vanlogt med obefruktade ägg. 

347
220
Newton:
Mina honor lägger ägg oftare om de går med hane.
Går de utan hane lägger de fortfarande ägg, men det tar längre tid mellan gångerna..

Nu har jag inte haft hane hos dem på ett tag då båda gick bort av olika orsaker, och har nu köpt mig en ny grabb.
Han är dock för liten för att göra någon "skada" än ;)

1159
625
Temla:
Newton skrev:
Mina honor lägger ägg oftare om de går med hane.
Går de utan hane lägger de fortfarande ägg, men det tar längre tid mellan gångerna..

Nu har jag inte haft hane hos dem på ett tag då båda gick bort av olika orsaker, och har nu köpt mig en ny grabb.
Han är dock för liten för att göra någon "skada" än ;)



OK.. då kanske det blir flytt iallafall då. Färre gånger är ju bättre även fast ingen gång skulle vara bäst. Och som psyjoh också påpekade så blir det mindre stress för honorna. 

347
220
Newton:
Temla skrev:



OK.. då kanske det blir flytt iallafall då. Färre gånger är ju bättre även fast ingen gång skulle vara bäst. Och som psyjoh också påpekade så blir det mindre stress för honorna. 



Ja, precis. Inte haft ägg på många veckor nu, innan kunde det komma varje vecka - har 3 honor..

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild