Skäggagam, beteende - hjälp.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
0
Carro1982:
Jag var idag och hämtade en otroligt fin skäggagam, en riktig bjässe. Har inte hållit på med den så mycket idag just för att han ska få vänja sig i lugn och ro. Har sedan tidigare en dvärgskäggis som står i vardagsrummet mittemot (ca 2,5-3 meter emellan) ställde jag det nya terrariet och nu under kvällen fick den nya tokspel, vevade med armarna, sprang runt hej vilt, nicka, blåste upp skägget så han blev alldeles svart (och det vet jag kan hända utav ilska/upphetsning/dominans mm) när han nickade så gjorde han det så häftigt att han slog i hakan. Jag tolkade det som att flytten idag var lite stressande så jag släckte ner hos honom. När jag skulle släcka ner till dvärgisen upptäcker jag att h*n står med hakan uppblåst och munnen öppen. Kan det kanske vara så att den stora skäggisen har sett dvärgisen och därför gjort så för att hävda/dominans/rädd och tvärtom?  Eller har ni nån annan tanke/ide? Hjälp =(

1159
625
Temla:
"Kan det kanske vara så att den stora skäggisen har sett dvärgisen och därför gjort så för att hävda/dominans/rädd och tvärtom?"

Svar: Ja. Detta kommer troligtvis att fortsätta om du har terrarierna så dom kan se varandra och orsaka mycket stress hos båda ödlorna. Flytta terrarierna, skulle vara mitt råd. Att släcka ned helt plötsligt på annorlunda tid är ingen bra lösning, det är bara förvirrande för ödlan.

2048
773
psyjoh:
Helt klart som Temla säger. Min största hane gör likadant när han ser dem andra. Nu står alla terrarium så ingen kan se någon av de andra. 
Bara stressigt för dem. 

3
0
Carro1982:
Temla, för dvärgisen va det inte helt plötsligt jag släckte, den va uppe på övertid. Vanliga hämtade jag som sagt va igår eftermiddag och fick inga svar om när den haft solnedgång tidigare. Så för den måste jag få in en rutin.och fixa med lampor och dylikt.

För att komma till problemet, kan dessvärre inte ställa dom 2 nån annanstans direkt, jag bor trångt med 7 barn i en 4. Tror ni det kanske räcker om jag sätter plast på dvärgisens terrarium under dörrarna, det terrariumet står ca 20 cm högre upp än hans och den klättrar inte direkt så?! Annars måste jag sälja nån av dom. 

Tänkte inte alls på att det kunde bli så, har även 2 leopardgeckos som står kortsida mot kortsida och där har det aldrig varit så. ?

Medlem i SHF
4003
5035
Jonas_:
Kan du inte flytta terrarierna så dom inte ser varandra så häng ett lakan, handduk eller nåt annat tyg för glaset så ödlorna inte har möjlighet att se varandra, i värsta fall kan det resultera i matvägran eller andra problem för den ödlan med lägst rang, det behöver inte bli så men dumt att chansa kan jag tycka :-) dom gillar uppenbarligen inte varandras åsyn :-P 

Skäggagamer har ett helt annat kroppsspråk än leopardgeckos och går inte att jämföra dom två med varandra :-)

3
0
Carro1982:
Det var därför jag började fundera på om det kanske funkar med frostad plast, det är ju sånt man kan sätta på fönstrena för att minska insyn. ?

1159
625
Temla:
Nackdelen med att täcka för är att skäggagamer gärna vill titta ut. Nyfikta djur. 

Medlem i SHF
4003
5035
Jonas_:
Du kan inte stapla terrarierna? Perfekt för den som inte har så mycket yta att inreda på :-) 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild