Rop på hjälp från ödlevakte!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

9
1
uppviglerskan:
Mina föräldrar passar sitt barnbarns leopardgecko. Den är knappt ett år gammal. Den har inte ätit sedan förra torsdagen, fyra dagar innan det att mina föräldrar fick hem den. De vågar inte röra henne så jag har åkt till dem och tog upp henne för att kolla om hon har förstoppning, men hon har ingen svullnad på buken. Hon känns hemskt mager. De har provat med både syrsor och mjölmask. 
Kan någon ge mig råd om nästa steg? Är det dags för veterinären? 

1159
625
Temla:
Den har knappast blivit sådär mager på bara en vecka. Verkar som om den inte ätit på mycket länge. Antingen har den inte fått mat eller också är det något fel på den. 

Medlem i SHF
4003
5035
Jonas_:
Har ödlan flyttats eller bytt terrarium kan det vara anledningen? Även om dina föräldrar utfodrar en annan tid på dygnet, dom är ju nattaktiva och föredrar att äta då, men det vet du säkert om :-) försökt att slå fast vad som förändrats i rummet eller terrariet sen den åt sist, där har ni antagligen svaret :-)

9
1
uppviglerskan:
Tack ska ni ha! Hon är väl mager? Jag har kollat på bilder och de verkar ju vara lite stadigare.
Nåväl, jag har nu handmatat henne och då åt hon två syrsor. Jag klippte av ett ben och antennerna och då åt hon glatt. Jag vågar inte ge henne fler eftersom hon inte har ätit på så länge. Kanske kan jag ge henne en till senare ikväll?
Hon är i sitt reseterrarium som systersonen har henne i när de är på landet på helgerna. Jag har justerat temperaturen (jag tror hon har haft det för kallt) och nu smälter hon maten på sin fuktplats.
Har jag gjort rätt?


1275
1724
Falk:
Mata nattetid och stör den inte mer än nödvändigt

9
1
uppviglerskan:
Jag var just och köpte zoophopaslarver (reservation för stavfel) men vad stora de är! Kan det vara farligt att ge henne sådana?

10
1
Patrik:
Om ödlan inte äter så testa att dela zohpobaslarven och dutta lite så ödlan får lite av kletet på nosen det brukar trigga den till att äta. Kolla skötselrådet som finns på sidan och se till att ödlan har t.ex den värme den behöver

235
155
Brokensynapse:
Är det inte zoophobas man måste ta bort huvet på innan matning då de har starka käkar och lyckas inte ödlan själv krossa huvet så kan det gnaga i magsäcken? Eller är de bara en myt som cirkulerat?

Medlem i SHF
4003
5035
Jonas_:
Att ha för kallt åt sina reptiler resulterar i många olika problem, bla matvägran, värme är bland det viktigaste man ger sin reptil så att slarva med den kan få ödesdigra konsekvenser, har du fått i den syrsor så skulle inte jag ge den några svårsmälta larver :-) känns onödigt om den nu börjat äta syrsor. När jag behöver djurvakt får dom komma hem till mig och sköta djuren, gillar verkligen inte dessa "reseterrarium" "semesterlåda" eller vad man nu väljer för ord:-) det brukar bara resultera i struliga och stressade djur.. som ni fått prov på nu ;-) hoppas ni lyckas få upp ödlans hull och löser matproblemen.  

9
1
uppviglerskan:
Jonas_ skrev:
Att ha för kallt åt sina reptiler resulterar i många olika problem, bla matvägran, värme är bland det viktigaste man ger sin reptil så att slarva med den kan få ödesdigra konsekvenser, har du fått i den syrsor så skulle inte jag ge den några svårsmälta larver :-) känns onödigt om den nu börjat äta syrsor. När jag behöver djurvakt får dom komma hem till mig och sköta djuren, gillar verkligen inte dessa "reseterrarium" "semesterlåda" eller vad man nu väljer för ord:-) det brukar bara resultera i struliga och stressade djur.. som ni fått prov på nu ;-) hoppas ni lyckas få upp ödlans hull och löser matproblemen.  


Hon har alltid varit så benig, och rådet från zooaffären var en syrsa varannan dag, jag börjar undra om de verkligen har läst på ordentligt om hur den ska skötas. Jag har ändrat lampan och nu ligger hon under den och sover så jag tror att de har haft det för kallt för henne och gett henne för lite mat. 
Då väntar vi lite med larverna. Tack för råden!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild