Hjälp med Pandinus imperator med ungar

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

17
36
xester:
Hej jag behöver ha hjälp med råd och tips angående en kejsarskorpionen som ungar.

Har haft skorion för ca 15 år sedan och det gick bra men fick sälja den på grund av att min dåvarande hustru hade fobi.

Med ny hustru så köpte ja en ny för 13 månader sedan den var inte så stor utan ca 6 cm i kroppen.
Nu vid lunchtid så ser ja med mycket stor förvåning att det har blibigt 7 små nya skorpor ocn nu vid 20:00 så är dom 11 små.

Hur går ja nu vidare om ja vill behålla dom små.
Någon som har tips om någon bra sida om just Pandinus imperator vad hjäler uppfödning av ungar eller sitter någon här på forumet med bra erfarenheter.

// Stellan

544
424
Gibblo:

Min ena hona fick ungar efter att varit gravid i 2 år, ca 7 stycken tror jag det var. Men hon käkade upp alla, antagligen pga att det fanns en annan imperator där inne och att hon inte kände att det var en trygg plats, så det kan ju vara värt att tänka på.

Att mata henne ordentligt är då också viktigt, så hon inte äter upp dem för att hon är hungrig.

Bara den första tiden på rygg som är lite extra känslig, men när de ömsat och fått riktiga skal och släppt från honan så bör man separera dem och då är det lite enklare därifrån.

Skulle någon unge trilla av så försök hjälp den upp eller separera den annars är det, åter igen, risk att hon käkar upp den lille.

Se även till att hålla luftfuktigheten hög så de inte torkar ut.

 


17
36
xester:
Tack för snabbt svar. Fick en lätt chock när ja upptäckte att hon fått ungar.
Nu är dom uppe i 14 i antalet. Då blir det till att passa på dom små nu då så får vi se om hur många som klarar sig :)



544
424
Gibblo:
xester skrev:
Tack för snabbt svar. Fick en lätt chock när ja upptäckte att hon fått ungar.
Nu är dom uppe i 14 i antalet. Då blir det till att passa på dom små nu då så får vi se om hur många som klarar sig :)




Vad kul, 14 ungar ska du vara glad över i alla fall, speciellt om hon föder för första gången! Lägg gärna upp någon bild på de små liven någon gång :)

17
36
xester:
Ska göra det när honan kryper fram igen ur sin grotta.

1275
1724
Falk:
Det finns flera trådar om bla Pandinus spp. på kryp.forum24.se =) (plus en massa annat nyttigt om skorpor

17
36
xester:
Denna tråd kan admin låsa eller ta bort.
Tråden fortsätter på
www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=4331
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild