Att bygga terrarium till leguan?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

239
197
Danpss:
Hur mycket pengar är du beredd  att spendera? Du kan säkert räkna på minst 10 000 kr för terrariet och en del tillbehör så som lampor, regnsystem, fläktar, timers, termostater mm mm

347
220
Newton:

Danpss skrev:
Hur mycket pengar är du beredd  att spendera? Du kan säkert räkna på minst 10 000kr för terrariet och en del tillbehör så som lampor, regnsystem, fläktar, timers, termostater mm mm 



Ja, det är ingen billig hobby..
Min första reptil - med tillbehör och terrarium gick på 12000..

Nu vet jag inte ens hur många 1000-lappar jag lagt ut på resten av allt


151
10
pyton:
Typ 15k 

347
220
Newton:

pyton skrev:
Typ 15k 


Blir tight med tanke på allt du bör ha..

Det drar iväg väldigt fort..


39
60
Ahling:
Nu ligger mitt intresse visserligen vid ctenoraura similis, svart leguan, och inte Iguana iguana, grön leguan, men L80 är för litet för leguaner i allmänhet, utan tvekan. L80 är bra att det finns, då någon form av reglemente för att främja våra reptilers välmående är behövligt. Men detta är ett generaliserande som inte går att läsa rakt av. Precis som vissa hävdar att Python regius kan må bra i något mindre än L80, medans andra ormar i samma storlek kräver större, så följer principen till ödlor. Det finns säkert de ödlor där L80 är perfekt, men leguaner är otroligt aktiva och även lugnare individer är i behov av att känna att det finns flyktvägar åt alla håll och inte känna sig instängda. I det vilda kan en leguan eller en grupp med dem röra sig otroligt långa sträckor över en dag. Jag skulle precis som tidigare skribenter rekomendera en bra bit över L80 men framförallt: Läs på mer! Det är ingenting som jag tror någon här säger för att visa sig bättre och det är absolut inget fel med att vara nybörjare! Inga frågor är för dumma för att ställas, men man måste för djurens skull ta det i rätt ordning. Släpp inte ditt mål om grön leguan, men börja med någonting enklare och läs på ordentligt innan du skaffar din reptil. Ingen leguan, grön eller annan, är en passande förstareptil om man inte är extremt påläst.

Lycka till!

18
3
Fevre:
Jag har precis bygga ett terrarium till en dabbagam och just nu är jag uppe i 8000 kr just nu. Då har jag bara byggt terrariumet, köpt nästan all belysning, och glaset. Sen tillkommer mat, ödlan i sig och en massa andra saker. Jag ska även tillägga att jag jobbar som hantverkare dagligen och har oförskämt bra rabatter på en mängd saker så du får nog räkna med lite mer än 15000 kr. Trotsallt så är det ett liv du ska ta hand om så hellre göra det ordentligt från början än att behöva lära sig av sina misstag. 

347
220
Newton:
Fevre skrev:
Jag har precis bygga ett terrarium till en dabbagam och just nu är jag uppe i 8000 kr just nu. Då har jag bara byggt terrariumet, köpt nästan all belysning, och glaset. Sen tillkommer mat, ödlan i sig och en massa andra saker. Jag ska även tillägga att jag jobbar som hantverkare dagligen och har oförskämt bra rabatter på en mängd saker så du får nog räkna med lite mer än 15000 kr. Trotsallt så är det ett liv du ska ta hand om så hellre göra det ordentligt från början än att behöva lära sig av sina misstag. 



Ja, det drar iväg värre än vad man många gånger tror..

100
26
pellle87:
i skrivande stund har jag lagt ca 4k på mitt bygge, då har jag glas och uv lampa(or) kvar att köpa så det behöver inte kosta skjortan. glaset kmr gå på 1000-1500 å lampa räknar ja 2000-3000, då har jag fogger osv sen tidigare

2048
773
psyjoh:
Byggde 3 terrarie med glas landade det på 3800. Detta är utan inredning och belysning. Inredning för mellan 500-1000/ terrarie och belysning för ca. 2000/ terrarie. Nu hade jag en del hemma redan men räkna med att det drar iväg. Ha allt fördigt innan djuret tas hem. 

2048
773
psyjoh:
Borde inte denna tråd oxå låsas då det är samma troll som i den förra tråden som låstes?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild