Barrträd (grenar/rötter) till grodor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

347
220
Newton:

Som många säkert känner till så avråder man ju att använda barrträd till inredning av terrarier för ödlor och ormar..

Hur är det med groddjur?
Ska göra en bakgrund och fixa inredning till en Trachycephalus resinifictrix och jag undrar om man kanske kan ha barrträd (grenar och rötter) till hjälp, eftersom det är det vi har mest av här i norduppland, eller om jag bör leta efter andra träslag.

Vi har ju annat att ta av, men det är ju helt klart lättast att hitta rötter och grenar från tall och gran..
Tacksam för svar :)


38
58
Reptileguy:
Groddjur är ju generellt känsligare än dom flesta reptiler, så jag skulle inte köra på barrträd där. :)

347
220
Newton:

Reptileguy skrev:
Groddjur är ju generellt känsligare än dom flesta reptiler, så jag skulle inte köra på barrträd där. :)



Fint, tack!
 :)


2966
1644
Hoggaforfan:
Är det torrt så är det ingen fara men färskt hade jag hoppat.

347
220
Newton:
Hoggaforfan skrev:
Är det torrt så är det ingen fara men färskt hade jag hoppat.



Jag hittade en låda här hemma med en massa mangroverötter i mindre skala som jag använde :)
Så behövde inte ut och leta ens, men kan ju vara bra att veta tills nästa gång!

30
12
Scarpie:

Hoggaforfan skrev:
Är det torrt så är det ingen fara men färskt hade jag hoppat.


Jag har undvikit barrträd efter tidigare rekommendationer men hittade idag några sådana där grenar som känns perfekta att ta in till kameleonten. Dock är det med all sannolikhet tall. Dom är helt torra och har legat minst ett år sedan dom var "vid liv".

Dom borde då fungera att sätta in?


2966
1644
Hoggaforfan:
Scarpie skrev:


 

Jag har undvikit barrträd efter tidigare rekommendationer men hittade idag några sådana där grenar som känns perfekta att ta in till kameleonten. Dock är det med all sannolikhet tall. Dom är helt torra och har legat minst ett år sedan dom var "vid liv".

Dom borde då fungera att sätta in?


Jadå det går bra.


18
27
BengtO:
Har använt tall i ca 20 år till pilgiftsgrodor. Helst från träd som växer på magra blåsiga platser. De får snygga vridna former. Och såklart bara döda, silvriga grenar utan bark.

141
33
GeckoLover99:
Ursäkta att jag lånar tråden, men jag ville bara fråga varför man inte vill använda "levande" grenar? Har det med saven att göra eller något annat? 

2966
1644
Hoggaforfan:
GeckoLover99 skrev:
Ursäkta att jag lånar tråden, men jag ville bara fråga varför man inte vill använda "levande" grenar? Har det med saven att göra eller något annat? 

Färska barrträd innehåller terpenter, det man gör terpentin av, även om det inte verkar finnas belägg om det är farligt eller ej så lär det i alla fall orsaka obehag att vara i en liten låda som luktar terpentin.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild