Uppfödarnamn

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

347
220
Newton:

Funderade på en sak idag.
Nu uppfödare som har namn på eran uppfödning..

-Är det på samma sätt som när man skaffar typ kennelnamn eller stamnamn?
Går man genom sin förening eller är det helt fritt att välja hur och vad man vill..

Tänk om någon har samma, finns det ett register (annat än de som finns listade här på TD undr "Uppfödning")?

Har väl inte tänkt föda upp något än på ett tag, dels för att jag vet inte vad jag vill föda upp, och dels för att jag känner att jag har lång väg genom all kunskap jag tycker att man borde ha för att få fram friska djur.
Men det kan ju vara kul att ha ett namn om och när man börjar :)


2048
773
psyjoh:
Föder själv upp. Större kullar men inte i mängder har 3 köpare. En butik tar de flesta och säljer i sin butik och på mässor. 
Men jag har aldrig äns tänkt på ett namn som uppfödare. Tror nog mer om det är i större skala eller om man är registrerad någonstans eller kör det som ett företag?

2966
1645
Hoggaforfan:
Jag har för mig att man får tjäna 60.000:-/år utan skatta eller ha företag. Över det så måste man registrera sig, tex som hobbyföretag.
Minns dock inte exakt så kan ha fel för mig.

347
220
Newton:
Hoggaforfan skrev:
Jag har för mig att man får tjäna 60.000:-/år utan skatta eller ha företag. Över det så måste man registrera sig, tex som hobbyföretag.
Minns dock inte exakt så kan ha fel för mig.



Okej, så om man inte tjänar den summan per år utan bara föder upp i liten skala så kan man skaffa ett namn att ha för skojs skull? - Och då försöka hitta ett som någon annan inte har

2966
1645
Hoggaforfan:
Newton skrev:



Okej, så om man inte tjänar den summan per år utan bara föder upp i liten skala så kan man skaffa ett namn att ha för skojs skull? - Och då försöka hitta ett som någon annan inte har

Exakt

Medlem i DHF
1081
772
Westman:

Se så enkelt de vart om man använder googel lite :)

www.skatteverket.se/download/18.353fa3f313ec5f91b95213/1369144681445/34411.pdf


1661
777
fluffis:
Du får göra precis som du vill och hitta på vilket namn du vill (som privatperson). Dock är det kanske inte så smart att heta något som någon annan redan heter. Sen beror det på med vem man vill göra affärer. Planerar du t.ex. att handla mycket med européer så kan det vara bra att se sig om ute i Europa så att du inte har samma namn som någon annan där. Det är kanske också bra med ett namn som är internationellt gångbart i så fall. Vill du handla med svenskar så funkar det utmärkt med ett svenskt namn och att se sig om i Sverige så att ditt namn inte krockar med någon annans. Ett tips är att kolla om domänen för namnet du vill ha är upptaget, samt om du hittar någon eller någon sida på Facebook med det namnet. 

Du får välja vilket namn du vill men låt bli Msnakes eftersom det är mitt! :D Jag har faktiskt sett någon Msnakes i USA också men det har jag inte tyckt varit relevant för min del då jag inte tänkt göra affärer med dem. På sin höjd blir det ute i Europa.

347
220
Newton:
Westman skrev:
Se så enkelt de vart om man använder googel lite :)

www.skatteverket.se/download/18.353fa3f313ec5f91b95213/1369144681445/34411.pdf



Fast min fråga gällde egentligen inte det alls..
Utan hur man skaffade ett namn om man ville..
Inte när man var tvungen att skaffa F-skattsedel m.m.. ;)
Så då tyckte jag att det här forumet var bättre 

347
220
Newton:
fluffis skrev:
Du får göra precis som du vill och hitta på vilket namn du vill (som privatperson). Dock är det kanske inte så smart att heta något som någon annan redan heter. Sen beror det på med vem man vill göra affärer. Planerar du t.ex. att handla mycket med européer så kan det vara bra att se sig om ute i Europa så att du inte har samma namn som någon annan där. Det är kanske också bra med ett namn som är internationellt gångbart i så fall. Vill du handla med svenskar så funkar det utmärkt med ett svenskt namn och att se sig om i Sverige så att ditt namn inte krockar med någon annans. Ett tips är att kolla om domänen för namnet du vill ha är upptaget, samt om du hittar någon eller någon sida på Facebook med det namnet. 

Du får välja vilket namn du vill men låt bli Msnakes eftersom det är mitt! :D Jag har faktiskt sett någon Msnakes i USA också men det har jag inte tyckt varit relevant för min del då jag inte tänkt göra affärer med dem. På sin höjd blir det ute i Europa.


Tack så mycket! Exakt det jag ville ha svar på :)
Jag tänkte inte föda upp i någon stor skaka alls, och tänkte hålla mig till Sverige och inte ens hela Sverige kanske. .
Självklart kommer jag då att söka upp namn som jag vill ha så det inte krockar :)

Medlem i DHF
1081
772
Westman:

Newton skrev:


Tack så mycket! Exakt det jag ville ha svar på :)
Jag tänkte inte föda upp i någon stor skaka alls, och tänkte hålla mig till Sverige och inte ens hela Sverige kanske. .
Självklart kommer jag då att söka upp namn som jag vill ha så det inte krockar :)


Varför ens hitta på ett då? :)

Ser då ingen större vits med ett iaf 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild