Dvärgskäggagam tappar svans

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

34
12
ReptiGustav:
Min kusins dvärgskäggis har tappat svansen de sa att de hade lite blod. Det är en hane och en hona i samma terrarie vet ej vilken av dem som har tappat svansen.  Vet nån om det är skadligt eller om den växer tillbaka?

1159
625
Temla:
Skäggagamer "tappar" inte svansen. Om den är av beror det på att den andra har bitit av den eller att den har skadat sig på inredningen eller dylikt, ev. sjukdom om den fått ett bett tidigare som det blivit röta eller infektion i. Den kommer inte att växa ut igen.

På med Jodopax i rikliga mängder på såret och låt det självläka. Sätt inte på bandage, såret ska hållas luftigt. Håll extra rent i terrariet - ta bort avföring  och ev. matrester direkt. Ta helst bort bottensubstratet helt och ersätt med t.ex. hushållspapper tills svansen är läkt så det inte lägger sig i såret och orsakar infektion. 

Om svansen har blivit avbiten är det en god idé att se över om hanen och honan ska bo tillsammans. Om de är könsmogna kan det gå våldsamt till ibland. Har din kusin tillräckligt stort terrarium med gömställen så de kan komma undan från varandra?

För övrigt, om man har en hona och hane tillsammans, kommer de ständigt att para sig. Äggläggning tär mycket på en hona. Om din kusen inte ska ägna sig åt uppfödning så är det bättre att sära på dem oavsett om de biter varandra eller ej. Skäggagamer är solitära djur och mår bäst om de bor ensamma, speciellt om den ena blir biten. Orsakar mycket stress som du kanske förstår om man blir hunsad och misshandlad utan en chans att fly därifrån.

2048
773
psyjoh:
Den bör iaf bo helt själv utan sand tills det läkt. Ha hullshållspapper i botten.  

34
12
ReptiGustav:
Tack för alla svar jag bor långt ifrån min kusin så jag får ringa honom.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild