LinusH skrev:
Ormen är i dagsläget ca 85cm lång, håller med om att vattenskålen ser ganska liten ut på bilden, men en större vattenskål ska nog gå att lösa :) Grottan räcker gott och väl! Mitt terrarium är 120x45x45 :)
Största anledningen till att jag beställde en lampa är för att få ut värmen på solsidan mer, då jag har lite svårt att hålla den uppe. Lampan är även IR för belysning som inte stör ormen, och kommer även att sitta på utsidan av terrariet :)
Jag tänkte blanda aspen med reptibark, då reptibark verkar lite sämre på att leda värmen från plattan (?). Största anledningen till att det blev det substraktet var för den ljusa färgen så jag ev kan se smådjur och dylikt i terrariet.
Vad det gäller fuktlådan så har jag läst mycket gott om cocosen då det ska binda fukt väl :)
Solsida? *kliar mig i huvudet*. Som jag har förstått det så är kungspytonormar nattaktiva och på dagarna lever de i hålor i marken. De varken klättrar eller solar så om det är för att få värme på höjden så känns det onödigt tycker jag :) Jag menar inte att kungspytonormar
aldrig klättrar eller visar sig på dagen, men generellt sett.
Vissa klättrar mer än andra och vissa är ute och visar sig mer än andra. Det är främst unga individer som gör detta enligt min erfarenhet. Å andra sidan, får du till det så att ormen inte kan skada sig så gör det ju inget :)
Vad menar du med
plattan?
Jag tror att det kan bli snyggt att blanda ljust och mörk bottensubstrat men det kan även göra så att det blir svårare att hitta bajset. Detta är något som jag själv prioriterar eftersom jag vill ha bort bajset så fort som möjligt.