Feedback och idéer för KP terrarium sökes!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

18
9
LinusH:
Tänkte dela med mig av en bild på mitt terrarie, bombardera mig med förslag och förbättringar! Vill att min KP ska ha det så bra det bara går! :) Till vänster är fuktlådan med cocos substrakt som jag har fuktat, öppningen är självklart putsad och fin :) Vattenskållen står precis bredvid värmemattan och grottan är mitt på. Termometern är tillfälligt placerad utanför grottan, vill ha en bra mätning på värmezonen. Jag har även beställt en reflektor med värmelampa av märke Exo Terra Heat Glow, en till grotta till den svala sidan, fler plastväxter till botten, en 26 liters påse med aspen snake bedding, en riktig termometer och en fin mangroverot den kan klättra på. 

Vill tillägga att detta är min första orm, och onödiga kommentarer om okunskap undanbedes. Kan på förhand berätta att jag har planerat mitt ormköp i nästan 10 år, men har inte kännt att jag har haft tiden för det ansvaret förens nu.

Bomba mig med idéer och synpunkter! Tack på förhand :)


1662
779
fluffis:
Hej!
Jag tycker det nödvändigaste verkar finnas. Kul att du planerat ditt ormköp i tio år :)

Hur stor är ormen? Vattenskålen ser rejält liten ut. Man brukar säga att hela ormen ska kunna sänka sig ner i vattnet. Jag brukar använda godislådor som vattenskålar men det är kanske inte det snyggaste...

Om du har värmematta, behöver du verkligen en ytterligare värmekälla? Jag själv har inga värmelampor överhuvudtaget till mina ormar och tycker inte heller att det passar en kungspyton som är marklevande. Visserligen använder jag staplade träterrarier där jag inte har möjlighet att ha någon värmelampa ovanpå/utanför terrariet och det kanske du har och då kan det fungera. Men att ha lampor som kan vara potentiellt farliga inuti terrarier till ormar ska man vara väldigt försiktig med tycker jag. Inte för att en kungspyton bryr sig så mycket om ljus men vi ägare vill ju gärna kunna se våra underverk och då kan en lampa vara bra :) Jag själv använder platta LED-lampor som ormarna inte kan bränna sig på eller hänga och slänga i.

En grotta på svala sidan låter bra.

Materialet i fuktlådan har jag inte riktigt koll på. Håll koll på att det håller sig fuktigt så blir det säkert bra. Annars är mossa känt för att hålla sig fuktigt länge och det är enkelt att återfukta.

Ska du använda aspen snake bedding som bottensubstrat? Jag själv upplever det som torrt och stickigt och jag kommer själv inte överens med det men prova du.

Kanske lite överkurs men jag själv är väldigt förtjust i IR-termometrar för att mäta på punkter, typ värmeplätten :) Men som sagt, det är inget måste. Tänk på att de allra flesta termometrar i normal prisklass kan diffa 2-3 grader från verkligheten.

141
109
stefan707:
Såg fint ut, jag har också nyss skaffat en KP så kan ej så mkt själv, men rent spontant tycker jag att antingen vattenskålen är för liten, eller grottan för stor, beror ju på ormens storlek :)

hur stort är terrariet?

18
9
LinusH:
Ormen är i dagsläget ca 85cm lång, håller med om att vattenskålen ser ganska liten ut på bilden, men en större vattenskål ska nog gå att lösa :) Grottan räcker gott och väl! Mitt terrarium är 120x45x45 :)

Största anledningen till att jag beställde en lampa är för att få ut värmen på solsidan mer, då jag har lite svårt att hålla den uppe. Lampan är även IR för belysning som inte stör ormen, och kommer även att sitta på utsidan av terrariet :)
Jag tänkte blanda aspen med reptibark, då reptibark verkar lite sämre på att leda värmen från plattan (?). Största anledningen till att det blev det substraktet var för den ljusa färgen så jag ev kan se smådjur och dylikt i terrariet.

Vad det gäller fuktlådan så har jag läst mycket gott om cocosen då det ska binda fukt väl :)

141
109
stefan707:
Tänkte mest på att iaf min KP verkar vilja ligga å trycka där det är riktigt trångt, därför jag tänkte att gråttan kanske var lite väl stor? :)

Hur tjockt botten lager bör man ha till en KP? Jag tror att jag kanske snålat lite med mitt? Kör med vanlig täckbark och ca 2-3cm 

Sen har jag också en värmelampa, dock men vanlig värmelampa ingen IR, det för att jag ej får upp temp tillräckligt med bara mattan, skulle nog haft en större matta då för att välja bort lampan, ormen använder ej lampan men gillar gärna att ligga under barkbiten som ligger nedanför lampan.

1662
779
fluffis:
LinusH skrev:
Ormen är i dagsläget ca 85cm lång, håller med om att vattenskålen ser ganska liten ut på bilden, men en större vattenskål ska nog gå att lösa :) Grottan räcker gott och väl! Mitt terrarium är 120x45x45 :)

Största anledningen till att jag beställde en lampa är för att få ut värmen på solsidan mer, då jag har lite svårt att hålla den uppe. Lampan är även IR för belysning som inte stör ormen, och kommer även att sitta på utsidan av terrariet :)
Jag tänkte blanda aspen med reptibark, då reptibark verkar lite sämre på att leda värmen från plattan (?). Största anledningen till att det blev det substraktet var för den ljusa färgen så jag ev kan se smådjur och dylikt i terrariet.

Vad det gäller fuktlådan så har jag läst mycket gott om cocosen då det ska binda fukt väl :)


Solsida? *kliar mig i huvudet*. Som jag har förstått det så är kungspytonormar nattaktiva och på dagarna lever de i hålor i marken. De varken klättrar eller solar så om det är för att få värme på höjden så känns det onödigt tycker jag :) Jag menar inte att kungspytonormar aldrig klättrar eller visar sig på dagen, men generellt sett. 

Vissa klättrar mer än andra och vissa är ute och visar sig mer än andra. Det är främst unga individer som gör detta enligt min erfarenhet. Å andra sidan, får du till det så att ormen inte kan skada sig så gör det ju inget :)

Vad menar du med plattan?

Jag tror att det kan bli snyggt att blanda ljust och mörk bottensubstrat men det kan även göra så att det blir svårare att hitta bajset. Detta är något som jag själv prioriterar eftersom jag vill ha bort bajset så fort som möjligt.

1662
779
fluffis:
stefan707 skrev:
Tänkte mest på att iaf min KP verkar vilja ligga å trycka där det är riktigt trångt, därför jag tänkte att gråttan kanske var lite väl stor? :)

Hur tjockt botten lager bör man ha till en KP? Jag tror att jag kanske snålat lite med mitt? Kör med vanlig täckbark och ca 2-3cm 

Sen har jag också en värmelampa, dock men vanlig värmelampa ingen IR, det för att jag ej får upp temp tillräckligt med bara mattan, skulle nog haft en större matta då för att välja bort lampan, ormen använder ej lampan men gillar gärna att ligga under barkbiten som ligger nedanför lampan.


Det är lite min fundering också. Når en lampa verkligen ner för att värma upp under en barkbit eller grotta (som ligger på marken?), om det nu är där som ormen föredrar att ligga? För mig känns det helt klart enklare att värma upp den här värmeplätten underifrån med en värmematta eller värmekabel, som värmer upp tillräckligt, men det kan säkert vara en smakfråga också :)

18
9
LinusH:
Haha är som sagt ny ormägare, och även ny på begreppen :P Med "solsidan" menar jag självklart den varmare delen av terrariet, och med "plattan" menade jag värmemattan, förlåt för alla frågetecken :) Lampan är mest för IR belysningens skull, men hoppas på att den kan tillföra värme också. 

KP är nattaktiv, på dagarna ligger han i sin grotta och så fort jag släcker för honom så är han ute och utforskar. Klättrar gör han väldigt mycket.

1662
779
fluffis:
LinusH skrev:
Haha är som sagt ny ormägare, och även ny på begreppen :P Med "solsidan" menar jag självklart den varmare delen av terrariet, och med "plattan" menade jag värmemattan, förlåt för alla frågetecken :) Lampan är mest för IR belysningens skull, men hoppas på att den kan tillföra värme också. 

KP är nattaktiv, på dagarna ligger han i sin grotta och så fort jag släcker för honom så är han ute och utforskar. Klättrar gör han väldigt mycket.


Aha, det är inte lätt med alla ord alltid :) Jag hänger inte med på allting heller fastän jag hängt med i hobbyn ett tag. Jag tänkte det är bättre att fråga så man vet :) Det finns t.ex. en tråd här på forumet som handlar om att gjuta in en värmekabel i cement och den kallas ibland för värmeplatta, mer eller mindre inoficiellt :)

Vad är det du vill ha ut av IR-belysningen? Jag är inte så hemma på det.

Kul att din orm klättrar! Det brukar vara skoj att kolla på dem då :)

18
9
LinusH:
Haha ja såklart! Anledningen till att det blev en IR-lampa är för att den kan vara igång dygnet runt då det ljuset inte stör reptiler. Så den tillför värme samtidigt som jag får chansen att se lillen i farten också :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild