Terrariebygge formplywood

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

42
8
JonasC:
Sitter och funderar på hur jag ska bygga mina nästa terrarier, tanken är att dom ska bli ca 150x70x70 och kommer troligen byggas i formplywood.

Det jag undrar framförallt är om jag kommer kunna stapla på dom utan att regla, skivorna är 12mm.
Vill kunna ha 3 st likadana på varandra. Kan tänka mig att det kommer bli upp mot 100 kg på terrariet underst


                                     Ungerfär såhär blir det hade jag tänkt.


 Sen funderar jag på om jag ska göra någon sorts luckor istället för skjutdörrar, antingen som man öppnar som på ett exo terra eller som man viker neråt. Någon som har erfarenhet av det på ett lite större terrarie?

1662
779
fluffis:
Låter som ett trevligt bygge. Eftersom det som kommer att staplas har samma storlek så tror jag att det finns stor chans att de klarar vikten. Vikten kommer att fördelas på sidorna. Det hade varit värre om du satt ett terrarium ovanpå mitt på så att taket hade fått bära upp alla vikt. Då hade det mycket lättare kunnat svikta.

Sådär på rak arm så kommer jag bara på en som har gjort en slags luckor istället för skjutglas. Det är en en användare som heter Saraldor. Minns inte om det finns en separat tråd om bygget, annars tipsar jag om att kolla profilen.

504
396
Crippa:
Jag skulle regla alla dagar, speciellt om du ska ha dom på varandra!

Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:
Jag staplar alla mina burkar och dom är större än dom du tänker bygga så det håller absolut :-) men givetvis ska man använda reglar om man tänker stapla, känns bara dumt att inte göra det :-) kör på bara! 

1662
779
fluffis:
fluffis skrev:
Det hade varit värre om du satt ett terrarium ovanpå mitt på så att taket hade fått bära upp alla vikt. Då hade det mycket lättare kunnat svikta.


Ett mindre terrarium menar jag här, men missade att få med det :)

42
8
JonasC:
Ja det är så jag tänker också fluffis, mycket av vikten kommer ju ut i kanterna. Sen kanske det kan svikta lite i framkant ändå evtersom det inte är dirrekt något som håller upp det där.

Ska jag regla blir jag tvungen att kladda med massa färg, är väll framförallt det jag vill undvika.

Jonas_ om jag inte minns fel såg jag i en gammal tråd att du hade köpt värmepaneler från någon tysk site, är du nöjd med dom?

Medlem i DHF
1082
774
Westman:
Jag gör så här med dom jag bygger i formplyfa utan reglar

42
8
JonasC:
Ssnyggt Westman, Hur stort är det? Kan du stapla på det?

42
8
JonasC:
Någon som har köpt värmepanel från och tycker att dom är bra?

www.tropic-shop.de/heatpanels-c-491_794.html?osCsid=nuedvrtbj7ft8dggapr422chb0

Sen undrar jag om man ska köpa med eller utan termostat?
Vilken watt ska jag ha? vill ha ca 32c på varma sidan och 24 på den svalare.



160
91
turboadde:
Bygger man rätt så tror jag inte det behövs reglas. Vikten blir ganska jämn och sidorna tar upp vikten och baksidan och framsidan tar upp sidokrafter. Beror ju lite på med hur mycket substart och stenar man ska ha i terrariet.
Fastformplyfa kan ju behövas reglas bara för att skivorna ska hållas raka när det blir lite längd :).
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild