Terrarium till en grön leguan?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 21

504
396
Crippa:
Nu drar ni alla leguaner över en kant. Har träffat flera som haft leguaner där de varit riktigt lugna och inte alls aggressiva men visst är det en kraftfull reptil precis som många andra reptiler. Finns folk som kan stå med en jätte till orm och säga att den är "lugn" "snäll" men jag skulle lita mer på en stor leguan än en stor orm!  Undrar hur många fall det finns där när de hanterat leguanen för mycket och behandlat den som en hund för isåfall är det inte konstigt att leguanen lackat ur. Har man ett schysst stort terrarium till leguanen och följer alla bra råd så ser jag inga problem varför man inte skulle kunna ha en leguan om du är reptil kunnig. Det är många i Sverige som har Teju ödla i sina terrarium och det är en mer kraftfull ödla enligt mig. 

239
197
Danpss:
pyton skrev:
Dja jag har haft en grön leguan förut . Men då byggde jag ett terrarie till som pasade den som var 70cm inkl svans.
Leguanen satt på min axel när man gick runt i huset lr satt framför tvn.hur lugn som helst.

Den är inte könsmogen med den storleken, vad hände med den sen om man får vara nyfiken? Har du funderat på skäggagam istället? Kräver mycket och rätt ljus men betydligt lättare på alla sätt.

347
220
Newton:
Crippa skrev:
Nu drar ni alla leguaner över en kant. Har träffat flera som haft leguaner där de varit riktigt lugna och inte alls aggressiva men visst är det en kraftfull reptil precis som många andra reptiler. Finns folk som kan stå med en jätte till orm och säga att den är "lugn" "snäll" men jag skulle lita mer på en stor leguan än en stor orm!  Undrar hur många fall det finns där när de hanterat leguanen för mycket och behandlat den som en hund för isåfall är det inte konstigt att leguanen lackat ur. Har man ett schysst stort terrarium till leguanen och följer alla bra råd så ser jag inga problem varför man inte skulle kunna ha en leguan om du är reptil kunnig. Det är många i Sverige som har Teju ödla i sina terrarium och det är en mer kraftfull ödla enligt mig. 



Det är skillnad på agressiv och kraftfull.
Man måste veta vad man har, och vad de kräver - som du säger, om man är reptilkunnig. :)

239
197
Danpss:
Crippa skrev:
Nu drar ni alla leguaner över en kant. Har träffat flera som haft leguaner där de varit riktigt lugna och inte alls aggressiva men visst är det en kraftfull reptil precis som många andra reptiler. Finns folk som kan stå med en jätte till orm och säga att den är "lugn" "snäll" men jag skulle lita mer på en stor leguan än en stor orm!  Undrar hur många fall det finns där när de hanterat leguanen för mycket och behandlat den som en hund för isåfall är det inte konstigt att leguanen lackat ur. Har man ett schysst stort terrarium till leguanen och följer alla bra råd så ser jag inga problem varför man inte skulle kunna ha en leguan om du är reptil kunnig. Det är många i Sverige som har Teju ödla i sina terrarium och det är en mer kraftfull ödla enligt mig. 

Det finns säkert fogliga Leguaner, men jag personligen tror inte många har ork och tillräckligt med kunskap att ta hand hand om dem på rätt sätt. Många köper dem för att dem är billiga och blir stora/häftiga typ. Jag har många bekanta som har haft dem enbart därför och dem levde tyvärr inte länge.

151
10
pyton:
Nja nån skägagam vill jag inte ha dom är så små! Jag vill ha en stor ödla om jag skaffar en.
En som blir stor ,därimot kan jag tänka mig att köpa den som liten unge!

Är dom känsliga som ungar ?

,

151
10
pyton:
Fick ett bra pris för ett beg terrarium så det blir nog en leguan.

Medlem i SHF
3992
5010
Jonas_:
pyton skrev:
Fick ett bra pris för ett beg terrarium så det blir nog en leguan.

Snabba kast :-D från burmesisk tigerpyton igår till Grön leguan idag. Hoppas du vet vad du ger dig in på bara :-) lycka till!

347
220
Newton:

pyton skrev:
Fick ett bra pris för ett beg terrarium så det blir nog en leguan.


Well, det är ju ingen boa..
Tycker det är en dum ide, men hoppas du läser på mer än du gjort hittills bara.


151
10
pyton:
Jag kan inte fåtag på nån tigerpyton tyvärr då min lokala djuraffär inte kan fåhem en sådan åt mig.
Sen är ju leguaner som en katt väldigt social och nyfiken borde vara roligast i längden.
Man kanske trötnar på en orm som mest ligger och sover.

347
220
Newton:
pyton skrev:
Jag kan inte fåtag på nån tigerpyton tyvärr då min lokala djuraffär inte kan fåhem en sådan åt mig.
Sen är ju leguaner som en katt väldigt social och nyfiken borde vara roligast i längden.
Man kanske trötnar på en orm som mest ligger och sover.



Leguaner är INTE som katter.
Då är du ute på hal is om du drar den likheten.
Ingen reptil är som våra domectiserade husdjur..
Logga in för att posta i forumet
Sida av 21
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild