Vitmögel på ägg

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

28
1
Dooku:
Tjena!
Jag har kolla till mina ägg precis, äggen hade fått lite vitt mögel på dom, inte mycke o där luktar konstigt i burken. Är äggen körda eller kan jag göra något åt detta?


953
1840
peter54:
Du ger ganska lite info så det är svårt att bedöma detta, men rent allmänt så växer inte mögel på levande ägg.

Medlem i SHF
4003
5037
Jonas_:
Jag har liknande tanke som Peter, du bör lämna mer information samt bilder hjälper mycket :-) jag har kläckt ägg med mögel på, samt ägg som sett mörka och dåliga ut, så äggen behöver inte vara vita och "fina" för att kunna knäckas med gott resultat. 

28
1
Dooku:
Okej, Jag vet inte riktigt va det är ni behöver veta, Men det var vitt mögel, bara jätte lite på typ 2-3 ägg som jag tog bort. Det va typ "fluffigt". Men kan det vara för att där e för duktigt i lådan dom ligger i? Har iaf tagit en bild på äggen just nu.

 

Medlem i SHF
4003
5037
Jonas_:
Finns mycket info du kan lämna ut, exempelvis temperatur samt luftfuktighet i kläckaren, vad för typ av kläckare du använder, vilken art är äggen av, material i kläckaren osv osv :-) jag tycker dina ägg ser bra ut iaf.

28
1
Dooku:
okej, jag har runt 28 grader i kläckaren och ingen hydrometer hos äggen så kan inte svara hur luftfuktigheten är, men jag kör med vermiculite (stavning?) som är lagom fuktig, iaf vad jag har läst. Det är råttsnoksägg.
Kör med en hemma gjort kläckare, Kolla linken :P

Kläckare: cornsnakes.dinstudio.se/gallery_76.html

1662
779
fluffis:
Dooku skrev:
okej, jag har runt 28 grader i kläckaren och ingen hydrometer hos äggen så kan inte svara hur luftfuktigheten är, men jag kör med vermiculite (stavning?) som är lagom fuktig, iaf vad jag har läst. Det är råttsnoksägg.
Kör med en hemma gjort kläckare, Kolla linken :P

Kläckare: cornsnakes.dinstudio.se/gallery_76.html


Hygrometer = luftfuktighetsmätare :)

Jag kan förstås inte säga om det är samma som jag hade men jag känner igen det där med vitt fluffigt mögel. Jag hade det på en kull majsormsägg i fjor och de äggen möglade bort tyvärr. Förmodligen var inte hanen vuxen nog att befrukta honan ordentligt. Jag såg aldrig något liv i äggen. Har för mig att jag lyste äggen i början utan att se något, men jag lät dem ligga i kläckaren ändå för att se vad det blev av dem. När jag till slut öppnade dem så var det bara vitsmutsig äggröra i äggen.

28
1
Dooku:
Okej, Jag har lyste äggen o där e kärl i äggen, Men  jag funderar om det kan vara så att det e för blött hos äggen, e det möjligt?

1662
779
fluffis:
Dooku skrev:
Okej, Jag har lyste äggen o där e kärl i äggen, Men  jag funderar om det kan vara så att det e för blött hos äggen, e det möjligt?


Okej. Det ser inte för blött ut för äggen där på bilden tycker jag. Själv körde jag med en liknande kläckare och den hade en liten springa för kablarna i taket så att det alltid kunde ventilera litegrann. Har du någon ventilationsspringa eller liknande?

28
1
Dooku:
jag har ju en liten springa där sladden går till Doppvärmaren... men sen tack vare kondensen i lådan så har jag lock på lådan där äggen ligger i, O där e ingen ventilation, men jag öppnar lådan någon gång i veckan
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild