Crested Gecko

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 7

164
35
anders890:

Tjena!

Har på senare tid läst ganska mycket om crested gecko, och har börjar intressera mig för denna vackra ödla!

Vad jag förstår så behövs knappt någon värmekälla (sommartid) då den ej ska ha över 28grader i terrariet, och att den i princip klarar sig helt på "crested-gecko-diet" ? Låter som den är en relativt lättskött, så jag undrar om någon har skötsel erfarenhet av denna ödla, och kan rekomendera den? :)

Räcker ett terrarium på: 60cm bredd, djup 40, höjd 40 till ett par?

 

/Anders


459
138
Pakke:

De är mycket lätskötta. Även värme behövs inte i vinter eller sommar. Rumtemp räcker. Se till de får luftffuktighet i terrariet.

Och ja de kan leva med CGD i hela livet. Men gärna pilla små kalk/vitaminer i CGD så det lär gå bra.

Att ha en crested, bör ha minst 70 cm höjd. Jag har hemma är 50x50x85 och de är trädlevande och brukar klättra i höjd. De har varit ibland på mark. (inte ofta)


164
35
anders890:

Okej, verkar vara trevliga ödlor, lätta att avla på också?


126
64
Mikachu:

Oh, vad roligt med flera Crested gecko intresserade! :)

Jag tycker att de är lätta att avla på! Speciallt om man håller årstider på dom, har kallare på vintern och varmare på sommaren. Honan bör helst vara 35 - 40g, beroende på kroppen kanske 30g. Hanen kan vara 30 - 35g utan problem vid parning. Vikten är viktig då honan kan få problem vid äggläggning om hon är för liten, hanen är mest bara för att han ska kunna nå runt henne och så att han inte får problem att dra tillbaka sina hemipenisar.

Det ända man ska tänka på när man ska avla är att honan vill ha mera kalk under äggläggning och att det finns mycket och bra bottenmatrial som hon kan lägga äggen i! Tex jord/torv blandning, jord/sand blandning, blöt mossa, cocosfiber osv..

 Det är också bra om man håller honan och hanen isär så länge det inte är parningsäsong då hanen kommer att vilja para henne hela tiden och då kan honan bli stressad och få ont i nacken :P Dock, om man har tre, kanske två honor, med en hane så brukar han inte vara lika 'på' och alla honor får vila. :)

Jag rekomenderar Crested gecko! ;)


223
6
Susanne:

Men lite goda insekter och riktiga fruktbitar kan de välan få ibland - nåt att tugga på? Låter dötrist att leva uteslutande på CGD. Min äter mycket insekter. Finns ju inte mycket CGD i naturen. skratt


126
64
Mikachu:

Verkligen Susanne, bra sagt! :) Mina älskar att jaga syrsor och de tycker om att slicka på ananas, päron, övermogen mango och annan söt frukt! Dock så tuggar de inte mycket på frukten, men de slickar i sig :P Ska börja testa att ge mina Dubia, kackerlackor, och se om de gillar, lättare att ha Dubia odling hemma än syrsor ;)


164
35
anders890:

Jag antar att det inte är så svårt att simulera årstider, med tanke på att tempen/fuktigheten i lägenheten förändras naturligt med säsongen :) Bara att kolla på min dvärgskäggis som dvalar när det är vinter, hon sover som en stock den här årstiden :)


126
64
Mikachu:

Precis Anders! :) Riktigt lätt är att simulera årstider..! Jättebra förresten att du låter henne dvala och vila mag- tarm systemet!  

Hoppas att du överväger på riktigt och köper en liten crested gecko eller två.. Kan tipsa om de uppfödare och djuraffärer jag vet som säljes isåfall! Så hittar du nog den morphen/färgen som passar..! :)


164
35
anders890:

Japp, behöver inte ens dra ner på ljustimmar innan, hon dvalar helt själv, kommer öka antal ljustimmar om någon månad eller två, men det spelar ingen roll egentligen, eftersom hon känner av att det är vintertid ute, vilket är helt fantastiskt egentligen.. :)

Ja det lutar åt att det blir crested så småningom, har dock ej plats nu, får bli ett senare projekt, morpher spelar ingen roll för mig, utan jag kommer försöka få tag på hona/hane, gärna avelspar!

Ang. terrariets storlek, tycker du det räcker med 60cm höjd, 45cm bredd, 45cm djup, det finns ju ett sådant i exoterras utbud av terrarium, för två stycken vuxna?


126
64
Mikachu:

Okidoki, låter som en tipp topp ide! ;)

Om det är två vuxna honor funkar det nog perfekt, dock som Pakke säger, lite högre är ju bara bra :) Att ha ett avelspar där kan bli lite trångt om man tänker på att honan inte kan gå undan lika lätt från hanen som stressar upp henne när han försöker para henne hela tiden :P  

Logga in för att posta i forumet
Sida av 7
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild