Fråga om matning B.albopilosum

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

366
155
Linus:

Hej! 
Min Brachypelma albopilosum ömsade för tio dagar sen. När det gått en vecka från öms lade jag in en zophobas hos henne, som såklart grävde sig rakt ner i substratet och försvann innan hon tagit den. Nu till frågan: Jag upptäckte nu idag att hon verkar ha dödat den och spunnit in den i en liten "kokong" av torv och nät. Betyder det här att hon tänker käka den, eller bör jag plocka ut den och ge henne en ny? (Jag är inte helt hundra på att den är död, jag har dock inte sett att den rört sig på någon timme nu).


44
1
snakybite:

Tycker du skall plocka ut den. Är din Brachypelma adult?


366
155
Linus:

Jag upptäckte när jag skulle ta ut den att den absolut inte var intakt, och att hon faktiskt hade ätit upp den :)

Dock är det konstigt, för hennes abdomen är fortfarande väldigt liten efter ömset..

 

Nej, hon är inte adult. Snarare subadult!


44
1
snakybite:

Hon behöver nog betydligt mer mat än en zophobas, det är bara att mata på. Ge dubia istället för zophobas. Är den könad?


366
155
Linus:

Oj, okej! Jag tycker själv att en zophobas ser så himla stor ut till henne.. Hon är ungefär 9-10 centimeter i benspann tror jag. 

Nej, hon är inte könad med säkerhet. Han som jag köpte henne av tog dock den av de juveniler han hade som med största sannolikhet var en hona :)


44
1
snakybite:

Nästa gång hon ömsar så ta reda på skinnet, så kan du få reda på om det är till 100 en hona. Är hon så stor så är det inga problem att mata med dubior, kanske inte dom största men de mittemellan går  bra.


366
155
Linus:

Jag tänkte fota ömset för att låta någon kunnig kika på det och könsbestämma, men jag råkade krossa abdomen med pincetten när jag lyfte ut det :/

Okej!

Ska kika om jag kan få tag på dubia också :)


44
1
snakybite:

Är abdomen-skinnet helt körd eller är det lite kvar? Tycker du kan ta dubior, albopilosum brukar vara rätt så glupska innan de är adulta. Det är rätt så lätt att se vad det är för kön med ett ömsskinn, det bästa är att du försöker ta skinnet innan det har hunnit torka allt för mycket. Har det torkat så gör det inte så mycket, spraya vatten på insidan av skinnet och låt det ligga en stund. Det brukar göra skinnet mer följsamt.


366
155
Linus:

Det är tyvärr helt kört, och jag har slängt det :/

Men okej! Då ska jag se till att skaffa fram dubior!

Tack så mycket för hjälpen :)


1
0
Lizzardking666:

Eller ge den en pinkie, min klippte en hel i helgen, tog väl runt en 10timmar så varen gone i,,i_ kanske ska ll tillägga att är en Smithi jag har.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild