Hur gör man om man vill ha växter i terrariet

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

24
6
Patrik_Mk:
Hej,
jag har en fundering kring hur man skulle kunna plantera in växter i terrariet utan att få småkryp från planteringsjorden. Jag kom på en lite kanske tokig idé, undrar om nån/några har erfarenhet av det.
Undrar om man skulle kunna köra blomjorden i mikron för att döda alla bananflugor (kryp och ägg som finns där i). Sen är det självklart att man inte kan plantera in färdiga växter, utan så frön.

Nån som har löst det så eller finns det bättre sätt? 

293
354
Dynamitella:

Har aldrig varit med om att småkryp infesterat terrariet efter att ha använt vanlig blomjord/naturlig torv och krukväxter.

Kör på bara. En påse ogödslad torv och ett par krukor och vips, så var det klart. Med lite hoppstjärtar och gråsuggor som städar ska det nog gå fint.


Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:
Nej det känns onödigt :) Köp växterna, spola av dom & in med dom i terrariet! I kruka eller plantera beroende på hur du kör, tänk på att levande växter oftast vill ha bra med ljus :) Eller läser man på finns egentligen växter för alla typer av klimat. Kör på bara! 

356
177
krypet:
Bananflugor, sorgmyggor och annat finns vilt i Sverige. Är det lagom fuktigt och finns mat kommer de att hitra till terrariet förr eller senare. Att köra blomjord i mikron är onödigt arbete. De gör inte att du slipper små flygfän.

544
424
Gibblo:
Brukar bara plantera. Har aldrig fått några problem av det, men bara för det så är det ju inte sagt att det inte kan hända. Är väl samma sak med inredning i terrariet, vissa värmer grejerna eller kokar det men de flesta stoppar bara in grejerna utan större bekymmer.

24
6
Patrik_Mk:
Tack för alla tips,
det är kul att bolla med idéer och lära sig mera av alla trevliga som delar med sig :-)

9
14
Warsito:
Hej lånar tråden lite.

Gibblo vad för botten matreal kör du när du planterar levande växter? Jag håller med på att ska plantera levande växter i mitt terraium och går och funderar vad för matreal jag ska ha.

Nya burken som ska ha subbstrat är 150 långt & 80 djupt.

Mvh Ante

544
424
Gibblo:
Warsito skrev:
Hej lånar tråden lite.

Gibblo vad för botten matreal kör du när du planterar levande växter? Jag håller med på att ska plantera levande växter i mitt terraium och går och funderar vad för matreal jag ska ha.

Nya burken som ska ha subbstrat är 150 långt & 80 djupt.

Mvh Ante



Brukar köra naturell torv, funkar fint att odla i. Sen blandar jag i sand beroende på hur fuktigt växten vill ha det, ju mer sand man blandar i, ju mer fukt binds upp.

24
6
Patrik_Mk:
jag kom att tänka på hur det ser ut i pytonormars naturliga miljö, det finns högt gräs som dom lätt kan kamuflera sig i. Tänkte ev. odla gräs i mitt terrarium för o se hur hon trivs med att slingra sig bland gräset. Man kan visst klippa gräset så det inte växer halvmeterhögt där inne ;-)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild