Yemen, hjälp

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

127
7
rencore:
Ni som har kameleonter, om ni har levande växter, vad har ni för växter? Var har ni fått dom ifrån? Kan man tex gå ut i skogen och hämta ormbunkar och plantera om och sätta in? Jag kommer att skaffa mig en ung yemen, vad kan man använda för att bygga upp det tätt och bra?

347
220
Newton:

Gullranka är bra grejer..
Benjaminficus, ampellilja, vattenficus - den växer som attan, monstrea, och hibiskus.

Jag köper mina oftast på Herpers Choise, eller på Plantagen.

De får då stå ett tag och är såklart omplanterade till ogödslad jord, utan tillsatser.


127
7
rencore:
De växter som är köpta på Herpers, är dom renodlade? Annars vet jag att från tex Plantagen måste man så om och låta stå 6 månader var rekommenderat. Jag har börjat lite smått med plastväxter till inredningen, men dessa sitter med sugproppar vilket jag inte tycker känns så säkert, bra tips på att få fast plastväxter / lianer ?

347
220
Newton:

Vad har du för burk?
Har du nättak kan du använda ståltråd till att få fast dem.. Eller buntband

Mina plastväxter har jag antingen satt fast så eller gjort hål i bakgrunden och tryckt in dem med lite silicon så de sitter..
Nu har jag bara plast till ormarna.. men samma sak funkar ju till kameleonterna.. Har dock riktiga till dem.
Hm, vet inte om de är renodlade, jag planterar om allt av ren vana.. Sen har jag alltid växter i lager så att säga.. Så jag behöver inte panikköpa om något dör eller inte trivs och måste flyttas.


127
7
rencore:
exo terra, buntband funkar ju klockrent :) ska kolla med HC hur det ser ut. Skulle de inte funka att planetera om en ormbunke direkt från skogen ? 

347
220
Newton:

Funkar kanske, så länge de inte ligger nära en åker eller en väg..

Vet dock inte hur det funkar med att sno växter från naturen..
Har själv inte ormbunkar, de dör hela tiden för mig, haha.


127
7
rencore:
Men de är nog ingenting att rekommendera :) Tänkte på tunnare grenar tex som växer på träd/buskar, funkar det att ha? Om man häller över tex kokande vatten över dem?

347
220
Newton:

Grenar och sånt gör jag inget med.. De sätter jag bara in..
Jag undviker barrträd och ek, men grenar från tex, al, björk och t.ex. äppelträd är perfekta.

Har trollhassel i mina burkar till kameleonterna.
Finns att köpa hos de flesta blomteraffärer, men annars kan man ju fråga om man kan få av någon som har dem i sin trädgård. :)


127
7
rencore:
Jaa okej, hur får du fast det från botten på ett bra sätt? :) Grenarna är väl ganska tunna?

347
220
Newton:

Gör ett nät typ.. Fäster ihop grenarna med buntband.
Har inte behövt göra så mycket mer.. Bara man fäster ihop dem bra med varandra så blir det stadigt

En kameleont väger inte så mycket :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild