Bygge till min leguan, tips mottages gärna

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

64
11
Tasmanen:
kekke skrev:



I stil med denna: www.beijerbygg.se/store/privat/byggmaterial/byggskivor/plywood/formplywood
Fördelen är att ytan redan är fuktsäkrad så du behöver bara fuktsäkra fogarna och kring skruvar. Dyrare men värt det till 100 %!

Tex 250x160x240 skulle bli toppen och inte ge så mycke spill på skivorna.


Jag har letat efter detta på Bauhaus men det verkar inte som de har den. Det kan inte vara samma som denna va?: 
www.bauhaus.se/basform-12x1200x2500mm.html


2966
1645
Hoggaforfan:
pellle87 skrev:
Kom att tänka på att jag behöver nog en mkt större uv lampa i detta bygge alt 2 mindre tänkte ha 2 "solplatser" vilka lampor rekommenderar ni? Har för tillfället en exo terra uv lampa  

HID-lampor
www.skoldpaddsgrejer.se/belysning/uv-lampor-mv/

Du ser skillnad på ödlorna efter bara någon dag. Exo Terras elprylar borde beläggas med försäljningsförbud.

64
11
Tasmanen:
Hoggaforfan skrev:

HID-lampor
www.skoldpaddsgrejer.se/belysning/uv-lampor-mv/

Du ser skillnad på ödlorna efter bara någon dag. Exo Terras elprylar borde beläggas med försäljningsförbud.
OMG nästan 500 spänn för en lampa *svimmar*

100
26
pellle87:
Hoggaforfan skrev:

HID-lampor
www.skoldpaddsgrejer.se/belysning/uv-lampor-mv/

Du ser skillnad på ödlorna efter bara någon dag. Exo Terras elprylar borde beläggas med försäljningsförbud.



Tack för tipset! 


funderar mkt kring värmesystemet i ett sånt terrarium, hur håller man det i rätt värme så billigast som möjligt? funderar på att lägga golvvärme på golv och väggar (typ detta golvvarmebutiken.se/Elektrisk-golvvaerme/GVB-Kabelkit-470w.htm?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner )sen komplettera med uv lampor osv, har ni nått bra tips?

2966
1645
Hoggaforfan:

Tasmanen skrev:
OMG nästan 500 spänn för en lampa *svimmar*

Håller dubbelt så lång tid som UV-lysrör som kostar detsamma. Håller i ungefär 1 år.
Vill man ha riktiga grejer så kan det kosta. Men det är värt det.

pellle87 skrev:



Tack för tipset! 


funderar mkt kring värmesystemet i ett sånt terrarium, hur håller man det i rätt värme så billigast som möjligt? funderar på att lägga golvvärme på golv och väggar (typ detta golvvarmebutiken.se/Elektrisk-golvvaerme/GVB-Kabelkit-470w.htm?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner )sen komplettera med uv lampor osv, har ni nått bra tips?

Såhär:
www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=3288
Men är man elektiker själv så är ju golvvärme kanske det ultimata. 


15
25
countess:
pellle87 skrev:



Tack för tipset! 


funderar mkt kring värmesystemet i ett sånt terrarium, hur håller man det i rätt värme så billigast som möjligt? funderar på att lägga golvvärme på golv och väggar (typ detta golvvarmebutiken.se/Elektrisk-golvvaerme/GVB-Kabelkit-470w.htm?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner )sen komplettera med uv lampor osv, har ni nått bra tips?




Du bör beställa från

www.mega-ray.co.uk/

Billiga priser då du även får lika fina o friska leguan exemplar som dom på hemsidan:

reptile-parrots.com/forums/

Beställ inte lampor från svenska hemsidor, är ett starkt tips.

För att få vidare bra information från folk som aktivt håller på med leguaner bör du bli medlem o tala med dom på:
reptile-parrots.com/forums/


100
26
pellle87:
Hoggaforfan skrev:

Håller dubbelt så lång tid som UV-lysrör som kostar detsamma. Håller i ungefär 1 år.
Vill man ha riktiga grejer så kan det kosta. Men det är värt det.


Såhär:
www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=3288
Men är man elektiker själv så är ju golvvärme kanske det ultimata. 

 



Tack för tipset, principen bör ju bli densamma med fördelen att jag kan styra temperaturen bättre :)

countess skrev:




Du bör beställa från

www.mega-ray.co.uk/

Billiga priser då du även får lika fina o friska leguan exemplar som dom på hemsidan:

reptile-parrots.com/forums/

Beställ inte lampor från svenska hemsidor, är ett starkt tips.

För att få vidare bra information från folk som aktivt håller på med leguaner bör du bli medlem o tala med dom på:
reptile-parrots.com/forums/


Varför inte beställa från svenska sidor?

Tack ska kolla in den sidan!


101
24
ploa:
pellle87 skrev:



Tack för tipset! 


funderar mkt kring värmesystemet i ett sånt terrarium, hur håller man det i rätt värme så billigast som möjligt? funderar på att lägga golvvärme på golv och väggar (typ detta golvvarmebutiken.se/Elektrisk-golvvaerme/GVB-Kabelkit-470w.htm?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner )sen komplettera med uv lampor osv, har ni nått bra tips?


Jag la in golvvärme i vårat leguanterrarie, men det var bortkastade pengar i vårat fall. Vårat terrarie står på en övervåning och att hålla värme är vårat minsta bekymmer, du kommer behöva mycket dagsljus (tex. lysrör) som värmer en hel del, samt uv ljus som också värmer mycket. Vill du ha en extra värmekälla så tycker jag att en keramisk värmelampa med en termostat funkar bra.
Ska bli spännande att följa ditt bygge, men som det skrevs tidigare i tråden, kör på matrial som håller från början, även om det kostar lite mera. / Peter

100
26
pellle87:
ploa skrev:


Jag la in golvvärme i vårat leguanterrarie, men det var bortkastade pengar i vårat fall. Vårat terrarie står på en övervåning och att hålla värme är vårat minsta bekymmer, du kommer behöva mycket dagsljus (tex. lysrör) som värmer en hel del, samt uv ljus som också värmer mycket. Vill du ha en extra värmekälla så tycker jag att en keramisk värmelampa med en termostat funkar bra.
Ska bli spännande att följa ditt bygge, men som det skrevs tidigare i tråden, kör på matrial som håller från början, även om det kostar lite mera. / Peter


Tack för din input! terrariet kommer att stå i ett rum som blir rätt så kallt om vintrarna så jag tror golvvärmen kommer att vara en nödvändighet tyvärr! tror det blir golvvärme med 2 uv lampor som länkades tidigare i tråden samt lysrör/ett gäng spottar. hoppas det kommer räcka annars får jag väl lägga till mera :)

Förhoppningsvis får jag hjälp att köra hem byggvarorna i helgen så jag får bygga stommen och klura på ljusplacering osv :)

101
24
ploa:
pellle87 skrev:


Tack för din input! terrariet kommer att stå i ett rum som blir rätt så kallt om vintrarna så jag tror golvvärmen kommer att vara en nödvändighet tyvärr! tror det blir golvvärme med 2 uv lampor som länkades tidigare i tråden samt lysrör/ett gäng spottar. hoppas det kommer räcka annars får jag väl lägga till mera :)

Förhoppningsvis får jag hjälp att köra hem byggvarorna i helgen så jag får bygga stommen och klura på ljusplacering osv :)



Ja då är jag med, det blir nog jättebra.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild