Salmonella

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

229
124
CJBReptiles:

Väcker liv i en gammal tråd. 

Jag har i skrivande stund nyss fått reda på att jag har salmonella. Jag har otroligt bra hygien och använder ALLTID engångshandskar och handdesinfektion just för att minimera risken för salmonella och för att inte sprida eventuella sjukdomar mellan mina ormar.

Jag hoppas för allt i världen att det var söndagspizzan som gav mig salmonella och inte ormarna.

Det ska finnas några amerikanska artiklar om reptilers salmonellabakterier men jag kan inte hitta igen dem. Är det någon som vet och kan länka några bra sidor om just det?

Mvh Carl Johan


1662
779
fluffis:
Ojdå, vad jobbigt! Hur upptäcktes det? Jag antar att det är omöjligt att ta reda på smittkällan, eller? Har du fått antibiotika eller vad händer nu? Hoppas du blir frisk!

229
124
CJBReptiles:
Det värsta är över men första dagarna hade jag uppåt 40 grader i feber, kräkningar, extrema kramper i magen och toalettbesök minst en gång i timmen. På köpet så visar vågen minus 4,8 kilo :) Smittkällan vet jag inte hur de tar reda på men det ska startas någon utredning. Jag insjuknade i förra måndagen och jag fick reda på provsvaren först idag, så jag hann aldrig med någon antibiotika och jag borde vara helt återsälld i slutet av denna vecka. Salmonellabakterier kan finnas kvar i tarmarna några månader men det ska inte vara någon fara. Tack för omtanken!

1662
779
fluffis:
Det låter otäckt. Skönt att du mår bättre.

197
14
SibiriskTiger:
För ungefär ett halvår sedan råkade jag också ut för salmonella. Dock vet jag inte om jag fick det från något av mina djur eller om det kom från någon kyckling jag ätit (åt väldigt mycket kyckling under den perioden). Jag är alltid noga med att tvätta händerna efter att jag varit inne och pysslat hos mina ormar eller i mitt sköldpaddsakvarium. Men kanske att man slarvade någon gång eller så var det kycklingen.

Jag råkade ut för en lindrig form av salmonella. Endast magsmärtor och diarre. Värre är det när salmonellan sätter sig i blodet, så jag hade tur denna gång.

305
147
HenkePetersson:
För att undvika salmonella ska man sköta hygenen, själv blev jag smittad av någon av mina reptiler i början av 90 talet, så sjuk som jag var då har jag alldrig varit tidigare ej heller efter. ingen bra kombo och hantera ormar och sköldisar och sedan packa snus efteråt utan att tvätta händerna lol.

Nu för tiden har jag alltid en flaska handsprit stående i terrarie rummet, och det rekomenderar jag värkligen.

903
509
Evanjeline:
Jag är ganska slarvig med hygienen (min hygien inte deras terrarie) jag tvättar aldrig händer efter jag hanterat, om jag inte får bajs på mig av någon anledning, bara när jag städar terrariet. Likaså har jag haft reptil ute på bord och liknande och aldrig blivit smittad. Detta betyder ju inte att det inte är en dum idé, och det vet jag om, så på egen risk I guess.

305
147
HenkePetersson:
Evanjeline

Har du en gång fått salmonella av din hantering så lovar jag dig att du tänker om:)

903
509
Evanjeline:
Antagligen;P

7
3
Averno:
Tja. Salmonella har jag väl haft men den kom definitivt inte från mina reptiler.
De var hos fodervärd och jag gjorde en FN-bataljon. 
De undersökte riktigt noga och deras slutsats var att jag och 3 till hade blivit smittade av ägg. Vanliga hönsägg alltså.

Här hemma har jag hållit på med reptiler och amfibier i 25-30 år utan att bli sjuk. Förr tvättade jag mig bara noga med tvål och vatten. Nu har jag alcogel jämte terrariet.
Sedan finns det ett företag som heter Wizz som har en produkt som heter "Antibakteriell rengöring". Kanske inte vad man vill spruta på sina älsklingar men vid storrengöring eller om ett terrarie skall vila ett tag. De går ut med att de dödar 99.9% av alla kända bakterier inkl E.coli, Salmonella och Listeria. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild