Impregnerat virke farligt?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

17
1
Johansson0202:
tjena tänkte göra ett lock till ett terrarium men virket jag har är impregnerat. Är det giftigt och farligt för leoparderna??

1662
779
fluffis:
Johansson0202 skrev:
tjena tänkte göra ett lock till ett terrarium men virket jag har är impregnerat. Är det giftigt och farligt för leoparderna??


Hehe, kunde inte låta bli att fnissa för mig själv. Det finns ju både leopardsköldpaddor, leopardgeckos och leopardsnokar. För det är väl inte "riktiga" leoparder du pratar om? Kanske lite fel forum för det :) Jag förstår inte varför folk tvunget ska förkorta allting hela tiden. Ibland förstår man ingenting :)
Dessvärre har jag inget svar på din fråga om impregnerat virke.

2966
1645
Hoggaforfan:
Bara farligt om det är i kontakt med vatten vad jag vet.

2048
773
psyjoh:
fluffis skrev:


Hehe, kunde inte låta bli att fnissa för mig själv. Det finns ju både leopardsköldpaddor, leopardgeckos och leopardsnokar. För det är väl inte "riktiga" leoparder du pratar om? Kanske lite fel forum för det :) Jag förstår inte varför folk tvunget ska förkorta allting hela tiden. Ibland förstår man ingenting :)
Dessvärre har jag inget svar på din fråga om impregnerat virke.

Kunde inte låta bli att fnissa jag heller efter ännu ett inlägg från dig...
Sällan du kommer med tillrättavisande kommentarer. Tänk på att många är tonåringar och inte känner till så många än de vanligaste arterna. Sen skriver du nåt i stil med "förlåt om jag låter gnällig". Slutavara sån besserwisser  är du snäll. Drar ner stämningen lite. Man kan formulera sig bättre. Säger nu nåt i stil med nåt i dina inlägg; "ursäkta mitt dåliga morgonhumör" ;)

Inget illa menat fluffis med det är många tillrättavisningar, antar att du är petig?


64
11
Tasmanen:
Det sägs ju att det är giftigt så jag skulle inte använda det.

1662
779
fluffis:
fluffis skrev:
Hehe, kunde inte låta bli att fnissa för mig själv. Det finns ju både leopardsköldpaddor, leopardgeckos och leopardsnokar. För det är väl inte "riktiga" leoparder du pratar om? Kanske lite fel forum för det :) Jag förstår inte varför folk tvunget ska förkorta allting hela tiden. Ibland förstår man ingenting :)
Dessvärre har jag inget svar på din fråga om impregnerat virke.


Till psyjoh vill jag säga att det var inte meningen att dra ner stämningen. Till Johansson0202 vill jag be om ursäkt om jag gick på för hårt. Jag är allmänt trött på att många förkortar och skriver så att man inte förstår, men det var inte meningen att det skulle gå ut över dig. Förlåt.

I en perfekt värld skulle ingen behöva gissa vad någon skriver. Det blir så mycket enklare när det är glasklart. Det är min åsikt men alla behöver självklart inte hålla med :)


2
1
Tech:
Vill inte vara petig, men det är bättre att inte svara på en fråga om man inte har ett svar utan bara onödiga kommentarer...

Men för att svara på frågan så innehåller tryckt virke massa gifter beroende på vilken typklass impregneringen har. Använd aldrig tryckimpregnerat virke till terrariebygge för att vara på den säkra sidan då virket släpper ifrån sig dessa gifter.
Dessa giftiga ämnen, vars uppgift är att ta död på allt biologiskt som hotar bryta ned träet. Ämnenas giftighet gör dock att tryckimpregnerat trä inte ens får förekomma fritt i bostadsutrymmen.

1662
779
fluffis:
Tech skrev:
Vill inte vara petig, men det är bättre att inte svara på en fråga om man inte har ett svar utan bara onödiga kommentarer...

Men för att svara på frågan så innehåller tryckt virke massa gifter beroende på vilken typklass impregneringen har. Använd aldrig tryckimpregnerat virke till terrariebygge för att vara på den säkra sidan då virket släpper ifrån sig dessa gifter.
Dessa giftiga ämnen, vars uppgift är att ta död på allt biologiskt som hotar bryta ned träet. Ämnenas giftighet gör dock att tryckimpregnerat trä inte ens får förekomma fritt i bostadsutrymmen.


Klart du får lov att vara petig om du tycker att du behöver det. Det viktigaste är man framför sina åsikter på ett trevligt sätt, tycker jag. Det misslyckades jag med i mitt första inlägg, inser jag nu, även om jag inte tänkte på det just för stunden. Håller med dig om att icke-svar kan vara en onödig kommentar.

En åsikt jag har är att det är en väldigt bra utgångspunkt för att kunna svara på frågor, om man vet vilket djur det gäller. I det här fallet vet vi inte det. Liknande som Hoggaforfan är inne på så tänkte jag att det kanske kunde bero på hur fuktigt det är i terrariet, om virket är farligt eller inte. Och vet man vilket djur som det handlar om så får man i sin tur ett hum om hur terrariet är utformat vad gäller luftfuktighet och värme etc. Det är också så att vissa djur är särskilt känsliga.

För övrigt ett mycket bra svar Tech. Det känns som om man ska akta sig för tryckimpregnerat trä. Det är nyttigt att veta även för mig även om det inte var jag som ställde frågan, så tack för infon :)

129
114
kekke:
För att vara kortfattad, impregnerat virke bör du inte använda.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild