Äggproblem, hjälp?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

53
4
Arnqvist98:
Min Phelsuma ornata har lagt ännu en kull vilket är väldigt roligt, dock lyckades hon hitta in bakom bakgrunden denna gång (se bild) 

Så min fråga blir därför om ni tror att äggen kommer att överleva trots läget och om ni har några tips på hur jag ska göra när/om de kläcks?

Då föräldrarna är ganska snabba med att bita ihjäl en unge eller två.

53
4
Arnqvist98:

2048
773
psyjoh:
Kan du ta loss bakgrunden eller du har fäst den på något sätt?
Annars hade jag täppt igen alla springor och när du ser att de kläckts försökt lossa på bakgrunden och endast ge dem en utväg från baksidan pch fånga in dem därifrån. 

903
509
Evanjeline:
Kan du lossa på bakgrunden kan du ju skära loss biten där äggen sitter. Jag hade täppt till med mossa så detta inte kan hända igen. Jag tror defnitivt de överlever, de lägger ju oftast äggen på bra ställen.

53
4
Arnqvist98:
Som ni nämt så ska jag täta springan igen (för tredje gången) och denna gång får jag ta till en hel del papper, då honan har en vana att gräva en ny gång efter varje försök till tätning. 

Problemet med ungarna får lösa sig efterhand, jag kan ju öppna hålen för sladdar som är på baksidan och försöka få ungarna att springa ut genom dem. =)

Ingen som vet hur länge det tar för Phelsuma ornata ägg att kläckas?

160
91
turboadde:
Om du ska ta bort äggen så tänk på att dom inte får vändas/snurras då det är en liten luftficka i äggen som ska vara uppåt. Ju längre tiden går desto viktigare blir det att inte snurra dom.

53
4
Arnqvist98:
jo jag vet har ju kläckt fram ett 10-tal phelsuma grandis och ett par klemmeri innan dessa så att de inte ska vändas är jag medveten om.

Fråga var om någon vet hur lång tid det tar? Då jag har lästa att det tar 40 dar men min andra kull som ligger i terrariumet har legat i 42 och de ser inte allt för "mörka" ut.

903
509
Evanjeline:

Det beror ju väldigt mycket på temp. Dels om du har lägre temp på dagen, men även om den sjunker på natten.

edit: snabb googling hittade jag de som sa 40 men även någon som sa 50-52. 


53
4
Arnqvist98:
Okej, det är bara att vänta och se då :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild