Typ och tjocklek på glas

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

64
11
Tasmanen:

Jag har googlat runt och läst om vilket material man ska ha i rutan när man bygger terrarium och akvarium. Folk verkar ha så olika åsikt om det där. Det jag kom fram till är att glas är bättre än plast eftersom det inte missfärgas av strålarna och det blir inte lika lätt repat. Tjocklek på glaset varierar med storleken, större glas måste så klart vara tjockare än små.

Men vad tycker ni, vanligt float-glas eller härdat? 
Jag har hittat en glasmästare som säljer glas billigt med tjocklek 4mm...jag funderar på att beställa i storleken  4x500x1000mm. Enligt glasmästaren så ska float-glas vara minst 6 mm tjockt för att användas i terrarier (blir för dyrt) medans floatglas kan vara 4mm men jag har läst om många som använt 4mm float till sina burkar.Floatglas går ju att skära och anpassa bättre medans detta är omöjligt med härdat men härdat glas är 7ggr starkare för smällar mitt på ytan. Om det härdade får en smäll i kanten blir det dock en explosion med tusentals småbitar. INTE BRA! 

Jag tycker själv att helglasterrarium är snyggare än de som byggs av trä men jag antar att det ställer mycket större krav på glaset.

Vad säger ni, räcker 4mm floatglas eller ska man köra härdat och försöka sätta en list runt frontglaset för att skydda kanterna istället?



2966
1645
Hoggaforfan:
4mm håller nog men jag hade tagit 6mm för säkerhets skull. Bästa är dock laminerat enligt en glasmästarkompis, kostar ungefär som härdat men går att skära i och glasmästarna brukar ha det hemma.
Helglas beror på konstruktionen och storleken men 6mm på allt hade fungerat.

64
11
Tasmanen:
Pratade med glasmästaren om laminering och han sa att det krävs dubbla glas för att laminera. De lägger tydligen ihop två rutor med ett lager laminat imellan, så det skulle bli jättedyrt sa han.
Jag väntar på prisförslag på 6mm men antar att det kommer bli lite väl dyrt för mig. Vi får se.

25
29
Tulle:
Det som är avgörande för tjockleken är enligt mig vad du tänker ha i burken, större djur kräver tjockare glas. Och om du tänker ha vatten i och hur djupt i så fall, ju djupare desto tjockare glas!

Har aldrig sett någon som byggt med härdat, har bara hört skräckhistorier om att om man kantstött ett sådant så exploderar det!

Du ha ju sett bilderna på mitt bygge som är gjort i 6mm, där i  har jag 30 cm vatten. 


2966
1645
Hoggaforfan:
<-- byggt med härdat ;-)
Inte privat dock

25
29
Tulle:
Hoggaforfan skrev:
<-- byggt med härdat ;-)
Inte privat dock

Ahaa, av vilken anledning valdes härdat?

2966
1645
Hoggaforfan:
Måste vara säkerhetsglas om det är under 110cm (osäker på exakta måttet) i en offentlig byggnad.
Samt vi fick en massa härdat glas gratis. 
Men allt vi köper in hädanefter kommer att vara laminerat glas.

64
11
Tasmanen:
Ja just det Hogga det måste ju va härdat om man ska bygga från golvet och 110cm upp va? Som ett stort walk in terrarium för besökare till exempel... Hm.

Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:

Att folk i hobbyn har olika åsikter om saker & ting är inget ovanligt, det har vi i ALLA frågor som rör djuren & allt annat haha :) Men så många intressanta diskusioner uppkommer och jag personligen tycker olika åsikter i olika frågor är bra :) 

Ska du bygga ett stort "walk in" skulle jag rekomendera någon typ av altandörr, skjutdörrar i lister, finns säkert en hel del om du googlar eller pratar med någon kunnig inom det området, men ett hett tips iaf! 

Hur stort kommer terrariet i fråga att bli? 


2966
1645
Hoggaforfan:
Tasmanen skrev:
Ja just det Hogga det måste ju va härdat om man ska bygga från golvet och 110cm upp va? Som ett stort walk in terrarium för besökare till exempel... Hm.

För anläggningar som allmänheten har tillgång till är det lag på det men inte hos privatpersoner. 
Kompisen berättade om en som snålat och kört vanligt glas på altanen. Slutade med att en unge sprang igenom det.
Det gick hyfsat bra för ungen och när kompisen skulle laga det så antog han det skulle vara säkerhetsglas. Men nej, det var för dyrt. Vanligt planglas igen.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild