Datorfläkt till terrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

173
59
mrvikke:
Tjena, är det någon som vet hur man kan koppla en datorfläkt till elurtaget? Jag skulle vilja få ner temperaturen i terrariet och tänkte att om jag kan få mer luftcirkulation så minskar temperaduren.

2966
1645
Hoggaforfan:
Köp en billig laddare om du inte redan har en liggande, t.ex gammal mobiladapter. Klipp av kontakterna och löd ihop fläkt och adapter.

155
39
kosinuss:
www.teknikmagasinet.se/produkter/el-o-batteri/adaptrar/natadaptrar/adapter-stabiliserad-3-12v-300mah 
Om jag inte minns fel så brukar jag denna. 

Köp en som du kan justera volttalet, således slipper du for mycket drag.  Jag kör oftast på ca 4 volt.  





173
59
mrvikke:
Blir det stor skillnad på temperaturen? Några bra tips på vart man kan hitta led lampa med e27 sockel med ca 6000 k? 

155
39
kosinuss:
Lite svårt att säga ang temperatur.  Men jag kan klara 2-3 grader. Men det beror på värmen i vardagsrummet.  Jag har fläkten på utsidan på taket, så jag sänder temperaturen från vardagsrummet inn terrariet.

2048
773
psyjoh:
mrvikke skrev:
Blir det stor skillnad på temperaturen? Några bra tips på vart man kan hitta led lampa med e27 sockel med ca 6000 k? 

Lampgrossen.se 49kr för den lampa du söker :)


2048
773
psyjoh:
Förlåtsåg nu du skrev led, den jag syftar på är kompaktlysrör men dem har säkert en led oxå. Hittar du inget på sidan så maila o fråga så beställer dem säkert hem. 
Jag har även köpt från ledwarehouse.se

342
183
DannyF:
jag har en 120mm fläkt i min burk. jag har skyddsgaller för så det drar ner luftflödet en hel del. men jag provad iaf först med 8v men fick köra 12 för att få de flödet ja vill ha. hur det påvärkar tempen kan ja inte svara på då mitt bygge inte är klart.  

155
39
kosinuss:

Så här har jag monterat min datorfläkt.

309
38
reptilicus_:
Var är bästa platsen att ha en fläkt/fläktar om man verkligen vill få ner temperaturen? (Jag antar bottnen) 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild