Bakgrundsbygge och inredning

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

903
509
Evanjeline:

Så nu har jag byggt min första bakgrund, och även inrett ett ökenterrarium! Självklart glömde jag ta bilder under skapandets gång, men tänkte det kunde vara kul att visa endå.

Bakgrunden är gjord i celloplast (frigolit) och utskuren med en vanlig kniv. Jag köpte den dyrare varianten av celloplast som inte är uppbyggd av bollar,och det gjorde matrealet mycket lättare att jobba med, för att inte tala om att städa upp. Jag gick för en skiffer look, men kom på när jag skurit klart bakgrunden att ödlorna som ska bo här i är beiga. Jag vill de ska känna sig så trygga så möjligt, så det fick bli sandstensskiffer;P efter jag karvat ut allting la jag några lager husfix på till det täckte ordentligt och känndes lagom tjockt. Sen blandade jag min egen färg av akrylfärger, och blandade även i gott om sand för att ytan skulle se rätt ut, och kännas bra. Jag har inte lackat det, då akrylfärgen har en del vattenresistans själv, och det är ett ökenterrarium.

Efter bakgrunden var silikonad på plats vart det in med excavator sanden. Även den är första gången jag använder, men det var verkligen inte svårt. Det enda jag inte gillade var att det sprack väldigt mycket, men efter att ha gjort ganska mycket lerskulpturer avände jag mig av de teknikerna och fick ett bra resultat. Använde mycket mer vatten än vad där stod och var noga med att göra en bra skrovlig och blöt yta där jag satte ihop olika bitar med varandra för det inte skulle spricka. Sprayade även varje dag så det torkade under 3-4 dagar för att minska att det sprack. Byggde hålen av små snapsglas i plast. När grunden var klar och allting var stabilt la jag dit vanliga stenar tagen från vår grusuppfart som jag tvättat, och omringade dem med mer excavator sand för att de inte ska flytta sig och skada ödlorna. Efter det strödde jag lös röd sand över det hela för att det ska vara lättare att hålla rent, men är inte nöjd alls med färgen, så vi får se om jag hittar någon annan färg istället. Jag la även in excavator sand i alla springor mella glas och bakgrund för att ödlorna inte ska kunna ta sig in där.

Solplatsen är silikonade skifferbitar uppe på en pelare och en fejksten jag silikonat fast i glaset. Jag valde att ha riktigt skiffer här för att det ska bli riktigt varmt och mysigt

Observera att alla dessa skifferbitar är silikonade i varandra, även varenda liten sten. Vill inte ha några klämolyckor!

Sen kommer vi till terrariumet. Tyvär råkade min sambo slå isönder ena glasdörren när han städade det, men det är sandpapprat och ingenting är vasst. Där är en tjoc silikonstrimma mellan skjutdörrarna, eftrsom ödlorna är så små att de kunnat ta sig igenom utan problem. Även silikon i kanterna då där var några milimeter mellan dörrarna och väggarna. Jag vet inte hur dena processen brukar gå till, men jag silikonade fast glasen i varandra, sen skar jag loss dem innan de var helt torkade för att verkligen garantera att där inte var något mellanrum Jag har även lagt på nät över hela toppen då terrariumet inte är större än 50Lx30Hx30D och solplatsen är på 40c, för att vara så säker så möjligt att det inte överhettar.

Så overall, ganska så lätt att göra för en nybörjare i min mening. Jag blev nöjd med inredningen, och där är massa gömställen, och klättermöjligheter.  De kan ligga på hela toppen av bakgrunden, springorna och plattformarna, och där är 8+ gömställen på marken. Vad jag inte blev nöjd med är silikonet. Det blev väldigt kladdigt och ser slarvigt ut. Första gången jag jobbar med silikon också, och det var mycket svårare än att göra bakgrunden.


903
509
Evanjeline:

Här är också två bilder på småttingarna som har fått flytta in nu! 3 stycken Tropiocolotes tripolitanus som införskaffades på mässan i malmö för några veckor sedan.


1662
779
fluffis:
Vad fint det ser ut! Ser ut som om du har lagt ner en hel del jobb så bra jobbat!
Finns värme enbart uppifrån?
Fina ödlor! :)

903
509
Evanjeline:
Ja, det tog sin lilla tid;> Vet inte hur länge, men defnitivt 8+ timmar. All värme kommer från en solar raptor hid lampa. Även om de är nattaktiva så solar de väldigt mycket enligt alla beskrivningar jag har hittat, och så är också fallet med mina. Nästan alla säger också att de inte behöver uv ljus, men det tror jag faktiskt inte på. De kommer från nordafrika, bland annat saharaöknen och åtminstonde mina solar minst fyra timmar om dagen. Efter att ha läst dessa olika fakta om dem kom jag fram till att en solplats måste vara den mest naturliga värmekällan för dem. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild