Erfarenheter av tigerpyton

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

10
1
alayawolfmoon:
Som rubriken lyder, vad har ni som äger dessa jättar för erfarenhet av dom? Kan vara bra och intressant att veta då jag just ska skaffa mig min första tigerpyton.. 
Erfarenhet sedan tidigare är snokar, kungspyton och rutpyton.. Så jag har tagit det stegvis och jag känner att jag är redo för om tigerpyton, det har alltid varit mitt mål.. Då jag jag är både väldigt intresserad av dessa och har alltid varit! 

2966
1645
Hoggaforfan:
Trevliga ormar men över 35kg börjar de bli lite tunga. 
Lägger många ägg, vi fick en kull på 32st som kläcktes i fredags.
Inte direkt superaktiva men rör sig lite då och då.

Vad mer undrar du?


10
1
alayawolfmoon:
Nå jag undrar bara allmänt, allt som är värt att veta är bra :-) 
Ju mer desto bättre.. Hur gör ni med inredning och gömställen? Som ovan det är tunga och stora ormar, lätt att den river hela burken.. Klätter möjligheter har ni det? Och brukar dom klättra mycket? 

2966
1645
Hoggaforfan:
Vi har en damm till dem och en del stockar till dem men inget direkt klättermöjligheter. Jag tror inte de hade klättrat mycket ändå, inte som stora i alla fall. De flesta tunga ormar föredrar ju marken och ofta vatten.
De har en rot de ligger bakom/under ibland men oftast ligger de framme så verkar inte ha något behov av direkt gömställe, men någon lite mer skyddad plats är ju att föredra.
Den lille vi har han gräver ner sig helt (ca 1m lång) så är lite olika behov beroende på storlek.
Inredning görs av cement, helst i klass med en kärnvapenbunker så håller det hyfsat ;-)
Sen in med lite stockar och kanske några stora stenar. Överdriv gärna storleken på inredningen så håller det, tex ingen snygg gren utan en bastant stock ;-)
Damm uppskattas men tänk på att du gör den tömmbar. De bajsar gärna i vattnet (gäller nog de flesta ormar tror jag)

Ska försöka komma ihåg att ta en bild när jag är där idag. Inte den snyggaste buren vi har direkt men uppenbarligen trivs de för ett antal kullar har de fått till. 



230
185
Humi:
alayawolfmoon skrev:
Nå jag undrar bara allmänt, allt som är värt att veta är bra :-) 
Ju mer desto bättre.. Hur gör ni med inredning och gömställen? Som ovan det är tunga och stora ormar, lätt att den river hela burken.. Klätter möjligheter har ni det? Och brukar dom klättra mycket? 


3 av mina 4 vuxna tigrar brukar klättra. Och det har mina andra stora tigrar från förr också gjort. Så ge den möjligheten så ser du vad den gör :> 
Dock så bör det vara en rejäl gren. Mina är cirka 10cm i diameter.
Det du bör tänka på är om du har möjligheten att ge den ett rejält terrarium direkt eller om du måste ta det med tiden. 
En bra sak är att alltid ligga ett steg före L80, så slipper du hetsa sen när du märker att den växer snabbare än förväntat. 

Levande växter är inte att rekommendera, mina river allt som inte sitter fast.

Att ha en länspump till vattenbaljan fungerar ypperligt, bara att pumpa ut allt rakt ner i toan med en vanlig vattenslang.
 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild