Läsa av kungspyton

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

39
60
Ahling:
Hej där!

Jag är sedan tidigare erfaren av ödlor, av olika slag, men för ungefär en månad sedan skaffade jag mig min första orm. Jag valde att skaffa en kungspyton. Eftersom jag är nybörjare på ormar tyckte det kändes rimligt med denna omtalade "nybörjarart". Hittills funkar allting kanon! Han har ätit, ömsat och skitit. Stilla på dagarna, i rörelse på kvällar och nätter. Har hanterat ungefär en gång i veckan och det har funkat bra. Han har först luggit lite som en boll i mina händer, för att sedan börja slingra, lukta och undersöka mig. Nu senaste gången däremot så var han direkt när jag plockade upp honom väldigt angelägen om att sticka iväg. Slingrade sig väldigt envist och fort ifrån mig. Jag valde därför att inte envisas utan respektera vad jag tolkade som nervositet och släppte tillbaka honom. Dock slog mig tanken; finns det några klassiska kroppspråk/positioner som man kan läsa av på kungspyton, mer än "bollen" med huvudet i mitten? Mina ödlor har jag såpass mycket erfarenhet av att jag kan läsa dom väldigt enkelt. Jag ser redan på dem i terrariet vilket humör dom troligen är på, men ormen har jag inte alls lika lätt att läsa av. Finns några klassiska tecken som man kan lära sig, kanske få bilder skickat på? Eller är dom såpass individuella att man helt enkelt får lära sig av erfarenheten? :)

Tack på förhand! 

33
27
ReptileNerds:
Hello,
 No snake is going to want to be picked up, so if you want a snake you can handle there is nothing more you can really do then make your snake comfortable and start picking it up and getting used to it.  There are a lot of questions to ask, how old is the snake? how long have you hade it?  has it had time to adjust to its surroundings, do you have enought hides?. Once the snaked settles in and eats a few times you can start hanfling it  2 times a week for a few mintutes and work up with more times and longer times.