Läsa av kungspyton

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

39
60
Ahling:
Hej där!

Jag är sedan tidigare erfaren av ödlor, av olika slag, men för ungefär en månad sedan skaffade jag mig min första orm. Jag valde att skaffa en kungspyton. Eftersom jag är nybörjare på ormar tyckte det kändes rimligt med denna omtalade "nybörjarart". Hittills funkar allting kanon! Han har ätit, ömsat och skitit. Stilla på dagarna, i rörelse på kvällar och nätter. Har hanterat ungefär en gång i veckan och det har funkat bra. Han har först luggit lite som en boll i mina händer, för att sedan börja slingra, lukta och undersöka mig. Nu senaste gången däremot så var han direkt när jag plockade upp honom väldigt angelägen om att sticka iväg. Slingrade sig väldigt envist och fort ifrån mig. Jag valde därför att inte envisas utan respektera vad jag tolkade som nervositet och släppte tillbaka honom. Dock slog mig tanken; finns det några klassiska kroppspråk/positioner som man kan läsa av på kungspyton, mer än "bollen" med huvudet i mitten? Mina ödlor har jag såpass mycket erfarenhet av att jag kan läsa dom väldigt enkelt. Jag ser redan på dem i terrariet vilket humör dom troligen är på, men ormen har jag inte alls lika lätt att läsa av. Finns några klassiska tecken som man kan lära sig, kanske få bilder skickat på? Eller är dom såpass individuella att man helt enkelt får lära sig av erfarenheten? :)

Tack på förhand! 

33
27
ReptileNerds:
Hello,
 No snake is going to want to be picked up, so if you want a snake you can handle there is nothing more you can really do then make your snake comfortable and start picking it up and getting used to it.  There are a lot of questions to ask, how old is the snake? how long have you hade it?  has it had time to adjust to its surroundings, do you have enought hides?. Once the snaked settles in and eats a few times you can start hanfling it  2 times a week for a few mintutes and work up with more times and longer times.

 Behaviour There is always the Classic." S" position that  you can very easy see if your snake it irritated, ball pythons usually dont bite as a defense mostly fear.   The only other bite you can get is a food bite.

I usually  use a hook technic  when i pick up my snakes. I dont use the hook to pick up the snakes.. but i touch the snake lightly on the head and neck so the the snake knows im not food and that its about to be picked up, most of the time i wait until  the snake moves forward a bit and is strait before i pick up the snake.  I know it sounds childish and wimpy, and maye no science behind it.  but it has worked for me.

The more you have snakes, the more you will start to understand there behaviour. 


Good luck ... Keep on herping

Juice Chelini
REPTILE NERDS SKARABORG
www.reptilenerds.coms
Facebook: Reptile Nerds Skaraborg

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Angående ormar som slingrar iväg när man plockar ur dom ur terrariet, så gör alla ormar så det låter fullt naturligt för en frisk & kry pytonorm :) Det bästa är ju att lära sig tyda ormen genom erfarenhet, dock brukar det ta ett par år tycker jag innan man känner igen alla signaler från individen. 

Många av mina ormar hemma har helt olika beteenden inuti terrariet & utanför terrariet så svårt att säga generellt vad man ska titta efter, dock är ju det klassiska S:et på halsen ett tecken på att ormen skulle kunna bitas, absolut inte alltid dom gör det men ett tecken att man bör hålla undan händerna iaf :) 

Många ormar kan ligga med en liten bit av tungspetsen ute precis innan ett hugg, men även det är individuellt. 

När en orm väser brukar det betyda "låt mig vara ifred" men det finns även arter som låter konstant när man öppnar terrariet eller tar i dom, att "vifta" på svansen kan betyda att ormen är irriterad, men några arter lockar på bytesdjur på det sättet :) Som du hör är det svårt att ge bra svar på hur DIN orm reagerar i olika situationer, enklast är att ha dom i många år & iaktta olika beteenden :) 

Hoppas det inte blev för snurrigt! 


1275
1724
Falk:
Varför ska du ut och bära den?

39
60
Ahling:

Många bra svar! Tackas för! :)

ReptileNerds: 

Ormen är två år gammal och jag har haft honom i snart sex veckor. Den har ätit och i övrigt skött allting som den ska. Första dagarna var den väldigt stilla, men sedan började den leva runt ganska ordentligt. Givetvis finns ordentligt med gömställen. Han har ett på varma sidan, ett på kalla och ett i mitten. I övrigt en hel del växter som skapar en skyddad miljö. Både hängande från taket och stående på marken. 

Jonas_ Allright!:

S-positionen har han inte haft hittils mot mig, utan först som en boll, men sedan allmänt slingrandes :) Jag förstår då att dom är ganska individuella! Jag hade nog väntat mig att ha lite lättare att läsa av dom pga tidigare ödlevana, men märker att det finns en hel del olikheter. Det ser jag dock bara som spännande och roligt! Alltid kul att lära sig nya erfarenheter :)

Falk_:

Vid städning osv föredrar jag att ormen ska kunna bli hanterad och förflyttad utan att bli heltokig. Jag är mycket väl medveten om de hektiska hanteringsdiskutioner som aldrig tar slut. Jag tycker att en gång i veckan av allt jag läst och hört känns som en rimlig hanteringsnivå av en kungspyton, även om jag hört folk som säger både oftare och mer sällan. Jag har i nuläget en kameleont som hanteras minimalt, så ja, jag är medveten om att överdriven hantering inte är bra för vissa djur och har inget behov av att dadda med dem. Vill du ta en hanteringsdiskution får jag hänvisa till någon av de hundra andra trådar som redan finns om ämnet, min tråd föredrar jag om du inte lånar till ett ämne off topic :) Förövrigt är min fråga inte ställd angående hantering, utan snarare om att läsa av ormar, vare sig det är i terrariet, utanför, vid hantering, matning eller inte. Var helt enkelt intresserad av tydliga "tecken" som kan tänkas finnas och alla lyckades bidra med bra svar till min frågeställning som hittills skrivit i tråden, utom du, men tack för onödig input i vilket fall som helst! :)



33
27
ReptileNerds:
Awesome! 
Sounds like you have everything under control!  I  Good luck!  dont be scared to asked questions thats what terraria Djur is for!

Juice Chelini
REPTILE NERDS SKARABORG
www.reptilnerds.com
Facebook: Reptile Nerds Skaraborg

62
73
JohannaT:

Jag skulle nog säga som de flesta andra att man kan se upp för den typiska "S-halsen" då huvudet är lite höjt från marken. Men kommer du närmare med handen då så brukar ormen ganska snabbt tala om för dig att den inte är på humör genom att sätte en radda med små röda hål i ett finger eller så. Det är också som tidigare nämnts inte så jättevanligt att kp's beter sig så, men två av mina kan ha den attityden ibland. Man kan förstås plocka up dem ändå, om man absolut måste, men annars är det ett extremt tydligt tecken på att de absolut inte vill ha med dig att göra. :)

Annars så tycker jag att man brukar kunna känna ganska bra vilket humör det är på genom att försiktigt stryka med fingertopparna längsmed kroppen på dem, för att tala om att man är där (om de tex ligger och sover) -hoppar det till när du gör det så är de inte jätteförtjusta i din närvaro, men om de ligger kvar alternativt rör sig lungt och sansat så brukar det gå bra att plocka upp dem utan att de får panik eller rullar ihop sig.
Några av mina kp's upplever jag är lite mer nyfikna än andra och slingrar gärna iväg och utforskar om de får chansen, medans andra gärna ligger stilla eller söker skydd under något. Nu låter det som, utifrån hur du beskriver, att din orm kanske var lite stressad och att det var därför den försökte slingra iväg. Men annars kan det ju vara för att den vill kolla runt lite.
Men jag skulle kanske säga att en nyfiken orm på upptäksfärd tar sig fram med ett stadigt tempo (kan dock vara ganska snabb, det beror på ormen) medans en mer orolig orm som söker skydd är mer ryckig.

Hoppas du tycker att jag tillförde något med min vägg av text. :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild