Tredje bygget

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

128
44
scienta:

Morsning! Jo, jag ansåg att måtten på mitt "gamla" terrarium inte riktigt passade min Boa, så jag satte igång här för ett par dagar sedan och byggde nytt. Målet var att få en yta på 150*50*50 cm. Allt byggdes billigast möjligt, men ändå med tanke på att det ska hålla.

Kostnader:

Skivor och läkt, färdigkapat: 429:-

Lim (fuktskydd): 138:-

Lackfärg, grön: 139:-

Ventilationsgaller: 100:-

Epoxy: 70:-

Totalt: 876:- (exklusive glas)

Ej listat materiel och verktyg hade jag sedan innan, samt att jag fick över en hel del av även detta bygget. Ett och annat verktyg inhandlades också, men sådant hör till omstänändigheterna.

 

 

Här står de färdigkapade skivorna. Betalade 125:- extra på Beijer för att få dem färdiga och det var det absolut värt. Även dunken med 5L PVA-lim kikar fram där bredvid.

Grundmålat och ett första lager fuktskydd påbörjat. PVA-limmet spädde jag ut med ~50% vatten för att få det tunnt och fint, så att det fyller upp alla håligheter. Borde haft en bättre roller som lagt på mer, men körde två gånger istället.

 

Fyllde ut hyfsat ändå.

 

 

Bottenskivan och framsidorna fick ingen färg då de ändå inte syns. Men ett grundlager lim tyckte jag kunde vara passande.

Hoppade över ett par steg, jag är dålig med att hålla igång kameran. Passformen var riktigt bra!

 

 

Frontarna passades in och även dem satt helt ok. Dessvärre kommer jag få skarva skjutglaslisten då jag enbart har 1m-längder och det inte verkar finnas att beställa 2m i närheten just nu.


De första lagren färg och outspätt lim läggs på.

 

Det sista lagret med lim lades på flödigt för att verkligen fylla igen alla håligheter. Kommer eventuellt köra botten en gång till bara för att vara på säkra sidan.

Skjutglaslist håller på att limmas och ventilationsgallren är på plats. Förhoppningsvis kan jag beställa glasen imorn och har jag riktig tur så dimper en värmekabel ner i brevlådan!


128
44
scienta:

Uppdaterar lite! Fick hem värmekabel idag, vilken var mycket kortare än jag trodde (den värmande delen). Så jag tog och gjorde en värmesten enligt Hoggaforfans recept!

 

Jag hoppas bara att kabeln orkar att värma upp hela ytan, annars får jag väl göra om hela proceduren med en starkare kabel.

Och ungefär såhär är det tänkt att se ut. Terrariet kommer få torka ur några dagar innan ormen åker in.


64
11
Tasmanen:
Fint! Varför valde du just OSB skivor?

128
44
scienta:
Tasmanen skrev:
Fint! Varför valde du just OSB skivor?


Tack! OSB är förhållandevis billigt och fungerar utmärkt även till terrarium med högre luftfuktighet, så länge man fuktspärrar. Jag fick tag på 5L PVA-lim som fungerar utmärkt till detta och materialkostnaden blev på så vis aning lägre än om jag använt formplyfa. Vill jag tro i alla fall :)

10
0
MinionNr4:
scienta skrev:


Tack! OSB är förhållandevis billigt och fungerar utmärkt även till terrarium med högre luftfuktighet, så länge man fuktspärrar. Jag fick tag på 5L PVA-lim som fungerar utmärkt till detta och materialkostnaden blev på så vis aning lägre än om jag använt formplyfa. Vill jag tro i alla fall :)


Vart köpte du PVA limmet? :)

128
44
scienta:

MinionNr4 skrev:


Vart köpte du PVA limmet? :)


Här finns både som lim och "medium" (ska fungera vilket som): www.kontorsgiganten.se/s/pva

Annars har jag kört med biltemas trälim för utomhusbruk. Byggmax har också relativt billigt. Upplevde biltemas lim som något bättre än detta "allroundlim" ifrån kontorsgiganten då ytan blev hårdare.

Det går att söka upp rabatt-koder för att beställa på kontorsgiganten, så det blir överlägset billigast. Är man osäker så är det bara att testa :) 1.5L räckte till min burk på 100*60*80 cm. Till detta bygge gick det nog åt nåt liknande, men då smetade jag på extra mycket för att vara på säkra sidan.


10
0
MinionNr4:
scienta skrev:


Här finns både som lim och "medium" (ska fungera vilket som): www.kontorsgiganten.se/s/pva

 

Annars har jag kört med biltemas trälim för utomhusbruk. Byggmax har också relativt billigt. Upplevde biltemas lim som något bättre än detta "allroundlim" ifrån kontorsgiganten då ytan blev hårdare.

Det går att söka upp rabatt-koder för att beställa på kontorsgiganten, så det blir överlägset billigast. Är man osäker så är det bara att testa :) 1.5L räckte till min burk på 100*60*80 cm. Till detta bygge gick det nog åt nåt liknande, men då smetade jag på extra mycket för att vara på säkra sidan.



Tack! :D

128
44
scienta:
MinionNr4 skrev:


Tack! :D


Ju högre halt PVA, desto bättre :) Har du ett bygge planerat?


10
0
MinionNr4:
scienta skrev:


Ju högre halt PVA, desto bättre :) Har du ett bygge planerat?



Japp, håller på med ställningen/bordet just nu och ska få hem ett terrarie som jag ska vattentäta och fixa bakgrund i sen har jag några fler byggen inplanerade i framtiden när jag har råd att köpa glas :)

128
44
scienta:
MinionNr4 skrev:


Japp, håller på med ställningen/bordet just nu och ska få hem ett terrarie som jag ska vattentäta och fixa bakgrund i sen har jag några fler byggen inplanerade i framtiden när jag har råd att köpa glas :)


Ok! Tänk bara på att beroende på vilket lim du använder så kan det bli vitt i kontakt med vatten. Som sagt bäst att expirementera lite först.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild