Växter till terrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

7
4
Fayrie:
Jag håller för nuvarande på att bygga ett 90x45x45 terrarium för en rödögd krokodilskink(Tribolonotus Gracilis). Och har inhandlat lite allt möjligt vad gäller inredning. Tex vattenfall med fogger, 10L Sphagnum moss och 35L Exo Terra Jungle Earth. Så det kommer troligtvis hålla sig på 100% luftfuktighet, eller strax under. Men jag undrade över plantering i det materialet, det känns som om rotsystem skulle kunna ha problem att greppa tag i Jungle Earth då det är större bitar än jag förväntat mig, men har ingen erfarenhet av växter alls så skulle gärna ta emot lite tips :)

378
479
Svedjemo:
Komplettera med Exo Terra Plantation Soil eller liknande, funkar bra att plantera i. Har hört att många kör med IKEA's kokosfiber, vilket ska vara i princip samma sak, och det ska vara billigare.

7
4
Fayrie:
Tack för svaret, jag tror det får bli så! luftfuktigheten börjar gå upp nu så snart så kanske det kan planteras :)

378
479
Svedjemo:
Fayrie skrev:
Tack för svaret, jag tror det får bli så! luftfuktigheten börjar gå upp nu så snart så kanske det kan planteras :)


Enligt min erfarenhet är det bättre att plantera växterna när luftfuktigheten är lite lägre, runt 50-70% och sedan öka luftfuktigheten under några dagar. Jag har fått för mig att växterna mår bättre av detta, speciellt växter med lite tunnare blad. Jag hade ett par växter som började ruttna efter ett par dagar i terrariet när jag planterade i ca 85-90% luftfuktighet (bland annat Ficus pumila som brukar klara hög fuktighet), jag sänkte då lf under en veckas tid för att sedan höja successivt igen och då växte det på. Jag kan tänka mig att det beror på hur växterna står i affären, vilken luftfuktighet de har anpassat sig till. Det kanske var en slump att detta hände mig men det är min erfarenhet i alla fall :)

7
4
Fayrie:


Nu så har jag bytt ut en stor del av bottenmaterialet och planterat lite, blev en fikus, en hibiskus och en dvärgcissus! har luftfuktighet på ca 50-60% atm så höjer jag det under veckan, tänkte att någon kanske var intresserad av att se det nuverande resultated :)

2048
773
psyjoh:
Såg snyggt ut. Bara en fråga, vill inte krokodilskinkar ha en stor vattendel?
Har för mig jag sett det i de terrarie som haft krokodilskinkar som invånare?

2966
1645
Hoggaforfan:
psyjoh skrev:
Såg snyggt ut. Bara en fråga, vill inte krokodilskinkar ha en stor vattendel?
Har för mig jag sett det i de terrarie som haft krokodilskinkar som invånare?

Du tänker inte på krokodilödlor? Shinisaurus crocodilurus

7
4
Fayrie:
De vill gärna ha en större vattendel men jag är osäker på storleken på den lilla när jag får hem den så vill inte göra något för stort eller djupt som den inte skulle ha någon lycka av. Förstorar hellre vartefter :)

2048
773
psyjoh:
Hoggaforfan skrev:

Du tänker inte på krokodilödlor? Shinisaurus crocodilurus

Mycket möjligt. Men har nog även sett till krokodilskink. Undrade mest bara. Har själv inte någon erfarenhet av dem. 

10
0
MinionNr4:
Vad har du för lysrör/lampor och vad e det för mossa? funderar nämligen också på en krokodilskink.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild