Bottensand till axolotlar?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

333
97
leolina:

Kanske var otydlig i mitt inlägg...Vi hade ett innerfilter och en syrepump med "sockerbit" på. Vissa påstår att en syrepump inte gör någon nytta alls utan enbart ser snyggt ut (hur det verkligen är är jag inte insatt i) men då gillar väl jag att det ser snyggt ut också ;)

Vi matade våra axolotlar med sjunkande laxpellets och upplevde inte att nitrithalten påverkades på samma sätt som när man matar med annat foder där det gärna blir liggandes rester i akvariet.


8
0
Pikx:

Okej så jag ska ha ett bottenfilter också??
Jo, på syrepumpen har jag en syresten och det bubblar på så vackert! ;)
Bra att ni påminde om PH värdet! Vad ska det ligga på då?
Har problem med att få in rätt temperatur. Hade tänkt att hålla det så nära 18 grader som möjligt. Akvariet står på den svalaste platsen i hela huset och det hålls på 22-24 grader och ingen sol kan nudda karet, kan det vara belysningen som värmer så pass?


382
36
MariBarita:

Om det är en lysrörsramp du har så kan den mkt väl värma upp karet till de graderna.

 

Ett filter måste man nästan ha för där bildas (efter ett tag) nyttobakterier som bryter ner farliga ämne som tex Nitrit. Jag hade nog satsat på ett innerfilter typ Fluval eller Eheim (det är bra märken).

Läs på om hur man startar ett akvarium.

Många som ska starta ett akvarium använder sig av "testpiloter" dvs billiga fiskar som man inte tänker behålla eller bryr sig om. De köper finare fiskar när faran är över, efter de fått sina Nitritspikar och annat elände som kan dyka upp vid nystart

 

Köp tester (dropptester) för Nitrit och Ph så ser du vad ditt vatten har för Ph. Nitrittesten behöver du typ efter 1-2 veckor efter uppstart för då brukar Nitriten komma.

Det finns medel som minskar risken för att få Nitrit, Nitrivec heter det.

 

Syrepumpen och syrestenen fyller ingen funktion...eller jo, den driver ut  cO2 ur vattnet vilket inte är bra om du vill ha växter i burken

 

 

 

Kopierat från Zoopet

2. Filtret

Alla akvarium behöver ett filter, det hjälper till att rensa bort skräp ur vattnet, agerar grogrund för ett stort antal av de nyttiga bakterier som behövs i ett akvarium samt hjälper till att syresätta vattnet. Det finns två typer av filter, inner och ytterfiter. Bägge har sina för respektive nackdelar men bägge är bra och vilket man väljer är huvudsakligen en smaksak. 

Ytterfilter tar sitt vatten från en intagsslang placerad några centimeter från botten,forslar ner vattnet till en box som innehåller olika typer av biologiska och mekaniska filter och som är placerad utanför akvariet, oftast på golvet eller i ett skåp som hör till akvariet. Efter att vattnet passerat alla dessa filter pumaps det tillbaks upp till akvariet genom en utloppsslang som ofta ligger precis i vattenkanten. 
Fördelarna med dessa filter är b.l.a att de är mer estetiska, helt enkelt syns mindre då de inte har en "burk" inuti akvariet, och ofta har mer plats, och därmed större filteryta, för olika typer av filtermedia än innerfilter.
Nackdelarna är b.l.a att de ofta väsnas lite mer än innerfilter och att, om olyckan är framme och de börjar läcka, så rinner vattnet ut på golvet.

Innerfilter är placerade inuti akvariet där de suger åt sig vatten via botten på filtret, låter det passera genom ett filter, oftast av ett skumgummi-material, och sedan spruta ut vattnet igen i toppen på filterburken.
Fördelarna med dessa är att de ofta låter mindre,har en minimal läckagerisk och hjälper till att hålla cirkulationen igång i akvariet bättre än ytterfilter (undantag finns men generellt är det så).
Nackdelarna är att de syns mer i akvariet i form av en "burk" som sitter någonstans samt att de oftast har mindre plats för olika typer av filtermedia.

Oavsett vilken typ av filter du väljer är den generella grundregeln helt enkelt "större är bättre". Ju större filter du väljer desto med filteryta vilket innebär störra plats för alla nyttiga bakterier att bosätta sig och att det tar längre tid för filtret att sätta igen. Filtren säljs med literangivelse men låt inte det faktum att ett filter är tänkt för dubbelt så stort akvarium som du skaffar avskräcka dig, ju större det är desto mindre jobb att hålla efter akvariet och flödet ut ur filtret är oftast ställbart så att du inte behöver riskera att fiskarna blåser omkring som löv i vinden.


8
0
Pikx:

Ja jo jag har ett innefilter och nitrivec o allt sånt där. Va bottenfiltret jag inte visste om :)
Tusen tack för hjälpen!


8
0
Pikx:

Men det är just det här jag menar. Man får så många olika råd, man blir helt förvirrad :)


382
36
MariBarita:

Ett bottenfilter jag har haft i mitt gamla kar.

Turkose: Pumphuvudet

Rosa: rör

Röd: bottenplattan

 

Bottenfilter som drivs med luftpump har jag ingen erfaranhet av för jag gillar inte luftpumpar ;)
Bottenfilter som drivs med ett pumphuvud är toppen :)
de flesta kar jag sett som har bottenfilter kommer ifrån Åleds Akvarium och de är också väldigt glada för just bottenfilter :)

Det enda negativa i fisksammanhang är att man inte kan ha grävande fiskar.

Jag har sysslat med akvaristik i många åroch har haft ytterfilter, innerfilter,bottenfilter.


Nackdelarna är; inga grävande fiskar och ingen sand kan användas (bara akvariegrus) Ska man ha ett växtakvarium(beroende på vilka växter det handlar om) så väljer man vanligtvis inte detta filter, Det som händer med näringen är att den inte stannar i gruset som växterna är planterade i. men man behöver inte ha filter över hela botten utan bara en liten del av karet och då planterar man där det bara är grus. Javaormbunkar och andra växter som man binder fast i rötter kan man ha utan problem.
Det är till fördel för bakterierna som behöver syre och att bajs och annat skraffs fastnar i botten och inte åker runt i karet. inga yngel/räkor kan sugas in i filtert (det kan de i vanliga filter och i ytterfilter) Du slipper att ta ur hela filter vid rengöring (bara pumphuvudet ca 1gång om året). 


Samma akvarium :)

Får att få den växtligheten gjorde jag så här:  

www.kizoa.com/slideshow/d2320550k4068339o1/akvariet


8
0
Pikx:

Jag vill helst inte ha grus eller mindre sten då jag är rädd att dom får förstoppning, kanske de bökar och kan gräva en del också så jag får nog hoppa över det med bottenfilter.
Jag uppskatar verkligen all din info!

Det gräset du har i akvariet i videon, vad heter dom? Klarar dom lägre temperaturer? Det var snyggt!


382
36
MariBarita:

Det är en blandning av Vallisneria (Spiralis och nana)

De är mkt lätta växter, det finns många olika varianter på Vallisneria 

www.tropica.com/en/plants/plant-articles/vallisneria.aspx

 

Ett tips www.tradera.com/5-x-vallisneria-plantor--auktion_341860_167810411

eller om du har nära till Hornbach så brukar de få in V.Spiralis och sälja dem för 3kr/st

 


8
0
Pikx:

Tack för all din anfo MariBaria!

Nu har jam minskat vattennivån och flyttat upp innefiltret en liten bit över vattenytan så vattnet kanske kyls lite på det sättet. Nu håller det sig på 20 grader. Skulle en axolotl må dåligt av den temperaturen? Känns nästan som om jag inte kan ha axolotl pga av att jag inte får rätt temperatur... känns ju jätte tråkigt =(

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild