Hjälp, bygga stort terrarie

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

106
64
pillorita:
Jonas_ skrev:


 

Ett tips angående terrarier till trädlevande ormar, nu vet jag inte vilka arter du menar men rent generellt så är inte höjden det viktigaste utan dom flesta rör sig mer i sidled än på höjden :) Alltså är ofta längden på burken viktigare än höjden, det låter kanske konstigt att höjden inte är så viktig, inte riktigt så jag menar utan självklart ska klättrande ormar ha en viss höjd att röra sig på :) Även enklare att få till tempzoner i burken på längden än på höjden. Kan vara något att tänka på vid eventuellt bygge till trädlevande arter :) 

Är det ett enormt terrarium ni vill bygga eller flera stora som staplas på varandra? 3 meter djupt låter mer som ett litet rum än ett terrarium hehe ;) 

Smillas terrarium till hennes Tigerpyton är jättesnyggt & där borde ni få bra inspiration om inte annat :) 



Djupet har vi inte riktigt bestämt men ca på bredd o höjd iallfall :) 
ska tänka på det med tempzoner :) Tack :) 

1663
779
fluffis:
Jag skulle inte rekommendera att bygga ett terrarium som är 3x3 meter till en orm som inte behöver det. Särskilt inte om man är nybörjare på att bygga. Det kommer ju att kosta en hel del i materialåtgång, krävas en massa värmekällor och en massa arbete och kunskaper för att bygga. Jag kan inte komma på någon trädlevande orm sådär på rak arm som kräver den här storleken. Trädlevande ormar blir sällan längre än 2 meter och även det är rätt stort.

Själv skulle jag tycka det vore mycket roligare att bygga terrarier på 1,5-2 meter på längden och ett djup på kanske 0,6-0,8 m så att man slipper att kliva in i terrariet för att städa och fixa. Det höjer även säkerheten om man kan hålla allt utom sina armar utanför terrariet :) Håller man höjden till 0,7-1 meter så kan man stapla två terrarier ovanpå varandra. Då kan man ha fler ormar :) Man kan ju ha flera bredvid varandra också :) Det finns massor av inspiration på detta i tråden om terrarieuppsättningar. Bland annat jag själv har (hade) en vägg med tre terrariestaplar i bredd och 3-6 terrarier på höjden.

106
64
pillorita:
fluffis skrev:
Jag skulle inte rekommendera att bygga ett terrarium som är 3x3 meter till en orm som inte behöver det. Särskilt inte om man är nybörjare på att bygga. Det kommer ju att kosta en hel del i materialåtgång, krävas en massa värmekällor och en massa arbete och kunskaper för att bygga. Jag kan inte komma på någon trädlevande orm sådär på rak arm som kräver den här storleken. Trädlevande ormar blir sällan längre än 2 meter och även det är rätt stort.

Själv skulle jag tycka det vore mycket roligare att bygga terrarier på 1,5-2 meter på längden och ett djup på kanske 0,6-0,8 m så att man slipper att kliva in i terrariet för att städa och fixa. Det höjer även säkerheten om man kan hålla allt utom sina armar utanför terrariet :) Håller man höjden till 0,7-1 meter så kan man stapla två terrarier ovanpå varandra. Då kan man ha fler ormar :) Man kan ju ha flera bredvid varandra också :) Det finns massor av inspiration på detta i tråden om terrarieuppsättningar. Bland annat jag själv har (hade) en vägg med tre terrariestaplar i bredd och 3-6 terrarier på höjden.


Min gubbe har tidigare haft massa olika ormar mm , vet inte hans kunskap när det gäller bygge av terrarium men jag förstår helt din tanke :) 
jag såg lite bilder på massa snygga terrarier på en tråd här , smarta idéer mm :) 
krävs ju en del planerade o tänkande men jag kikar vidare här inne på lite olika .... kankse blir mindre än va vi satte som ca med i stl men det va en tanke :) 

1663
779
fluffis:
pillorita skrev:


Min gubbe har tidigare haft massa olika ormar mm , vet inte hans kunskap när det gäller bygge av terrarium men jag förstår helt din tanke :) 
jag såg lite bilder på massa snygga terrarier på en tråd här , smarta idéer mm :) 
krävs ju en del planerade o tänkande men jag kikar vidare här inne på lite olika .... kankse blir mindre än va vi satte som ca med i stl men det va en tanke :) 


Så som jag tänker om terrariebyggen:
1. Välj ut en orm som ni vill skaffa
2. Läs på om ormen och kolla hur lång den är/kommer att bli
3. Kolla hos Jordbruksverket vilket som är minsta terrariemåtten för en orm av den storleken. Öka måtten litegrann efter tycke och smak men gör det inte så stort att det blir svårskött med värme, luftfuktighet och sen vill man gärna hitta bajshögarna också utan att behöva leta i en evighet.
4. Kolla upp vilken miljö ormen kräver. Högre luftfuktighet ställer högre krav på byggmaterialet/behandlingen av insidan av terrariet.
5. Kolla upp saker mer i detalj... :)

590
365
SweBoa:
Ett sånt stort terrarium lär kosta en del att värma upp

106
64
pillorita:
sunglow87 skrev:
Ett sånt stort terrarium lär kosta en del att värma upp

Japp det är vi medvetna om :) 

33
27
ReptileNerds:
Jonas_ skrev:


 

Ett tips angående terrarier till trädlevande ormar, nu vet jag inte vilka arter du menar men rent generellt så är inte höjden det viktigaste utan dom flesta rör sig mer i sidled än på höjden :) Alltså är ofta längden på burken viktigare än höjden, det låter kanske konstigt att höjden inte är så viktig, inte riktigt så jag menar utan självklart ska klättrande ormar ha en viss höjd att röra sig på :) Även enklare att få till tempzoner i burken på längden än på höjden. Kan vara något att tänka på vid eventuellt bygge till trädlevande arter :) 

Är det ett enormt terrarium ni vill bygga eller flera stora som staplas på varandra? 3 meter djupt låter mer som ett litet rum än ett terrarium hehe ;) 

Smillas terrarium till hennes Tigerpyton är jättesnyggt & där borde ni få bra inspiration om inte annat :) 





I would agree here. i only have experience with Chondros, I noticed that as babies ... untill amount 2 years old.. they do much better in Plastic tubs.  I put my yearlings in a terrium and they didn't do so well.  but 3x3 is quite big unless you going to Have a boa or large python. but i think large terraiums are very cool =)

Keep on Herping.....


Juice Chelini
Reptile Nerds Skaraborg
www.reptilenerds.com

2966
1645
Hoggaforfan:

Jag tror vi har 4kvm till våra Morelia amethistina och de är väl de största trädormarna som finns om jag minns rätt.
Men stora burar är kul, det går att göra mycket kul. Men det tar även sjukt lång tid att göra snyggt.

Jag hade nog klämt in minst 2st om inte 3-4 terrarium på den ytan (beroende på art och tanke etc)
Det man kan göra är ju att bygga ihop dem med en glasruta emellan så det ser ut som ett och samma terrarium medans det egentligen är flera.


1663
779
fluffis:
Hoggaforfan skrev:
Jag tror vi har 4kvm till våra Morelia amethistina och de är väl de största trädormarna som finns om jag minns rätt.
Men stora burar är kul, det går att göra mycket kul. Men det tar även sjukt lång tid att göra snyggt.

Jag hade nog klämt in minst 2st om inte 3-4 terrarium på den ytan (beroende på art och tanke etc)
Det man kan göra är ju att bygga ihop dem med en glasruta emellan så det ser ut som ett och samma terrarium medans det egentligen är flera.



Ametistpyton räknas till marklevande enligt Jordbruksverket. Lite halvmärkligt, är de inte rätt så trädburna? Men iofs med Jordbruksverkets syn så räknas de allra flesta ormar till marklevande om de inte är helt uppenbart och i princip konstant trädlevande.

Men för terrariemåttens skull kan det vara bra att veta att många fler ormar än man tror räknas som marklevande enligt Jordbruksverket.

Ja, fler terrarier är kul! :)

1663
779
fluffis:
Jag har läst lite mer noggrant (jag har tydligen inget bättre för mig idag :)) och förstår nu att du menar 3 meter på bredden, 3 m på höjden och att djupet inte är bestämt. Det vanligaste är att ange måtten i BxDxH (bredd x djup x höjd), det var därför det förvirrade mig :)

3 meter är oootroligt stort som sagt, men jag kan inte låta bli att vara lite avis på takhöjden :) Här hemma hade det aldrig fått plats ett terrarium på 3 m i höjd eftersom vi har 2,4 m till taket.

Jag planerar själv att bygga (fast det blir väl min man som gör det mesta hehe) mitt första terrarium för en trädlevande orm, en Philodryas baroni som beräknas bli max 175 cm. Jag har inte jättemycket plats och kommer att hålla mig ganska nära måtten som Jordbruksverket kräver. Vad gäller höjden har jag tänkt mig 0,9 m, eftersom jag ändå tycker att det är ganska mycket för en orm. Dessutom ska jag ha ett terrarium till ovanpå detta.

Bredden kommer nog att bli 1,15 m och djupet 0,7 m.


Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild