Blaberus giganteus?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

303
150
SunshineGeckos:
OM man skulle hitta några, kan man använda nymferna  till foder, eller är dessa kackerlackor mest som övriga terrariedjur bara att titta på.
Vet inte så mycket alls om dom än, mer än att dom vill ha klättermöjligheter.
Dom kanske är svårskötta...

Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
Jag tror att de är som blaberus craniifer så du borde kunna använda nyferna som foder.

2966
1645
Hoggaforfan:
Alla kackerlackor är nog foder till något, anledningen till att en art är populärare än andra att ha som foderdjur beror ofta på hur snabbt arten förökar sig och hur lätt den är att hålla. 
Så visst kan du ha dem som foder, men om arten är bra till det eller inte det kan jag inte svara på. :-)

Medlem i SHF
4001
5024
Jonas_:

Inte bara nymferna du kan mata med, även dom vuxna kackerlackorna är bra foder till lite större spindlar & ödlor :) 

Precis som Hoggaforfan skriver så lämpar sig egentligen alla arter kackerlackor till foder, bara att vissa är mer lättodlade än andra & brukar föredras av dom som föder upp själva. 

Finns ju en hel del arter inom hobbyn som både fungerar som foderdjur & terrariedjur, beror bara på vem man frågar hehe ;) Jag menar alltså att en del arter äter andra reptiler som många ser som "husdjur" :) 

Exempelvis så äter många ormar både grodor & diverse mindre ödlor, kobror äter ju andra ormar osv :) 


303
150
SunshineGeckos:
Just mitt fall kanske dom vuxna är lite svårätna då mina ödlor är så pass små.
Det kan ju vara kul att vidga vyerna ibland, men själv är jag lite feg av mig. ;)

2048
773
psyjoh:
De funkar utmärkt att mata med. Har själv aldrig haft just den arten men nära släktingar. Brukar alltid ha minst 3 olika arter kackerlackor hemma som foder så det blir lite variation. Ibland upptill 6-7 olika arter. Lättare att odla än andra insekter tycker jag. 

133
30
Avipt:
Har giganteus själv bara 1 är könsmogen väntar på att resten ska få sina vingar nu, Jag hade tänkt använda dessa som foder till mina spindlar när dom blir för många. Men har också läst att dom är lite "svårare" att få att föröka sig, kräver lite mer. Men ja hoppas de blir många i längden :) En riktig fet matbit dom blir ju tjocka.

2048
773
psyjoh:
En annan art jag gillar som har riktigt fet kropp och är matiga är Eublaberus Distanti. Benen har dock tjocka och vassa sporrar så när de blir foder brukar jag kapa benen på hälften. Har stuckit mig själv flertalet ggr så det börjat blöda.

303
150
SunshineGeckos:
psyjoh skrev:
En annan art jag gillar som har riktigt fet kropp och är matiga är Eublaberus Distanti. Benen har dock tjocka och vassa sporrar så när de blir foder brukar jag kapa benen på hälften. Har stuckit mig själv flertalet ggr så det börjat blöda.

Gäller det ungdjuren också? Jag är lite mesig när det gäller att lemlästa djur innan servering men. ;)

2048
773
psyjoh:
De små nymferna är det väl inte lika farligt på men när de kommer upp över halva storleken till en fullvuxen så får de hårda ben med vassa sporrar. 
Jag gillar heller inte att klippa i benen men det är väl inte värre än när folk står o klipper mjölmask o zoophobas i bitar till sina små ödlor vilket jag själv aldrig gjort. 
Men just med Distantin när jag matar med sådana gör jag ett undantag efter som jag själv har börjat blöda när jag stuckit mig på benen som sagt. Vill inte att mina djur blir upprivna inifrån  hehe ;)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild