Experthjälp gällande vattendel

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

16
2
Gozilla:
Har ett 45x45x60h exo terra där jag ska ha en vattendel. Nu funderar jag över om jag ska använda bio drain (exoterra) eller sätta en skiva för att separera vattendelen från resterande. Tanken är att ha en eheim miniFlat och dra ett rör genom barken för att skapa ett "vattenfall" eller vad man nu ska kalla det :-P

16
2
Gozilla:

2966
1645
Hoggaforfan:
Kolla bottnen att den är vattentät är en början, en del Exo terra är det och en del inte.
Båda sätten fungerar men bottenmaterialet blir nog fuktigare om du använder nät metoden.
Finns även lösningar med en burk bara som vattnet rinner runt i samt falskbotten, dvs plastgaller en bit över bottnen.

Fördel med att dela av vattnet och bottenmaterialet är att vattnet håller sig renare och inte slammar igen filtret. Falskbotten och troligtvis Exo terras nät (inte testat/sett) kan se mer naturligt ut.

16
2
Gozilla:
Hoggaforfan skrev:
Kolla bottnen att den är vattentät är en början, en del Exo terra är det och en del inte.
Båda sätten fungerar men bottenmaterialet blir nog fuktigare om du använder nät metoden.
Finns även lösningar med en burk bara som vattnet rinner runt i samt falskbotten, dvs plastgaller en bit över bottnen.

Fördel med att dela av vattnet och bottenmaterialet är att vattnet håller sig renare och inte slammar igen filtret. Falskbotten och troligtvis Exo terras nät (inte testat/sett) kan se mer naturligt ut.



Tack för att du delade med dig :)

tror du att det är bättre att separera med en glasskiva eller använda bio drain? 

2966
1645
Hoggaforfan:
Det blir nog enklare med glasskiva och snabbaste sättet men biodrain (eller vilket plastnät som helst) lär fungera det med så är väl lite beroende vad du själv tycker och hur mycket tid du vill lägga. 
Båda sätten har sina fördelar (och nackdelar) :-)

378
479
Svedjemo:
Om du bestämmer dig att dela av så tycker jag att du ska åka till Biltema och köpa en bit plexiglas, då kan du såga till det själv och behöver inte blanda in en glasmästare. Plexiglaset kan man dessutom värma och forma om man vill ha en lite mer dynamisk avgränsning av vattendelen.

16
2
Gozilla:
Svedjemo skrev:
Om du bestämmer dig att dela av så tycker jag att du ska åka till Biltema och köpa en bit plexiglas, då kan du såga till det själv och behöver inte blanda in en glasmästare. Plexiglaset kan man dessutom värma och forma om man vill ha en lite mer dynamisk avgränsning av vattendelen.


Smart :) 
jag tror det blir snyggare med bio drain men tror ni att det är svårare att hålla rent då? Annars så får jag köra med plexiglas. Finns det olika typer av plexiglas på Biltema? Och vad fäster du det med? Vattentålig silikon? Gärna ett märke som håller :)

hur värmer man plexiglas utan att köpa utrustning för det :-P


2966
1645
Hoggaforfan:
Ja det blir det troligtvis då bottenmaterialet lättare kan komma åt vattnet så att säga. Det går såklart att bygga runt delvis men risken är ändå större.
Nej, tror bara de har transparent version
www.biltema.se/sv/Bygg/Ovrigt/Plastglas-2000030030/

Silikon, helst akvariegodkänt. Glassilikoner är ofta ok men inte alltid utan kolla noga att det inte innehåller antimögelmedel. Det är giftigt.

Värmepistol är ju bäst för jag tror inte fön blir tillräckligt varmt, har för mig jag testat med fön men lite osäker så kan vara värt att testa. Annars kan du värma upp det i ugnen, aldrig prövat men bör fungera.

16
2
Gozilla:
Hoggaforfan skrev:
Ja det blir det troligtvis då bottenmaterialet lättare kan komma åt vattnet så att säga. Det går såklart att bygga runt delvis men risken är ändå större.
Nej, tror bara de har transparent version
www.biltema.se/sv/Bygg/Ovrigt/Plastglas-2000030030/

Silikon, helst akvariegodkänt. Glassilikoner är ofta ok men inte alltid utan kolla noga att det inte innehåller antimögelmedel. Det är giftigt.

Värmepistol är ju bäst för jag tror inte fön blir tillräckligt varmt, har för mig jag testat med fön men lite osäker så kan vara värt att testa. Annars kan du värma upp det i ugnen, aldrig prövat men bör fungera.


Haha ska testa hårfönen först dock :-P

tror att jag köper akvarie silikon. 

Om jag kör med plexiglas så blir det inte lika snyggt men då funderar jag på att täcka plexi glaset. Några idéer? Tänkte kanske göra en bakrund eller något så att det ser så naturligt ut som möjligt.

2966
1645
Hoggaforfan:
Gozilla skrev:


Haha ska testa hårfönen först dock :-P

tror att jag köper akvarie silikon. 

Om jag kör med plexiglas så blir det inte lika snyggt men då funderar jag på att täcka plexi glaset. Några idéer? Tänkte kanske göra en bakrund eller något så att det ser så naturligt ut som möjligt.

Det kan definitivt fungera. Gör du den av frigolit så behöver du inte plexiglaset.
Målar du det så fungerar akrylfärg utmärkt eller husfix om du vill att det ska tåla lite.
Alt så finns detta:
www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=3976 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild