Chondro fråga.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

Medlem i SHF
24
3
djungel:

Jag har haft chondro i några år nu. Det jag ännu inte har lyckats lista ut är hur ofta man ska mata dem. Läser man böcker om chondro står det att man ska ge en fullvuxen mat varannan vecka. Men det kan gå månader, ibalnd ett halvår innan de äter. Ingen av dem ser mager ut eller ser ut att lida på något sätt. De är aktiva på nätterna ibland (som de brukar). Alla är vuxna djur, har rätt temperatur i sina terrarier och bra luftfuktighet.

Finns det någon mer chondroinnehavare som har märkt att deras djur äter extremt lite? Speciellt en hona som jag har, hon har nog ätit tre tåttor i år. Har blivit erbjuden bra oftare men hon är också den som ser kraftigast ut och är alert så fort man kommer till terrariet. 

Någon erfaren som kan svara?


733
295
markusbabs:

Tjena, jag har en chondro. Även jag har undrar lite över detta, det finns ju speciella riktlinjer som man kan följa som du sa, ca var 14 dag för vuxna djur, sen har vi ju "problemet"att dessa djur ofta slutar äta, jag har läst på endes amerikanska forum att det inte alls är ovanligt att dessa djur slutar äta under lång tid, speciellt könsmogna hanar under kallare /parnings tider.  Ser inte ditt djur magert ut så skulle inte jag vara orolig, testa mata med stora möss kanske? Dessa ska innehålla mindre onyttigt fett än råttor, och har en annan doft än råttor, som hon kanske hugger på, Jag är absolut ingen expert men jag skulle nog bara hålla koll på vikten på din hona och se till att vikten inte blir onormalt låg innan jag oroar mig. Som sagt, alla djur är ju olika så det bästa är nog att lära känna sitt djur.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild