Skäggagam tappar fjäll.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

2048
773
psyjoh:
Vår hona har börjat tappa fjäll. Detta är inte något öms utan hela fjäll som trillat av eller lossnat i kanterna. 
På ryggraden ner mot svansen har det lossnat några fjäll och på vänster sida har de lossnat i kanterna. Under magen finns ett område med djäll som ser skrumpna ut och på huvudet har några också lossnat i kanterna. 

Har tagit kontakt med veterinär men undrar om någon här har en idé om vad det kan vara eller varit med om samma sak?
Hon har precis lagt 2 kullar med 64 ägg totalt ifall det kan ha töjt ut huden?

295
270
barkskog:
Kalciumbrist p g a äggbildning?

2048
773
psyjoh:
Hon har fått extra kalk både före och efter både på maten och i pipett blandat med vatten. 
Så jag hoppas inte att det är så. 
Kan de tappa fjäll pga. det?

2048
773
psyjoh:
Bytte lampa i höstas så den borde ju inte vara för dålig än tycker man..
Brukar för säkerhets skull ge extra d vitamin när dem parats.

Om det nu är kalcium brist är det bara att ge extra kalk så det rättar till sig?

295
270
barkskog:
Vet inte om fjällproblemen kan bero på kalciumbrist.
Vår sköldpaddshonor får alltid kalk på maten och har tillgång till sepia men drabbas ibland ändå av kalciumbrist i samband med äggläggning.
Kan tänka mig att det går åt mycket kalcium för att bilda 64 ägg.

2048
773
psyjoh:
Brukar det rätta till sig efter ett tag då eller kvarstår problemet?
Utgår ifrån att detta är problemet. Låter lågiskt nu när du nämner det. Har dock inte fått svar från veterinären än. Får se vad dem säger. Kanske finns någon salva eller något att smörja på?

295
270
barkskog:
När vi ser tecken på kalciumbrist (de brukar få svårt att gå ordentligt på bakbenen) ger vi kalcium i flytande form och det brukar gå över på någon dag.
www.skoldpaddsgrejer.se/halsa/zolcal-d.html

2048
773
psyjoh:
Ok. Ja hon har inga problem med att gå eller springa än så länge. Jag avvaktar någon dag och ser vad som händer. Väntar även på svar från veterinären. I vilket fall som så kan det vara bra att ha en flaska hemma. Ska kolla på det. 
Tackför tipset. 

1159
626
Temla:
Min ena hona  tappar också enstaka fjäll på ryggen men uppvisar inga sjukdomssymptom. Hon har också lagt rätt många ägg och fått extra kalcium. Ska bli intressant att läsa vad veterinären säger. 

2048
773
psyjoh:
Temla skrev:
Min ena hona  tappar också enstaka fjäll på ryggen men uppvisar inga sjukdomssymptom. Hon har också lagt rätt många ägg och fått extra kalcium. Ska bli intressant att läsa vad veterinären säger. 

Har glömt svara dig Temla angående veterinären. 

Fick svar från Jesper Arnö på Blå Stjärnan i Göteborg. Han sa att det är omöjligt att svara vad det beror på endast utifrån bilder då det finns flera hudsjukdoma/åkommor som de kan drabbas av. 
Han nämnde d8ck inget om kalkbrist men jag är nästan helt hundra att det beror antingen på det pga. all äggproduktion eller någon annan anledning av alla ägg. Tror inte att det är någon sjukdom som gör att hon tappar fjäll. Han sa även att det ej finns något universal medel att ta på utan ville jag vara helt säker och möjligen få någon behandling så skulle jag åka in med henne. Det kommer jag dock avvakta med att göra tills äggläggningen är klar och hon återhämtat sig och blivit normal. Fortsätter detta i stor utsträckning så får man självklart göra något åt det. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild